Många nya namn – och gammalt i nytt
I fjol började alla stall med samma förare som avslutade 2023. I år har bara två stall kvar samma föraruppställning som i fjol: 2024 års världsmästare McLaren och Aston Martin.
Den stora snackisen för ett år sedan var förstås att Lewis Hamilton kör för Ferrari 2025. Nu är han på plats och säger i en intervju med F1.com att han fortfarande blir glad varje dag av att se sig själv klädd i rött: ”Stjärnorna behövde stå rätt och nu gjorde de det. De andra kapitlen i min karriär har varit fantastiska men nu känner jag att jag är precis där jag ska vara.”
Mycket är nytt i Ferrari för den sjufaldige världsmästaren. Välbekant är dock Angela Cullen – hans mångåriga personliga tränare. Hon lämnade cirkusen inför 2023 års säsong men är nu tillbaka. En viktig pusselbit.
En konsekvens av Hamiltons intåg är att Carlos Sainz bytt stall till Williams. Även Esteban Ocon och Nico Hülkenberg har flyttat.
Rookieförarna är många: Liam Lawson, Kimi Antonelli, Jack Doohan, Oliver Bearman, Isack Hadjar och Gabriel Bortoleto (även om flera av dem har fått känna på hetluften som vikarier).
Grannar
De nya stallkamraterna i Williams, Albon och Sainz, bor inte bara i Monaco båda två, de bor också i samma hus, på samma våning, i lägenheterna mitt emot varandra. Totalt 13 förare bor i Monaco.
Andra som varit grannar var Michael Schumacher och Mick Doohan (Jack Doohans far). Den sjufaldige världsmästaren gav Jack hans första gokart.
McLaren i ovan roll som favoriter
När McLaren vann konstruktörsmästerskapet i fjol var det nionde VM-titeln historiskt men den första på 26 år. För bara två år sedan inledde stallet säsongen allra längs ner i botten av tabellen. En remarkabel transformation således när man nu – efter lyckade försäsongstester – utmålas som favoriter att vinna igen.
För att lyckas är vd Zak Brown medveten om att en del misstag från i fjol inte får upprepas. Loppstrategierna måste bli bättre – flera segrar slarvades bort. Instruktionerna till förarna måste också vara tydligare – när får de slåss om banplacering mot varandra och när ska de samarbeta?
Utmanarna? Fjolårets tvåa och trea: Ferrari samt Red Bull, som vill ta tillbaka titeln.
Leclerc – vill vinna VM men är under press
Red Bulls Max Verstappen vann förar-VM i fjol – rejält utmanad av McLarens Lando Norris. Två namn som självklart nämns i förhandssnacket igen. Norris går in med ett nytt självförtroende efter att ha blivit av med epitetet ”no wins” under förra året.
Hamilton och Charles Leclerc i Ferrari vill också ha ett ord med i leken.
Formel 1-förare är egoister, mantrat ”vad är bäst för mig?” måste följa den som vill bli nummer ett. Leclerc vill bli världsmästare i Ferrari och hittills har han haft ledarpositionen i stallet. Men vad händer när en sjufaldig världsmästare kommer in?
Samtliga 20 förare tävlar mot varandra men på ett sätt finns ingen större konkurrent än den egna stallkamraten. Han sitter i en likadan bil som dig, och kvalar du ständigt sämre och placerar dig sämre i loppen så blir du ifrågasatt av ledningen.
Leclerc må utåt säga att han är jätteglad för Hamiltons ankomst men frågan är om han inte är rädd för att hamna i den stores skugga.
Monegasken har ett antal träffar med murar genom sin F1-karriär då man fått känslan att han inte klarat pressen. Å andra sidan klarade han i fjol att äntligen vinna hemmaloppet i Monaco.
En svensk i F1?
Efter att Marcus Ericsson lämnade cirkusen 2018 för Indycar har den blågula flaggan lyst med sin frånvaro. Närmast att ändra på det är Dino Beganovic, som tillhör Ferraris juniorprogram. 21-åringen har nått näst sista steget mot drömmen: formel 2. Håll ögonen på om Beganovic dyker upp under en racehelg redan i år. Alla stall måste låta en oerfaren förare (max två F1-lopp på sitt cv) köra under första träningen vid två tillfällen per bil (tidigare gällde ett tillfälle per bil så en fördubbling till i år).
Inga poäng för snabbaste varv
Några andra nya regler har införts till årets säsong. Bland annat tas den extrapoäng som topp 10-förarna kunnat få för snabbaste varvtid bort. Och om väderprognosen säger att det ska vara minst 31 grader varmt någon gång under ett lopp så måste ett kylsystem för förarna sättas in i bilarna.
Australien först ut
F1 har ett tydligt program för hållbarhet med målet att nå nettonollutsläpp 2030. En viktig del mot målet är att inte flyga fram- och tillbaka mellan världsdelar. De loppkluster som önskas börjar nu bli tydliga. Australien har fått tillbaka premiären och sedan väntar Kina och Japan innan lopp i Mellanöstern och sedan Europa. Miamis GP och Kanadas GP ligger dock ännu märkligt i kalendern, sett till miljöaspekten.
Läs mer: Lewis Hamilton – bytet som skakade F1-världen, vad händer nu?