Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Hanna Fahl: Högern måste blunda för att kunna rocka loss

maj 24, 2025

Burop mot Tre Kronor: ”Kostar mycket pengar”

maj 24, 2025

Carl Johan von Seth: Allt är inte alls nattsvart – här är tre ljuspunkter i ekonomin

maj 24, 2025

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Volvo Cars vd: ”Upp mot två år innan vi kan tillverka mer i USA”
Ekonomi

Volvo Cars vd: ”Upp mot två år innan vi kan tillverka mer i USA”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson har hamnat i tullkrigets epicentrum. DN intervjuar honom i minglet på Svensk-tyska handelskammarens årsmöte på torsdagskvällen – efter ett närmast chockartat dygn på den globala tullscenen.

Volvo säljer var femte bil i USA – bolagets näst största marknad. Men trots en egen fabrik i South Carolina sedan sju år importeras nästan alla sålda bilar från Göteborg – framför allt de storsäljande suvarna XC60 och den större XC90.

Volvo tillverkar bara en enda modell där, den starkt försenade elsuven EX90 som fram till mars bara gjorts i knappt 3 000 exemplar.

Håkan Samuelsson har redan öppnat för att tillverka ännu en modell i USA. Frågan är vilken – och när. Storsäljarna XC60 och XC90 börjar bli gamla modeller.

Håkan Samuelsson säger att de sedan den 2 april betalar 27,5 procents tull till USA. Det handlar om den 2,5 procentiga tullen sedan tidigare och Trumps nya biltull på 25 procent. Det blir totalt 165 000 kronors påslag för en bil med en prislapp på 600 000 kronor, om kunden betalar allt.

Var går gränsen i tullnivå?

– Vid 27,5 procents tull kan vi inte långsiktigt sälja bilar. Då måste vi tillverka dem lokalt. Men det här är inget vi löser i morgon.

Jaguar Land Rover stoppade nyligen all export från Storbritannien till USA. Några sådana planer har inte Volvo Cars vd i nuläget. Men han har hamnat i en rävsax och pratar om att det tar upp till två år för att få ny tillverkning på plats.

– På kort sikt, ett till två år, handlar det om att sälja de bilar vi har. Vi får belastning på vinstmarginalerna och kunderna kommer att få betala mer.

Blir det existerande suven XC60 som ni börjar tillverka i USA?

– Nja, jag tror att det blir en suv-aktig bil i den storleken. Det kan också handla om en helt ny laddhybrid. Det måste vara någon som säljer bra i USA.

Han säger att läget vore allvarligt om de var ensamma om att betala höga tullar.

– Men många premiumbilar är importerade till USA – Lexus från Japan och så alla europeiska.

USA har sedan tidigare även 100 procents biltullar till Kina, där Volvo exporterat sedanmodeller och lilla elbilen EX30. Håkan Samuelsson stänger dörren till USA för bilar från Kina.

– Kinabilar till USA är omöjligt, säger han.

Nu hoppas han på lägre tullar i kommande förhandlingar mellan EU och USA.

– Min tolkning är att USA vill spela ut ett rejält kort för att komma till skott med en ny förhandling. Det är en positiv tolkning – jag hoppas att jag har rätt. Det vore bra om vi kunde gå ner till 2,5 procent från båda håll.

Läs mer:

Fler svenska bolag tros överväga produktion i USA

Nye Volvochefen: Vi behöver flytta tillverkning av modell till USA

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Carl Johan von Seth: Allt är inte alls nattsvart – här är tre ljuspunkter i ekonomin

Ekonomi maj 24, 2025

Forskare: Mammastressen en effekt av jämställdheten

Ekonomi maj 24, 2025

Kia Sportage – En lagombil för medelsvensson

Ekonomi maj 24, 2025

Expert: Spararna får åka med i karusellen

Ekonomi maj 23, 2025

Carl Johan von Seth: Trump har tröttnat på att EU inte ställer upp på tullcirkus

Ekonomi maj 23, 2025

Så avgör du vilken bilförsäkring som passar bäst

Ekonomi maj 23, 2025

Forskare: ”Klyftorna leder till en splittring i samhället”

Ekonomi maj 23, 2025

Hästtjejen blev framtidens kvinnliga ledare

Ekonomi maj 22, 2025

Volvo anklagas för att motarbeta USA:s miljöregler för el-lastbilar – ”Tragiskt”

Ekonomi maj 22, 2025

Redaktörens Val

Burop mot Tre Kronor: ”Kostar mycket pengar”

maj 24, 2025

Carl Johan von Seth: Allt är inte alls nattsvart – här är tre ljuspunkter i ekonomin

maj 24, 2025

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

maj 24, 2025

Senaste Nytt

Israeliska flykten: ”Alla undersöker om de kan få ett europeiskt pass”

maj 24, 2025

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

maj 24, 2025

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?