DN Kulturs nyhetsbrev utkommer på vardagseftermiddagar, med ett lite längre brev på måndagarna som också sammanfattar helgens kulturhändelser. Det kommer att innehålla aktuella recensioner, åsikter och de senaste kulturnyheterna.
Harald Bergius, DN Kulturs editionschef, menar att nyhetsbrev trots att de kan verka gammelmodiga – det är ett mer än ett halvsekel sedan det första mejlet – är ett bra sätt att sprida journalistik även i en heldigital era.
– Det vanliga flödet är så rikt och snabbt att det lätt att missa också sådant som man verkligen velat läsa. Det händer att läsare hör av sig, ibland upprört, och undrar varför vi inte har skrivit om sådant som vi har skrivit om. Vi hoppas att nyhetsbreven kan hjälpa fler att hitta det de är mest intresserade av.
Varannan onsdag kommer det nya brevet Intro, särskilt inriktat på musik. Diskussionen om musikjournalistikens död pågår ständigt, och fick nytt liv efter beskeden att Per Sinding-Larsens ”PSL” och Andres Lokkos ”Lokko i P2” läggs ned. Förhoppningen är att Intro kan bli en ny samlingspunkt för svenskt musikliv.
I det första Intro, som utkom onsdagen 22 januari, tipsar DN:s musikredaktör Kajsa Haidl bland annat om Sara Martinssons text om den uppmärksammade Spotify-boken ”Mood machine” och Hasan Ramic om likheterna mellan Yasin och Håkan Hellström. Dessutom: om den ständigt men nu kanske alldeles särskilt aktuella Bob Dylan.
Prenumerera på DN Kulturs nyhetsbrev och Intro här.