Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Siw Malmkvist gör nytt radioprogram: ”Det var ett evigt snackande”

maj 10, 2025

Finlands opera gör ”Ryttaren” till både mytisk fantasy och samtidskommentar

maj 10, 2025

Europeiska ledare på plats i Kiev

maj 10, 2025

Mer sociologi än dans när proffs och amatörer prövar massans rörelser

maj 10, 2025

Frankrike och Sverige stärker banden – ska kunna klara sig utan USA

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Isabella Nilssons texter är lätta som spindelväv men fraserna fladdrar över mörkret
Kultur

Isabella Nilssons texter är lätta som spindelväv men fraserna fladdrar över mörkret

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kortprosa

Isabella Nilsson

”Tomhet och ömhet”

Ellerströms, 160 sidor

Etthundra texter samsas i den här boken. Eller samsas; kanske snarare tramsas, ramsas, slamsas? Lekfullt och allvarligt. Ömsint och hårt. Orden krokar i varandra och bygger meningar där ingen mening finns, men kanske uppstår?

Visst står meningsbyggnader upp, nya rumsligheter för läsaren att storögt spankulera omkring i. En liten stund. Några versrader bara. De språkliga omkastningarna gör farliga tillstånd tryggare. Den hemska ingången till helvetet försvinner, om du skriver om förutsättningarna. Klipp av förledet bara, så blir avgrund – grund. Ett bättre läge att stå på. Inte så hållbart i längden kanske, men ärligt talat, vad är egentligen hållbart?

Alla visdomsläror värda namnet har kommit fram till samma sak: allt är tomhet, idel tomhet och jaget en fiktion.

Står det under siffran 5. Texten fortsätter pedagogiskt:

Och det finns, om jag förstått saken rätt, två metoder för en upplyst människa att förhålla sig till och förlika sig med den smärtsamma insikten. Den ena metoden går ut på att helt enkelt sluta spela med, sluta upprätthålla fiktionen och bli en existentiell slacker. Detta kallas kynism. [—] Eftersom kynikerna framförallt är kända för att slarva med hygienen, bo i tunnor och vara allmänt douchiga har jag hittills känt mig mer manad att pröva esteternas livshållning. En stor del av estetens uppdrag går ut på att omvandla tyngd till lätthet.

När det gäller det omvandlingsarbetet är Isabella Nilsson mästerlig. Hennes texter är lätta som spindelväv, men fraserna fladdrar över ett bottenlöst mörker.

Många lärde känna henne genom ”Nonsensprinsessans dagbok”, med underrubriken: ”En sjukskrivning”. Den handlar ”om lyckan i att kunna byta svettiga, blå sjukhuslakan mot rent och skärt nonsens.” Hon har också översatt Dorothy Parker, Emily Brontë, Mervyn Peake med flera. Och skrivit en ”Lewis Caroll-encyklopedi”, med Jonas Ellerström och ”Vårt behov av vers”, med sig själv. Och litteraturen förstås. Samt författat ett knippe andra böcker.

För att vara livsoduglig är hon ändå bra produktiv. Jag tror också att hennes böcker kan lyfta andra som irrar omkring i meningslösheten. Liksom hon själv i ”Tomhet och ömhet” berättar att hon sover med Michel Houellebecqs lilla poetikbok ”Hålla sig vid liv” i famnen: ”det är väl en närläsningsmetod så god som någon”.

Några läsare kommer hålla hårt i ”Tomhet och ömhet” och säga att här, här är mitt jävla tomrum framskrivet. Här finns ensamheten, skrivandet, läsandet och den omöjliga verkligheten klart förverkligad. Andra kommer att säga att det är ett självupptaget, världsfrånvänt, fragmenterat tramseri. Utan hänsyn till politiken, ekonomin och alla de livsbetingelser som präglar människors vardag. Båda falangerna har rätt. Men, och det är och kommer alltid att vara Isabella Nilssons trumfkort oavsett andra värdeskalor, hennes språkliga gehör är enastående. Det är underbart att läsa.


