Inför att Tiktok på söndagen stängdes ned i USA berättade flera personer från musikbranschen för tidningen The Guardian om appens centrala roll för att sprida musik globalt, och att det nu råder ”kaos” när amerikanska skivbolag ska försöka hitta andra pr-strategier.
”Tiktok är en massiv katalysator för musiktrender i USA. Och på grund av sin storlek är det också en katalysator för algoritmer på andra plattformar globalt, som Spotify”, säger den brittiske musik- och tech-strategen Patrick Clifton till den brittiska tidningen.
Tiktok har genom åren blivit ett grundläggande verktyg för artister och skivbolag som vill marknadsföra sin musik. Många av de mest framgångsrika artisterna har fått sina genomslag på plattformen – låtar som Doja Cats ”Say so” och Megan Thee Stallions ”Savage” har virala Tiktok-koreografier att tacka för sina miljarder strömningar och imponerande placeringar på Billboardlistan. Men Tiktoktrender har också väckt liv i musik som kom ut långt innan strömningseran. När den gamla radiohitten ”Running up that hill” av Kate Bush (1985) dök upp i tv-serien ”Stranger things” blev den – pådrivet av tiktokare världen över – en global superhit. Också bandet Fleetwood Macs låt ”Dreams” hittade, över 40 år efter att låten släpptes, en helt ny publik på Tiktok.