Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Efter norska knallen – Spaletti sparkas

juni 8, 2025

Jessica: När solglasögon trendar behöver ingen botox

juni 8, 2025

Expert: Trump vill göra en stor sak av invandringsfrågan

juni 8, 2025

Vecka 23 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

juni 8, 2025

Greta Thunberg: ”Vi förbereder oss för en attack”

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Publikkaos på internationella visningar av ”Minecraft”-filmen
Kultur

Publikkaos på internationella visningar av ”Minecraft”-filmen

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

”A Minecraft movie” har sedan premiären 4 april setts av fler än 100 000 svenska biobesökare. Filmens premiärhelg är därmed den mest besökta sedan Bond- och Harry Potter-filmerna, enligt Filmstaden.

Det enorma gehöret kan till viss del bero på att filmen redan innan premiären blivit viral på Tiktok, med uppmaningar att störa i salongen. Biobesökare har haft mobilerna uppe under hela filmen, men särskilt under en scen där en ”Minecraft”-zombie landar på en animerad kyckling, varpå Jack Blacks karaktär säger ”chicken jockey”.

När ”chicken jockey”-scenen gått upp på filmduken har personer i publiken reagerat genom att bland annat kasta popcorn, riva av sig tröjorna och väsnas. I vissa fall har polisen kallats till, vilket SVT tidigare rapporterat om.

Till New York Times säger filmens regissör, Jared Hess, att han mest är road av ”chicken jockey”-trenden.

– Jag skrattar sönder varje gång jag får ett klipp skickat till mig, säger Hess till tidningen.

I Sverige har det varit ”relativt lugnt” under visningarna av filmen, uppger Filmstadens pr-chef Irene Hernberg.

– Det har inte varit så mycket kaos här i Sverige och Norden. Det har inte kastats så mycket popcorn. Vi tycker bara det är skojigt om man klappar och njuter av filmen, säger Hernberg.

Filmstaden har sedan tidigare vakter utsatta på vissa biografer, och var förberedda på ”Minecraft”-filmens eventuella konsekvenser.

– Som tur är har vi ungdomar som jobbar för oss och känner till trenderna i världen. Därför tog vi hänsyn till det, och besökare kan alltid vända sig till personalen eller vakterna, säger Hernberg.

Innan ”A Minecraft movie” fick premiär justerade Mediemyndigheten åldersgränsen från 11 till 7 år, vilket innebär att barn under 7 år också kan se filmen i vuxens sällskap.

På några av Filmstadens biografer visas ”A Minecraft movie” som ”autismvänlig bio”. Autismvänlig bio är ett nyinstiftat format som visar filmer utan starka ljus eller intryck.

– Vem som helst får köpa en biljett. Det är lite belysning på i salongen och lite lägre volym, och varje föreställning presenteras med att det är okej att göra ljud, röra på sig. Det ska kännas bekvämt, säger Per Mårtensson, programdirektör för Filmstaden.

På Röda Kvarn i Kalix har biografens ägare Sandra Bergström inte stött på några ovanligt stora problem, däremot en ovanligt stor publik.

– Vi är så glada för ”Minecraft”-filmen! Det här är precis vad biobranschen behöver just nu, säger Bergström.

I Kalix har både de svenska och engelskspråkiga visningarna av ”A Minecraft movie” varit slutsålda. Då får man räkna med några spillda popcorn, enligt Bergström.

– Det har varit mycket att städa, men i positiv bemärkelse. Det har varit köpstarka kunder, och bara kul att de handlat mycket i kiosken.

Läs mer:

Recension: ”A Minecraft movie” är ett gräsligt fuskbygge fullt av mansbebisar

Filmälskare får billigare film med nytt biokort

Biografen Zita i ekonomisk kris – startar räddningskampanj

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Jessica: När solglasögon trendar behöver ingen botox

Kultur juni 8, 2025

Vecka 23 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur juni 8, 2025

Daniela Rathana: ”Att skriva låtar är ett vapen”

Kultur juni 8, 2025

Becky and the Birds rör publiken till tårar

Kultur juni 8, 2025

Berget återförtrollas av poesi och politik

Kultur juni 8, 2025

Anders Svensson: Det är inte fel på ”ejenklijen” – utan på stavningen

Kultur juni 8, 2025

Åsa Beckman: Kära Lykke, hör av dig när du tröttnat på att svärma runt kulturmännen

Kultur juni 8, 2025

Ida Östenberg: Därför tänker Trump och hans män så ofta på romarriket

Kultur juni 7, 2025

Hanna Fahl: Den motbjudande generationen röker, super och ligger sig till graven

Kultur juni 7, 2025

Redaktörens Val

Jessica: När solglasögon trendar behöver ingen botox

juni 8, 2025

Expert: Trump vill göra en stor sak av invandringsfrågan

juni 8, 2025

Vecka 23 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

juni 8, 2025

Greta Thunberg: ”Vi förbereder oss för en attack”

juni 8, 2025

Daniela Rathana: ”Att skriva låtar är ett vapen”

juni 8, 2025

Senaste Nytt

18-åriga supertalangen satte nytt världsrekord

juni 8, 2025

Rött ljus kan ändra innehållet i sillburken

juni 8, 2025

Becky and the Birds rör publiken till tårar

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?