Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Boklistan vecka 22: Ida Börjel, klämdagar, hundar och boktitlar

maj 30, 2025

Boxningen inför könstester

maj 30, 2025

Väljarna vill se regeringsskifte: ”Tydlig majoritet”

maj 30, 2025

Snövit: Kan ett sunkhak ha lättrökt regnbåge på menyn?

maj 30, 2025

Maratonlöpare med olika mål – brittiskorna berättar

maj 30, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
16°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Tara Moshizi: ”Love is blind”-bevakningen får mig att längta till Robinson-Robbans tid
Kultur

Tara Moshizi: ”Love is blind”-bevakningen får mig att längta till Robinson-Robbans tid

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Minns ni Naken-Janne, Robinson-Robban och Emma Andersson? Nej, det gör knappt jag heller. Men jag minns tiden då de slog igenom. Det var kring millennieskiftet och dokusåporna blomstrade. Kvällstidningarna gick i spinn över de nya, sensationella tv-programmen och skickade genast sina team till Tengah för att rapportera på plats. ”Jättebråk på Robinson-festen i natt efter Robbans skandal” löd en av Expressens löpsedlar 2004. Det osade kanske inte Stora Journalistpriset om de publiceringarna, men jösses vad jag saknar dem. För mitt bland allt trams, alla texter om ”nakenchocker” och ”spritfester” kunde man emellanåt vittra seriös, kritisk journalistik. Bluffar synades och tv-bolag ställdes till svars, som exempelvis när SVT påstod att finalen av ”Expedition. Robinson” 2001 var direktsänd, och Aftonbladet kunde avslöja att programmet i själva verket var inspelat en månad i förväg. ”Kan man alltså inte lita på att SVT gör direktsändning när ni hävdar det?” frågade reportern den dåvarande nöjeschefen Svante Stockselius. Intervjun fortlöpte med syrliga följdfrågor. Stockselius var chanslös.

Knappt 25 år senare framstår den typen av skarp nöjesjournalistik som ett minne blott. Det har vi blivit smärtsamt påminda om under våren, då det mest omtalade tv-programmet är andra säsongen av kärleksrealityn ”Love is blind Sverige” på Netflix. Den går ut på att ett gäng singlar dejtar med en vägg emellan sig, och såväl tidningarna som tv:s morgonsoffor tycks tävla om vem som kan uppmärksamma fenomenet mest. Det listas snackisar, skrivs artiklar med rubriker som ”Så mycket tjänar deltagarna” och publiceras texter där man i princip bara återger vad deltagarna själva skrivit på Instagram.

Detta trots att de kritiska potentiella vinklarna gentemot produktionen är många. Varför castar de en person (Ola) som är så uppenbart präglad av ett tidigare beroende? Varför klipps det så endimensionellt att alla som tittar dömer ut honom som ett nyandligt spån? (Att hans partner, Milly, höll fast vid honom länge, måste väl betyda att han också har goda sidor?) Och hur kommer det sig att det för andra året i rad är en rasifierad kille som inledningsvis framställs som ormig och dubbelspelande?

Men det tycks inte finnas någon reporter eller programledare som är intresserad av att ifrågasätta premisserna och ställa strömningsjätten eller produktionsbolaget Mastiff till svars. I stället sitter vi kvar i tv-fåtöljerna, sväljer Netflix narrativ med hull och hår och skriver tunna analyser om kortklippta tjejer, lustiga undertexter och varför vi stör oss på kanskemän. Den här ”soffjournalistiken” är så slapp att man skäms, och jag själv är inte ett dugg bättre. Nog för att kultur/nöjesredaktionerna genomgått ett stålbad sedan millennieskiftet och bantat ner sina reporterstyrkor till ett minimum, men vi måste väl kunna snyta ur oss något bättre än åsiktstexter från sofflocket som spelar pr-avdelningen rakt i händerna?

Expressens Victor Malm ondgjorde sig nyligen i ett debattinlägg över att Netflix inte rensar upp bland de hatiska kommentarerna på ”Love is blind”-inläggen på sitt Instagramkonto, utan i stället ”hetsar och uppmuntrar” dem. Här kommer ett förslag till kulturchef Victor Malm: Låt någon reporter ringa på det! Ställa en fråga! Låtsas som att det är 00-tal igen!

Läs fler texter av Tara Moshizi.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Boklistan vecka 22: Ida Börjel, klämdagar, hundar och boktitlar

Kultur maj 30, 2025

Snövit: Kan ett sunkhak ha lättrökt regnbåge på menyn?

Kultur maj 30, 2025

Fler fiskkrogar borde vara som Kungsfisk

Kultur maj 30, 2025

”Succession”-skaparen pressar satiren till kusligt höga höjder i ”Mountainhead”

Kultur maj 30, 2025

Uppgifter: Två gripna för mordplan på Yasin

Kultur maj 30, 2025

Nya Korpgluggen vill bidra med landsbygdsperspektiv

Kultur maj 30, 2025

Spot on om kvinnlighet i Operans ”Short stories” – sen kommer vändningen

Kultur maj 30, 2025

Effektiv och brutal dikt om en rasistisk rättsskandal

Kultur maj 30, 2025

Glädjefnatt och sekundärskam när filmen freakar loss på dansgolvet

Kultur maj 30, 2025

Redaktörens Val

Boxningen inför könstester

maj 30, 2025

Väljarna vill se regeringsskifte: ”Tydlig majoritet”

maj 30, 2025

Snövit: Kan ett sunkhak ha lättrökt regnbåge på menyn?

maj 30, 2025

Maratonlöpare med olika mål – brittiskorna berättar

maj 30, 2025

Ex-förhandlare: Trump kan inte räkna med kongressen för att få igenom tullar

maj 30, 2025

Senaste Nytt

Ledare: EU:s jordbrukstullar är en skamfläck när Ukraina blöder

maj 30, 2025

Fler fiskkrogar borde vara som Kungsfisk

maj 30, 2025

Peter Alestig: Ruggig tajmning med glaciärkollapsen och det tyska rättsfallet

maj 30, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?