Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Så lagar du de populära rätterna på bara svenska råvaror

maj 10, 2025

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

maj 10, 2025

Catia Hultquist: Fallet My Martens visar varför samhället måste ta stalking på allvar

maj 10, 2025

VM-debutanten njöt av premiärmatchen: ”Få förunnat”

maj 10, 2025

Elias Rosell: Gnället på AI börjar bli tröttsamt – varför blundar så många för framstegen?

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie
Ledare

Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

”Adolescence”, den brittiska Netflixserien i fyra delar, har blivit årets ”Baby reindeer”. Den sätter ett smutsigt, brittiskt finger på ett samhällsproblem och skildrar det konsekvent inifrån dess minsta beståndsdel. ”Baby reindeer” fokuserade på ett offer, ”Adolescence” på en gärningsman.

Och alla pratar om ”Adolescence”. ”Gastkramande om alla föräldrars mardröm”, skrev DN:s Nicholas Wennö. ”Förtjänar alla hyllningar”, tycker Svenska Dagbladet. ”Det här är på riktigt”, jublar Expressen.

Vad är det som gör serien så framgångsrik? Hur har den blivit ett av världens just nu mest omtalade konstverk?

Visst kan man peka på det hudnära skådespeleriet och på den andlösa realism som uppstår genom att varje avsnitt är filmat i en enda tagning. Men jag har en annan teori. ”Adolescence” följer helt enkelt den regel som tillhör det första en författare får lära sig: Show, don’t tell. Visa, berätta inte.

Jag ska försöka undvika spoilers, men serien handlar om ett brott. En tonårstjej har blivit mördad. En jämnårig pojke är gripen på sannolika skäl. Vad har hänt? Sakta rullas det upp, men det som skildras är inte den vanliga brottsutredningen av poliser med alkoholproblem, besvärliga ex och dålig relation till sina barn. Snarare görs tunga, intensiva nedslag i några av mordets nyckelepisoder, och några av dess centralgestalter.

Det är just detta som är seriens styrka. Vi ser hur djupt och brännande brottet påverkar de inblandade. Vi får själva fundera på vad som ska göras åt brottets orsak.


Det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Och det gör vi. Det pratas ”Adolescence” och dess underliggande problematik lite varstans. Serien ”visar samhället i förfall”, menar Arbetarbladet. Den berättar ”hur barnrummet blev farligt – men rättspsykolog varnar för totalt mobilförbud”, berättar finska Yle.

I upphovslandet Storbritannien stormkokar debatten om seriens nyckelfrågor: ungdomar och sociala medier, nätmobbning, incelkultur, kvinnohat… Nyligen meddelade premiärminister Keir Starmer att den ska visas i landets högstadieskolor.

Och det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Det ropas ofta på att skapande människor måste ”ta ställning” för ditten och datten, men predikande konst är det tråkigaste som finns näst vitt ris. Den som efterlyser budskap vill dessutom aldrig ha något annat ställningstagande än det som de själva redan kommit fram till.

”Adolescence” glöder för att den låter konstnärer göra vad de är bra på: att gestalta.

Läs mer:

Susanne Nyström: Ulf Kristersson måste byta plats med Nooshi Dadgostar

Lisa Magnusson: Jordan Bardella är tvålfager och gillar godis – och han står för en extrem politik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Gina Gustavsson: Techeliten vacklar – kanske gjorde pestråttorna människorna en tjänst?

Ledare maj 10, 2025

Max Hjelm: Nytorgsmannen återigen misstänkt – han som inte skulle varit fri

Ledare maj 9, 2025

Ledare: Patetiskt att Ryssland använder segerdagen för att brunsmeta Ukraina

Ledare maj 8, 2025

Isobel Hadley-Kamptz: Biologiskt kön är mycket mer spännande än transkritiker förstår

Ledare maj 8, 2025

Lisa Magnusson: My Martens har blivit stalkad i nio år – utan att få hjälp

Ledare maj 8, 2025

Max Hjelm: Högern drömmer om kuddkonst – svenskarna älskar det splittrande

Ledare maj 8, 2025

Susanne Nyström: USA-ambassaden ställer absurda krav på Stockholms företagare

Ledare maj 8, 2025

Ledare: När Gaza är jämnat med marken – har Netanyahu vunnit då?

Ledare maj 7, 2025

Isobel Hadley-Kamptz: Förr kylde USA ner konflikten mellan Indien och Pakistan – vad händer nu?

Ledare maj 7, 2025

Redaktörens Val

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

maj 10, 2025

Catia Hultquist: Fallet My Martens visar varför samhället måste ta stalking på allvar

maj 10, 2025

VM-debutanten njöt av premiärmatchen: ”Få förunnat”

maj 10, 2025

Elias Rosell: Gnället på AI börjar bli tröttsamt – varför blundar så många för framstegen?

maj 10, 2025

Gina Gustavsson: Techeliten vacklar – kanske gjorde pestråttorna människorna en tjänst?

maj 10, 2025

Senaste Nytt

Alexandra Pascalidou: ”Mitt livsmanus var klart – jag skulle gifta mig, ta hand om barn, bli hemmafru”

maj 10, 2025

Ulf Kristersson: Nu finns ett fönster för att göra om underrättelsetjänsten

maj 10, 2025

Pippi Långstrump firas med jättekalas på Skansen

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?