Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Florida kvitterade i Stanley Cup-finalen

juni 7, 2025

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

juni 7, 2025

”Ett sätt att introducera nya smaker och konsistenser”

juni 7, 2025

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

juni 7, 2025

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Mulet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Konsumtionssamhället i kritisk belysning av samiska konstnärer
Kultur

Konsumtionssamhället i kritisk belysning av samiska konstnärer

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 8, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställningar

”Drick Drick”

Carola Grahn

Liljevalchs+, Stockholm. Visas t o m 10/8

”En grupp skulpturer som drömmer om ljus”

Olof Marsja

Örebro konsthall. Visas t o m 12/4

”Snön faller och vi med den, långt långt in i sommaren”. Så sägs det i Ulf Lundells kända låt från 1978, vars refräng avrundas med ”det blir mycket bättre sen”.

Men i den globala uppvärmningens spår, efter ännu en mild vinter, är vi nog många som saknar singlande snöflingor och det där gnistrande vita täcket. Då kan Liljevalchs bjuda på lindring i Carola Grahns rumsinstallation ”Snön”.

Publiken går in genom en så kallad Sorseledörr, i vars lås det sitter en nyckel, fäst i ett flätat samiskt band. Och från en nationalromantisk veranda beskådas själva begivenheten – fjäderlätta flingor som dansar i en gatlyktas sken. En smått magisk scen som fångar känslan i den första snön.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Men som så ofta i Carola Grahns konceptkonst är det frågan om en lika skarp som skojfrisk kommentar till vårt konsumtionssamhälle. En vara och en upplevelse skapad på artificiell väg – här vita flingor tillverkade av plast. Precis som hennes tio meter höga ”Namahisvárri”, den samiska benämningen på ett fjäll som är för heligt för att namnges. Fast i konstnärens version ett uppblåsbart Disneyberg med ”snö” på toppen, som häromåret flöt på Wanås slottsdamm.

Grahn, som är född 1982 och uppväxt i Jokkmokk, drar sig inte för oortodoxa grepp på det samiska kulturarvet. Det krockar hon dessutom i postmodern anda med referenser till både fin- och populärkultur, svensk och internationell.

Denna i positiv bemärkelse respektlösa hållning till såväl tradition som teknik och materialval, delar hon med andra jämnåriga konstnärer som har samiska rötter. En kluven och till dels mer humoristisk attityd än det som präglar äldre kollegor, vars livserfarenheter ligger närmare i tid till de grövsta historiska brotten mot urfolket.

En trappa upp i Liljevalchs annex fortsätter utställningen med jojkautomaten ”Och till lavskrikan”. En antropomorf skulptur med megafonmun som aktiveras med polletter och spottar ur sig åtta olika jojkar som Grahn valt ut från de inspelningar som en folkmusikinsamlare gjorde för hundra år sedan.

På ytan är detta en underhållningsmaskin, samtidigt som jojken är ett djupare sätt att få kontakt med andliga dimensioner, en samisk sedvänja som bekant länge förbjöds av svenska staten och kyrkan.

I utställningens största rum porlar titelverket ”Drick Drick”, en kantinvariant på champagnefontänen, som på en gång adresserar missbruket av berusningsmedel och våra ändliga naturtillgångar.

Men kraftfullast är bordsinstallationen ”Luhkietjijhtje nejpieh” (Sjutton knivar), som huggits ner i träskivan. I detta verk har Grahn samarbetet med 17 samiska slöjdare (duojarát), som skickligt snidat och individuellt dekorerat knivarnas renhornsskaft. Dessutom har dessa kombinerade verktyg och vapen fått kärnfulla sägningar ingraverade; alltifrån ”Hålla Käft”, ”Hugga ved” och ”Gorma” till ”Grämas”, ”Jojka”, ”Hunden”.

