De senaste veckornas växlande temperaturer har orsakat många halkolyckor, samtidigt som vintern är långt ifrån över. I Stockholm har trycket på vårdcentralerna varit högt, då många drabbats av halkolyckor. Samtidigt har SMHI:s varningar för akut blixthalka haglat tätt i norra Sverige, busstrafik har ställts in och trafikolyckor har inträffat på hala bilvägar.
Bakom problemen med blixthalkan finns ofta ett fenomen som kallas nollgenomgångar, dygn då temperaturen passerar nollan.
– Konsekvenserna av nollgenomgångar är att det ofta blir problem med halka, då det är våta vägbanor som fryser på och som gör att man behöver salta och sanda, så det är mycket att göra för de som sköter om vägarna, säger Maria Norman, klimatolog på SMHI.
Och detta är ett problem som väntas bli värre i mellersta och norra delen av landet på grund av klimatförändringarna, varnar Folkhälsomyndigheten i en analys från 2021. Risken för hälsokonsekvenser av nollgenomgångar bedöms som ”hög” – den näst högsta i skalan.
I analysen framkommer att en dag när halkan slår till i Stockholmsområdet söker omkring 200 personer vård för halkrelaterade skador.
– Många hamnar på akutmottagningen, och särskilt äldre kan få allvarliga skador när de halkar. Det uppstår även trafikrisker av isbildning och halka vid nollgenomgångar, säger Elin Andersson, utredare inom miljöhälsa vid Folkhälsomyndigheten och en av författarna till rapporten.
Även Trafikverket har pekat på nollgenomgångars konsekvenser i en rapport om klimatanpassningsarbete, då det kan öka risken för fler halkrelaterade olyckor.
– Risken för nollgenomgångar rör sig norrut i takt med klimatförändringen, säger Elin Andersson.
Förändringen syns redan nu. Data som jämför perioderna 1961-1990 och 1991-2020 visar att antalet nollgenomgångar ökat på de allra flesta mätstationerna i landets mellersta och norra delar under vintermånaderna. Och fler kommer det bli, enligt SMHI:s beräkningar.
– I norra delarna av landet, där temperaturen tidigare har legat väl under noll grader under vintern, har man haft väldigt få nollgenomgångar. Men när vintrarna blir mildare där så kommer antalet nollgenomgångar att öka i stället, säger Maria Norman, SMHI.
Men i södra Sverige kan problemen tvärtom minska på grund av klimatförändringarna. Där har antalet nollgenomgångar nämligen blivit färre över tid, en trend som kommer att fortsätta under de kommande åren.
– Det har varit vanligare med nollgenomgångar i södra Sverige på vintern tidigare, men när det blir allt varmare och mildare vintrar kommer antalet nollgenomgångar att minska, för det blir så varmt så att temperaturen inte hamnar under nollan, säger Maria Norman.
Fakta:Nollgenomgångar
Ett dygn med en nollgenomgång innebär att den högsta temperaturen överstiger 0°C, samt att den lägsta temperaturen understiger 0°C. Temperaturen mäts två meter över marken och antalet växlingar under ett dygn räknas inte. Under vintermånaderna december, januari och februari är nollgenomgångar vanligare i Götaland och Svealand än i de norra delarna av landet. Under sommaren förekommer ett par enstaka nollgenomgångar, främst i övre delen av Norrland.
Källa: SMHI.
Läs mer:
Klimatkrisen där du bor – så förändras klimatet i ditt närområde
Barbro, 85: Halkan gör att folk bunkrar mat
Många halkolyckor ökar trycket på vården