Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Den kenyanska författaren Ngũgĩ wa Thiong’o är död

maj 28, 2025

Chelsea historiskt efter finalvändning i Conference League

maj 28, 2025

Peter Alestig: EU:s klimatpolitik förtjänar att hyllas – men den räcker inte

maj 28, 2025

Michael Winiarski: Putin har inget intresse av att stoppa erövringskriget

maj 28, 2025

”Succession”-skaparen Jesse Armstrong: ”Techmiljardärernas makt skrämmer vettet ur mig”

maj 28, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
9°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie
Ledare

Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

”Adolescence”, den brittiska Netflixserien i fyra delar, har blivit årets ”Baby reindeer”. Den sätter ett smutsigt, brittiskt finger på ett samhällsproblem och skildrar det konsekvent inifrån dess minsta beståndsdel. ”Baby reindeer” fokuserade på ett offer, ”Adolescence” på en gärningsman.

Och alla pratar om ”Adolescence”. ”Gastkramande om alla föräldrars mardröm”, skrev DN:s Nicholas Wennö. ”Förtjänar alla hyllningar”, tycker Svenska Dagbladet. ”Det här är på riktigt”, jublar Expressen.

Vad är det som gör serien så framgångsrik? Hur har den blivit ett av världens just nu mest omtalade konstverk?

Visst kan man peka på det hudnära skådespeleriet och på den andlösa realism som uppstår genom att varje avsnitt är filmat i en enda tagning. Men jag har en annan teori. ”Adolescence” följer helt enkelt den regel som tillhör det första en författare får lära sig: Show, don’t tell. Visa, berätta inte.

Jag ska försöka undvika spoilers, men serien handlar om ett brott. En tonårstjej har blivit mördad. En jämnårig pojke är gripen på sannolika skäl. Vad har hänt? Sakta rullas det upp, men det som skildras är inte den vanliga brottsutredningen av poliser med alkoholproblem, besvärliga ex och dålig relation till sina barn. Snarare görs tunga, intensiva nedslag i några av mordets nyckelepisoder, och några av dess centralgestalter.

Det är just detta som är seriens styrka. Vi ser hur djupt och brännande brottet påverkar de inblandade. Vi får själva fundera på vad som ska göras åt brottets orsak.


Det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Och det gör vi. Det pratas ”Adolescence” och dess underliggande problematik lite varstans. Serien ”visar samhället i förfall”, menar Arbetarbladet. Den berättar ”hur barnrummet blev farligt – men rättspsykolog varnar för totalt mobilförbud”, berättar finska Yle.

I upphovslandet Storbritannien stormkokar debatten om seriens nyckelfrågor: ungdomar och sociala medier, nätmobbning, incelkultur, kvinnohat… Nyligen meddelade premiärminister Keir Starmer att den ska visas i landets högstadieskolor.

Och det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Det ropas ofta på att skapande människor måste ”ta ställning” för ditten och datten, men predikande konst är det tråkigaste som finns näst vitt ris. Den som efterlyser budskap vill dessutom aldrig ha något annat ställningstagande än det som de själva redan kommit fram till.

”Adolescence” glöder för att den låter konstnärer göra vad de är bra på: att gestalta.

Läs mer:

Susanne Nyström: Ulf Kristersson måste byta plats med Nooshi Dadgostar

Lisa Magnusson: Jordan Bardella är tvålfager och gillar godis – och han står för en extrem politik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Elias Rosell: Den som dammsuger när solen skiner borde belönas

Ledare maj 28, 2025

Amanda Sokolnicki: Hon tog strid mot Kultursverige – sedan slog det slint

Ledare maj 28, 2025

Ledare: Sverige kan inte fortsätta stå på samma sida som Donald Trump

Ledare maj 27, 2025

Lisa Magnusson: En sak kan vi säkert veta efter skandalen med Brigitte Macron

Ledare maj 27, 2025

Ledare: Så gynnar Dadgostars politik rika stockholmare

Ledare maj 27, 2025

Lisa Magnusson: Högläsning av tonårssnusk är perfekt lägerelds-tv

Ledare maj 27, 2025

Lisa Magnusson: Varför kunde inte Annika Hildebrand bara få dö?

Ledare maj 26, 2025

Elias Rosell: Orbán är Putins bästa vän i Bryssel – slopa Ungerns rösträtt

Ledare maj 26, 2025

Andrev Walden: Jag trodde inte jag kunde bli arg – sedan började jag köra bil

Ledare maj 25, 2025

Redaktörens Val

Chelsea historiskt efter finalvändning i Conference League

maj 28, 2025

Peter Alestig: EU:s klimatpolitik förtjänar att hyllas – men den räcker inte

maj 28, 2025

Michael Winiarski: Putin har inget intresse av att stoppa erövringskriget

maj 28, 2025

”Succession”-skaparen Jesse Armstrong: ”Techmiljardärernas makt skrämmer vettet ur mig”

maj 28, 2025

Paolini radar upp segrar: ”Fantastiska minnen härifrån”

maj 28, 2025

Senaste Nytt

M kräver Anderssons avgång efter lotteriskandalen

maj 28, 2025

Svårtolkade kvotförslag kan slå hårt mot strömmingen i Östersjön

maj 28, 2025

Ledare: Stor utsläppsökning – regeringens klimatfiasko fortsätter

maj 28, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?