Projektet att ta fram ett nationellt tågledningssystem (NTL) påbörjades 2011 och planerades initialt att driftsättas redan 2019. NTL skulle ersätta den nuvarande tågledningen, som är uppdelad på flera orter, och göra det möjligt med tågledning på nationell nivå.
Men vid lanseringsdatumet kom nya besked från Trafikverket: projektet skulle skjutas upp med minst elva år på grund av att inget system ännu hade utvecklats.
Nu har i stället hela projektet lagts ner. Utöver de 550 miljoner kronor som transportföretaget Alstom fick för att ta fram systemet, lade Trafikverket närmare en miljard kronor på NTL.
Pengarna gick bland annat till att bekosta de 40-tal personer som arbetade med projektet.
– Det fanns inget färdigt system att köpa. Därför valde vi att bygga ett nytt, unikt system för Sverige. Den ursprungliga tanken var att man skulle kunna styra trafikledningen från valfri plats i Sverige. Det är en ganska stor utmaning att ge sig på. Men vi såg behovet och har därför gjort den här ansatsen, säger avdelningschef Mats Petersson.
Även trafikledningscentraler har byggts om för att NTL skulle driftsättas. Men dessa kostnader menar Mats Petersson även ingår i det normala underhållet av centralerna.
– Det här kommer vi kunna använda när vi bygger vidare på systemet, säger han.
I Trafikverkets nationella plan hade projektet en budget på två miljarder kronor. När NTL inte ansågs hålla kostnadsplan eller tidsram, valde Trafikverket att göra ett omtag.
Nu ska i stället den nuvarande tågledningen utvecklas, där systemet fortsatt kommer att skötas på regional nivå. Dock menar Mats Petersson att miljardkostnaden för NTL-projektet inte varit förgäves.
– Vi har erfarenheter från det här projektet som vi kan ta med oss in i det befintliga systemet, säger Mats Petersson.
Vad har Trafikverket lärt sig av NTL-projektet?
– Det är en bra fråga. Att det är komplext att bygga trafikledningssystem – det ska man ha respekt för. Det krävs väldigt mycket om man ska bygga ett helt nytt system.
Läs mer:
156 sprickor i järnvägen: ”Aldrig sett så många fel samtidigt”
Trafikverket skrotar jätteprojekt för över en halv miljard