Här gäller det att kröka rygg, läsa och fylla i resten av denna vassa, såriga historia. Med ”Dricka”, ”Däcka” och ”Dra åt helvete” bland övriga utrop finns även en koppling till titelverket. Men också till raden av kvastar i serien ”Hon ringer mig”.


Det som först kan upplevas som en lite gles och lättsam utställning djupnar efterhand till en betydligt mörkare och starkare berättelse

Kvastskaftens inbrända diktrader förmedlar ett ursinne med feministisk klangbotten, liksom de abstraherade väggverken med snitt i renskinn. I dem har Grahn infogat disktrasor för att suggerera fram såväl kvinnliga behag som en blottad ryggrad. Könsmaktsordningen i kondenserad form!

Carola Grahn opererar alltid med flera meningslager. Det som först kan upplevas som en lite gles och lättsam utställning djupnar efterhand till en betydligt mörkare och starkare berättelse – om allt ifrån rasism och sexism, till klimatkris och exploatering av naturresurser.

Bild 1 av 3

Olof Marsja, ”PPEZ”.

Bild 2 av 3

Olof Marsja, ”Handen, skräcken, avgrunden”.

Bild 3 av 3

Olof Marsja, född 1986 i Gällivare, har ett liknande förhållningssätt. På Örebro konsthall har han nu sin hittills största separatutställning, som öppnade dagarna efter den katastrofala masskjutningen. Det har sannolikt sinkat tillströmningen, vilket verkligen är synd eftersom ”En grupp skulpturer som drömmer om ljus” är det bästa han producerat hittills – i alla fall vad jag har sett.

Även Marsja utgår från ett kluvet förhållande till sitt samiska arv men omfamnar hantverkstraditionen. Han behärskar trä-, horn- och pälsarbeten, som gifts ihop med upphittade förbrukningsvaror likt plastkassar och sportkläder.

Med assemblageteknik bygger han sedan sina egenartade och expressiva figurer med dråpligt kroppsspråk, utrustade med snidade träfötter och gestikulerande händer.

Olof Marsja, ”Geist I och Geist II”.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

En del har också fått ansikten av glas, medan andra huvud kan ha formen av en blomma eller en stiliserad sol. Mäktigast är skepnaden av en nordsamisk forsbåt, återfödd som ”Urdjuret”.

Olof Marsja skapar ett högst personligt bilduniversum – med inbyggda kommentarer till vår civilisation och vårt förhållande till naturen. Det är på en gång smart, sorgligt och skojigt.

Läs mer:

Naturen som konsumtionsvara synas på Wanås

”Migration. Föremålens färdvägar” på Röhsska museet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

Kultur juni 7, 2025

Första Ullevikvällen en väntad hitparad av Håkan Hellström

Kultur juni 7, 2025

Little Simz håller sig kvar på den brittiska hiphop-tronen

Kultur juni 6, 2025

Turnstile gör vildvuxen hardcore som breddar genren

Kultur juni 6, 2025

Hanna Mellin: Därfär är den sanna kärleken systerlig

Kultur juni 6, 2025

Tonbrottens mästare strösslar med självhat

Kultur juni 6, 2025

Filmlistan vecka 23: Regimkritiska dokumentären ”Mr Nobody against Putin” ny på listan.

Kultur juni 6, 2025

Nya verk av Elisabeth Ohlson visas på stor retrospektiv

Kultur juni 6, 2025

Boklistan vecka 23: Udda integrationsroman, psykohistoria och jättebäbisarnas kamp

Kultur juni 6, 2025

Redaktörens Val

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

juni 7, 2025

”Ett sätt att introducera nya smaker och konsistenser”

juni 7, 2025

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

juni 7, 2025

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025

Så gör du egen glass som blir ett nyttigt mellanmål

juni 7, 2025

Senaste Nytt

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

juni 7, 2025

Första Ullevikvällen en väntad hitparad av Håkan Hellström

juni 7, 2025

Kontroversiell järnväg i Himalaya invigd

juni 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?