De kallar sig för ”Tik Tok-flyktingar” eller ”TikTok-nomader”. De många amerikaner som de senaste veckorna har laddat ner den kinesiska appen Xiaohongshu.
Bakgrunden är att om inte Bytedance, som äger Tiktok, säljer den amerikanska delen av Tiktok till andra ägare kommer appen att förbjudas i USA. Kongressen har redan ställt sig bakom ett förbud och på söndag väntas Högsta Domstolen fastställa lagförslaget.
Många av USA:s 170 miljoner Tiktok-användare kokar av ilska. Här finns de som tjänar pengar på e-handel via appen, influerare och de som bara är ute efter underhållning. De har tidigare kritiserat förbudet för att begränsa yttrandefriheten.
Nu tar de nästa steg och laddar ner en annan kinesisk app. Xiaohongshu toppar listan av nedladdade appar på amerikanska app-store. Och många är tydliga med att det handlar om en protest mot politikerna och förbudet. Över 160 000 har gjort inlägg med hashtagen #tiktokrefugee. ”I korthet är vi här för att håna vår regering och lära oss om Kina och hänga med er”, skriver en amerikansk användare.
Från kongressens sida var en av anledningarna till ett förbud att Tiktok, som ägs av Singaporebaserade Bytedance men har starka Kina-band, innebär en säkerhetsrisk. Senatorerna varnade för att appen lämnar ut användardata till den kinesiska regimen som kan utnyttja det i politiska syften. En annan var risken för censur av vissa ämnen.
Inget av detta är annorlunda med Xiaohongshu. Som alla andra kinesiska sociala medierappar måste den anpassa sig till de höga kinesiska brandväggarna, och lämna data till regimen om den så kräver. Det har bland annat lett till att statsanställda i Taiwan inte får använda Xiaohongshu. Säkerhetsrisken anses för stor.
Innehållet på Xiaohongshu är, trots att namnet för tankarna till Maos lilla röda, till största delen opolitiskt. Appen är framför allt känd för att vara populär bland unga kvinnor. De använder den för tips om resmål, restauranger och för skönhetsråd. På engelska är appen känd som Red Note. Men till skillnad från Tiktok, som är en internationell version av kinesiska Douyin, finns Xiaohongshu bara på kinesiska och har inget översättningsverktyg.
Men de kinesiska användarna välkomnar amerikanerna och försöker guida dem i den kinesiska internetvärlden. En del erbjuder sig att lära ut kinesiska. Andra varnar sina nya app-vänner för att diskutera politiskt känsliga ämnen. Där finns också kinesiska studenter som ber amerikanerna om hjälp med läxan i engelska.
Viss skadeglädje märks också. En del hälsar amerikaner in i Kinas höga internetbrandväggar och pikar dem för att vara på flykt från ett förbud, något som ofta är förknippat med Kina.
”Hej det är vi som är de kinesiska spionerna”, skriver en användare som en passning till amerikanska politikers varning om att Tiktok skulle vara ett verktyg för kinesiskt spioneri.
Andra är skeptiska till anstormningen och tvivlar på att amerikanerna står ut med den kinesiska censuren särskilt länge. Men det knyts också vänskapliga kontakter mellan kineser och amerikaner i ett läge när spänningen mellan länderna är stor.
Om det blir förbud mot Tiktok i USA försvinner inte appen omedelbart. Men den kommer sluta uppdateras och därmed successivt försämras.
Eller tar Trumps vapendragare Elon Musk över den amerikanska versionen, enligt spekulationer de senaste dagarna.
Fakta.300 miljoner användare per månad
● Xiaohongshu är framför allt en app som är populär bland kinesisktalande i Kina, men också bland kineser i Malaysia och Taiwan.
● Appen har runt 300 miljoner användare per månad och påminner om Instagram, som är blockerat i Kina.
● Appen är en av de mest populära för korta videor. Det kan vara om resor, livsstil, skönhetsråd och mode.
● Ägare till Xiaohongshu är det privata företaget Xingyin Information Technology i Shanghai.