När Volvo-besläktade Lynk & Co lanserades i Sverige för fem år sedan var linjen stenhård – bilen skulle bara säljas i fullutrustat utförande. Kunder, eller användare som de kallades eftersom Lynk & Co ville vara ett mobilitetsföretag, skulle bara behöva välja mellan hybrid- eller laddhybriddrivlina och svart eller blå karossfärg. För 5 500 kronor kunde man köra en bil en månad, utan bindningstid.
De flesta svenskar gick på den trygga linjen och köpte närbesläktade Volvo XC40 trots att den är både mindre och dyrare. Lynk & Co har sålt 5 700 bilar i Sverige och det gör att man placerar sig på nivå med Honda och BYD. Inte illa för ett märke med en enda modell.
Samtidigt som elbilen 02 lanseras genomförs en rejäl uppdatering av laddhybriden 01. Fälgarna är nya, bakljusen har fått ny design och tre nya färger har tillkommit. Huvudstrålkastarna ska ha fått en lägre placering men jag tycker nog att de ser ut att sitta där de alltid har suttit. De små förändringarna har stor verkan och får bilen att se någorlunda modern ut.
Förarmiljön går att känna igen. Precis som tidigare kan man ana Volvo-DNA under formerna men det är inte helt lätt. Pekskärmen har blivit riktigt stor, 15,4 tum, och de klimat- och stereoreglage som satt under skärmen i den gamla bilen är nu borta, liksom knapparna runt växelväljaren. Alla dessa funktioner styrs nu via pekskärmens nya gränssnitt som fungerar bra. Den bakomliggande hårdvaran är densamma som används av Volvos nyare bilar – processorn Snapdragon 8155 från Qualcomm.
Förbättringspotential finns. Stolsvärmen aktiveras enkelt genom en knapp som alltid ligger i botten av pekskärmen. Där finns dock inte rattvärmen, man måste peta fram klimatmenyn och leta sig längst bort till höger där en liten symbol för funktionen finns.
Den 10,2 tum stora skärmen framför ratten är också ny och rattknapparna har gått från den gamla touchmodellen till mer traditionella knappar. Precis nedanför pekskärmen finns två plattor för trådlös mobilladdning.
Vid utvecklingen av uppdaterade 01 säger sig Lynk & Co ha lyssnat på kundernas/användarnas synpunkter som framförts via Lynk-appen. En av åtgärderna är ett nytt insynsskydd. Den gamla bilens hårda platta är bytt mot en variant som rullas ihop.
Bättre elektrisk räckvidd har också stått på önskelistan. Batteripaketets lagringskapacitet har växt till 17,7 kilowattimmar och det ska ge upp till 7,5 mils elektrisk körning – en halvmil bättre än tidigare. Samtidigt har laddeffekten höjts från 3,6 till 6,6 kilowatt.
Utöver större batteri har 01 fått en helt ny fyrcylindrig bensinmotor och ny växellåda där två planetväxlar samsas med en elmotor. Lösningen kallas DHT Pro och är utvecklad av Skövde-baserade Aurobay, numera en del av Geely-koncernens drivlineenhet Horse Powertrain.
Hur stor förbättringen är jämfört med den gamla trecylindriga motorn med dubbelkopplingslåda är svårt att fastställa på så här kort körning. Bilen växlar i alla fall rent och snyggt mellan bensin och el och vi uppfattar aldrig någon störning i körningen.
Lynk & Co har delvis mjukat upp sin till en början nästan revolutionära affärsmodell. Nu går det att både köpa och leasa 01. Vill man ha det ursprungliga korttidsabonnemanget är man hänvisad till den gamla modellen för 6 000 kronor per månad. Den uppdaterade modellen kan man köpa för 449 995 kronor i grundutförandet Core. Vill man ha lyxattiraljer måste man upp till utrustningsnivån More och då är priset 499 995 kronor.
Med uppdateringen tar 01 ett kliv närmare de bästa konkurrenterna i segmentet, utan att komma riktigt ikapp.