I en artikel som egentligen handlar om näringsminister Ebba Busch, använder Amanda Sokolnicki (21/12) också några tarvliga formuleringar om Northvolt. Dessvärre är de också missvisande.
För det första drar hon förhastade slutsatser om den framtida händelseutvecklingen. När europeisk bilindustri pausade sina elbilsplaner drogs Northvolt in i en utmanande situation. I november inledde företaget frivilligt en amerikansk rekonstruktion. Den processen går framåt, och verksamheten fortskrider som vanligt. Även under julhelgen pågår tillverkning i vår fabrik i Skellefteå.
Det vore mer rättvist att ta det längre perspektivet: Självklart kommer även europeisk bilindustri att genomföra elektrifieringen. Inför detta är Northvolt välpositionerat. I Västerås driver vi Europas ledande FoU-anläggning för batterier, i Skellefteå Europas första inhemska storskaliga battericellfabrik. Vi levererar redan fantastiska produkter till nöjda kunder. Vi har inte skalat upp produktionen så mycket som vi hade velat, men vi har kommit en bra bit på vägen dit. Sokolnicki varnar för att ”beroendet av Kina ökar säkerhetsriskerna på ett dramatiskt sätt”. Det behöver dock inte bli så om Europa bara har viljan.
För det andra hävdar Sokolnicki att vår avgångne VD är ”en av få vinnare i den här historien”, troligen med syftning på att han 2019 och 2021 sålde drygt fem procent av sina aktier för att sedan fortsätta att investera i företaget. De senaste utmaningarna har tyvärr fått negativa konsekvenser för vissa medarbetare och leverantörer. Men Northvolt – vars miljardinvesteringar i Sverige var till 99 procent privatfinansierade – har redan genererat skatter och arbetstillfällen som tveklöst gör företaget till en nettointäkt för Sverige.