Sexet är väl som läsningen, en ljuvlig frist från det jobbiga jaget

Vad än man tycker om hennes olika älskare. För det är inte bara böckerna som följer med till sängs. Nu ramlar det in en hel del män också: ”Jag ligger bara med litteraturkritiker, litteraturredaktörer och litteraturvetare. Inte av princip, men i princip.” Och sexet är väl som läsningen, en ljuvlig frist från det jobbiga jaget. Men det går inte att stanna. Ingenstans går det att vila, då kommer bara verkligheten och döden med sitt vanliga tjat. Återstår alltså rörelse, omvandling, vers och vridningar. Samuel Beckett, som omnämns redan på första sidan, återkommer som bundsförvant i de existentiella paradoxerna: ”’I can’t go on. I’ll go on’ som Becketts gamla hit går.”

Så rör sig ”Tomhet och ömhet” mellan oförenliga ytterligheter, som var för sig blinkar sina ensamma stjärnor på natthimlen. Gåvan till läsaren är att hon, i sitt ständiga sökande efter mening och sammanhang, kommer att läsa ihop alla punkter till en sammansatt helhet. Där det lätta är med det tyngsta, sorgen med skrattet, ensamheten med kärleken, de döda talar med de levande. Det är litteraturens trolleri. Att det funkar. Fortfarande. Helt tomt, javisst. En imaginär skapelse mellan bokstäver och hjärnor. Ändå är ömheten sann.

Det finns ett sätt till. Ett enda, berättar boken.

Mycket farligt och mycket svårt. Nonsensläsning är betydligt tryggare.

Det presenteras i det allra sista stycket, den hundrade texten:

Färdsättet kallas ögonkontakt. Man reser i en tunnel som kallas kärlekstunneln. Det är ett mycket farligt företag. Om någon av de resande vänder bort blicken innan gemenskapen nåtts riskerar tunneln att rasa in. Resenärerna kan då inte nå fram till destinationen och inte heller ta sig tillbaka samma väg de kom. De fastnar i varsitt mörkt schakt som luktar starkt av jord och sorg.

Läs mer:

Isabella Nilsson: ”Att göra konst av lidandet kan hjälpa, men det kan också vara livsfarligt”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Siw Malmkvist gör nytt radioprogram: ”Det var ett evigt snackande”

Kultur maj 10, 2025

Finlands opera gör ”Ryttaren” till både mytisk fantasy och samtidskommentar

Kultur maj 10, 2025

Mer sociologi än dans när proffs och amatörer prövar massans rörelser

Kultur maj 10, 2025

Med Aaron Isaacs dramatiska liv fick vi ett friare Sverige

Kultur maj 10, 2025

EKG: Som en klubbad oxe

Kultur maj 10, 2025

Catia Hultquist: Fallet My Martens visar varför samhället måste ta stalking på allvar

Kultur maj 10, 2025

Alexandra Pascalidou: ”Mitt livsmanus var klart – jag skulle gifta mig, ta hand om barn, bli hemmafru”

Kultur maj 10, 2025

Pippi Långstrump firas med jättekalas på Skansen

Kultur maj 10, 2025

Arcade Fires första skiva sedan krisen gör inte Win Butler en tjänst

Kultur maj 10, 2025

Redaktörens Val

Finlands opera gör ”Ryttaren” till både mytisk fantasy och samtidskommentar

maj 10, 2025

Europeiska ledare på plats i Kiev

maj 10, 2025

Mer sociologi än dans när proffs och amatörer prövar massans rörelser

maj 10, 2025

Frankrike och Sverige stärker banden – ska kunna klara sig utan USA

maj 10, 2025

Julölskalendern 2024 – en skummande nedräkning till jul

maj 10, 2025

Senaste Nytt

Köpte bensinslukare i stället för elbil – sparade pengar

maj 10, 2025

Med Aaron Isaacs dramatiska liv fick vi ett friare Sverige

maj 10, 2025

Inte försent att söka sommarjobb: ”Fler lediga jobb än förra året”

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?