Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

”Föreställer mig hur det måste vara att förlora en son”

juni 12, 2025

Vissa ljusglimtar för världshavens fiskar i rapport

juni 12, 2025

Här är alla årets Sommarpratare

juni 11, 2025

USA beordrar evakuering av ambassad i Irak

juni 11, 2025

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

juni 11, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
10°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”
Kultur

Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Som 22-åring Dramatendebuterade Electra Hallman som Hedda Gabler. Sedan dess har hon bland annat spelat i ”Kung Lear” och Mattias Anderssons ”Uppenbarelsen”.

I höst, nio år efter debuten, gör hon en annan klassisk kvinnoroll på Dramatens stora scen: Madame Bovary, huvudpersonen i den franska romanen med samma namn från 1857. Nu har Electra Hallman precis läst ”Madame Bovary” för första gången – och förvånats.

– Jag trodde att den skulle vara en kärleksroman men jag upplever den snarare som samhällskritisk än ett psykologiskt porträtt av en kvinna. Det handlar om materialism, om att mycket vill ha mera och det finns ett intressant klassperspektiv, säger hon.

I romanen inleder Madame Bovary flera kärleksaffärer vid sidan av sitt äktenskap. Innehållet betraktades som moraliskt förkastligt och gjorde bland annat att författaren Gustave Flaubert åtalades för osedlighet i Frankrike. I modern tid har ”Madame Bovary” ofta lästs som en berättelse om kvinnlig frigörelse.

– Det är tudelat. Hon är kompromisslös, hon sätter lusten och passionen före allt. Man kan läsa det som något feministiskt, att hon frigör sig, men hon är också en bortskämd och egoistisk människa, säger Electra Hallman.

– Jag tycker inte särskilt mycket om henne som figur, men det är ofta lustfyllt som skådespelare, att gestalta någon som inte är helt sympatisk.

För bearbetningen av den klassiska romanen samt regi står den kroatiske regissören Oliver Frljić, som återvänder till Dramaten efter ”Brott och straff” år 2022. Även i den romandramatiseringen hade Electra Hallman en stor roll.

Och visst kommer det finnas likheter, åtminstone visuellt, mellan uppsättningarna.

– ”Brott och straff” var en väldigt kraftfull uppsättning vad gäller både scenografi och ljusdesign. Vad jag kan förstå kommer ”Madame Bovary” också bli bombastisk och stor, de kommer kräma på, säger Electra Hallman.

Förutom ”Madame Bovary” dramatiseras även den ungerska författaren László Krasznahorkais apokalyptiska roman ”Motståndets melankoli” från 1989 och teateruppsättningen av Sara Stridsbergs roman ”Kärlekens Antarktis” återvänder för fler speldatum. Karl Marx ekonomikritiska ”Kapitalet” sätts upp som dansteaterföreställning.

I övrigt bjuder hösten på Dramaten på både komedi och tragedi av Shakespeare: ”Så tuktas en argbigga” respektive ”Hamlet”.

Fakta.Dramaten hösten 2025

● ”Så tuktas en argbigga” av William Shakespeare. Regi Farnaz Arbabi. Premiär 5 september.

● ”Motståndets melankoli” av László Krasznahorkai. Regi Ulla Kassius. Premiär 13 september.

● ”Hamlet” av William Shakespeare. Regi Mattias Andersson. Premiär 27 september.

● ”Madame Bovary” av Gustave Flaubert. Regi Oliver Frljić. Urpremiär 16 oktober.

● ”Svindel” av Sara Stridsberg. Regi Rebecka Hemse. Nypremiär 15 november.

● ”Das Kapital” av Karl Marx. Regi Örjan Andersson. Premiär 6 december.

● Bergmanfestivalen: ”Parallax” av Kata Wéber och ”Dämon. El funeral de Bergman” av Angélica Lidell.

● Unga Dramaten: ”Glow up” av Sandra Beijer och ”Nemesis” av Hanna Nygren och Helle Rossing.

Läs mer: Rebecca & Fiona och Rufus Wainwright till Operan

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Här är alla årets Sommarpratare

Kultur juni 11, 2025

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

Kultur juni 11, 2025

Carsten Jensen: 2000-talet måste bli kvinnornas århundrade

Kultur juni 11, 2025

Weinstein döms för sexualbrott – frias för annat övergrepp

Kultur juni 11, 2025

Jenny Lindh: Här är de bästa ljudböckerna just nu

Kultur juni 11, 2025

Emilie Blichfeldt: ”Varför kapar man tårna för att passa i Askungens sko?”

Kultur juni 11, 2025

Fabulöst fyndigt, fantasirikt och fasansfullt om Askungens styvsyster

Kultur juni 11, 2025

Hilmastiftelsens ledamot: ”En absurd situation”

Kultur juni 11, 2025

Ulrika Knutson: Det är en skam att svenska judar dödshotas

Kultur juni 11, 2025

Redaktörens Val

Vissa ljusglimtar för världshavens fiskar i rapport

juni 12, 2025

Här är alla årets Sommarpratare

juni 11, 2025

USA beordrar evakuering av ambassad i Irak

juni 11, 2025

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

juni 11, 2025

Karin Eriksson: Tufft läge för Newsom – blir en man att räkna med 2028 om han lyckas

juni 11, 2025

Senaste Nytt

Carsten Jensen: 2000-talet måste bli kvinnornas århundrade

juni 11, 2025

Fem år sedan sopberget började brinna – först nu har det svalnat

juni 11, 2025

Militär får ingripa mot demonstranter: ”Barn vågar inte gå till skolan”

juni 11, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?