Volvo XC90 generation två var den första nyutvecklade modellen med kinesiska ägare och Volvo berättade mer än gärna om hur de nu äntligen fått bygga en bil som de alltid velat.
Under den första provkörningen 2015 fick vi kvitto på att det här verkligen var en bil med bra köregenskaper. Visst var filkörningsassistenten lite väl vinglig i början och det var redan då en stor och törstig bil.
Volvo har uppdaterat XC90 för att hänga med i svängen ytterligare några år och vi kör bilen på Skånes landsbygd som är sådär grå, kall och trist som bara Skånes landsbygd kan vara. Inne i XC90 är det skönare. Jag sitter väldigt bra och med bra lårstöd. Ryggen vilar tryggt och nackstödet är precis där det ska vara.
Volvo har ljudisolerat XC90 ännu lite mer, viket gör skillnad när hastigheten kliver norr om 90 km/h. Vi behöver inte höja rösten inne i bilen det minsta. En extra tjock matta bakom den nya instrumentpanelen har också bidragit till ett lägre kupéljud.
Bildskärmen är numera 11,2 tum stor med lite tydligare symboler. XC90 har fått samma användargränssnitt som de nya elbilarna och Googles röststyrning fungerar relativt felfritt.
Efter många provkörningar i nya mellanstora suvar med ”sportig taklinje” är det befriande att sitta i en bil med stora rutor och bra sikt åt alla håll. Svängradien är snäv och XC90 är enkel att köra även i trånga utrymmen.
Styrningen är följsam och tillsammans med den fina responsen i pedalerna är det lätt att köra mjukt. När vägarna blir mindre mellan Skånes byar hittar vi några riktigt fina kurvor där XC90 kan briljera. Tänk att en så här stor bil kan vara så enkel och bekväm att köra.
Drivlinan är densamma som tidigare och Volvo har valt att inte uppdatera batteriet eller montera snabbladdare. Räckvidden på el stannar därmed på mellan sex och sju mil. Det är i klenaste laget då bland annat BMW:s uppdaterade X5:a klarade nio mil i vårt eget räckviddstest.
Provkörningsbilen är utrustad med luftfjädring, kostar 26 900 kronor extra, och kan sjunka ner lite för smidig i- och urstigning samt lastning.
XC90 sväljer 316 liter bagage med tre stolsrader uppe, 995 liter bakom andra raden och 1 959 liter med alla stolar nedfällda, räknat upp till taket.
På utsidan har Volvo gjort de sedvanliga uppdateringarna med nya, lite mindre fram- och bakljus, lite nya detaljer och framför allt en ny grill. Jag kan inte minnas att jag sett något liknande på någon Volvo-modell tidigare.
Den allra största nyheten finns inte på de bilar vi får tillgång till i Malmö. Volvo har tagit med sig erfarenheterna från utvecklingen av frekvensstyrd fjädring till elbilarna EX40 och EC40 in i nya XC90. Den är standard på XC90 från och med modellåret 2025. Enkelt förklarat ger frekvensstyrd fjädring både bra komfort och bra köregenskaper när det svänger.
I Sverige säljs XC90 bara med laddhybridrivlina och prislappen ligger på strax under miljonen utan luftfjädring och extra avancerat ljudsystem. Prispåslaget jämfört med motsvarande modell som sålts fram till nu är bara 20 000 kronor. Notera också att det än så länge bara finns den dyrare utrustningsnivån Ultra.
På andra marknader finns XC90 även som mildhybrid med fyrhjulsdrift. Snittförbrukningen ligger då på 0,92 liter per mil med ett koldioxidvärde på hela 208 gram per kilometer. Då Volvo säljer så många elbilar behöver man inte bry sig om EU:s klimatböter.
Om det här verkligen är sista versen för Volvos flaggskepp XC90 får vi tacka och buga för en svensk klassiker.
Fakta.Volvo XC90 T8 AWD
Miljö
Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 36 gram/km.
Förbrukning vid blandad körning: 0,16 l/mil.
Räckvidd el: 6,3 mil.
Ekonomi
Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 994 000/11 390/– kronor.
Fordonsskatt: 360 kronor per år.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.
Teknik
Motor: Bensin 228 kW (310 hk), 400 Nm. El 107 kW (146 hk), 309 Nm. Totalt 335 kW (455 hk), 709 Nm.
Batterikapacitet: 14,7 kWh (netto).
Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 6,4/– kW.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Växellåda: Enväxlad.
Acceleration 0–100 km/tim: 5,4 sekunder.
Toppfart: 180 km/tim.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 495/201/177 centimeter.
Bagagevolym: 262/1 959 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.
Tjänstevikt: 2 367 kg.
Maximal släpvagnsvikt: 2 400 kg.
Betyg del för del
Köregenskaper 4
Säkerhet 4
Miljö 3
Komfort 5
Ekonomi 3
Totalbetyg = 19 av 25
Plus
Sköna stolar.
Smidig att köra.
Tyst kupé.
Minus
Kort räckvidd.
Ej snabbladdning.
I grunden en gammal bil.
Läs mer: Fler biltester