Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Flygplan med vita sydafrikaner på väg mot USA

maj 12, 2025

Expert: Allt handlar om att hålla Trump nöjd och glad

maj 11, 2025

Michael Winiarski: Kommer Putin våga anta Zelenskyjs utmaning?

maj 11, 2025

Mindre kärlek och mer ego i dagens Eurovisionlåtar

maj 11, 2025

Isak mållös – men på väg till Champions League

maj 11, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kristofer Ahlström: Det är ett fysiskt hårt arbete att lyssna på ny musik
Kultur

Kristofer Ahlström: Det är ett fysiskt hårt arbete att lyssna på ny musik

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 12, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Som tonåring åt jag uteslutande mat bäst beskriven som ”olika slags ost körda på 850 watts effekt i två minuter”. Skinnjacka över ribbstickad pullover var en fungerande outfit. Dean Koontz skrev så bra romaner att det pirrade i hjärnan.

Tyckte jag.

Lyckligtvis förändras man, smaker sofistikeras, vyer vidgas och så vidare. Åtminstone på vissa områden. Musiksmaken, däremot, mumifieras.

Ett exempel: Som många andra älskade jag The Cures ”Songs of a lost world”, men i ärlighetens namn inte så mycket som musikalisk upplevelse som en mysig kokong att krypa in i. Den lät ju exakt som deras ”Disintegration” från 1989.

Jag är slav under samma neurobiologiska impulser som alla andra. Hjärnan applåderar det bekanta – den sparar energi på igenkänning och belönar oss därefter. Musik är ett leveranssystem för minnen, och det har redan skrivits spaltmil om hur ungdomens låtar karvar sina signaturer rakt in i hjärnbarken.

Det är ett bedrägligt system. Att jaga sitt förflutnas känslor är att ljuga för sig själv. 1990-talet var ett musikaliskt skitdecennium, och för mig ledmotivet till en tid av utanförskap och otillräcklighet, pubertetens avskyvärda normaltillstånd. Men hjärnan är en obotlig, retroaktiv romantiker.

Bild 1 av 2

Albumaktuella Henric Hammarbäck gör musik under artistnamnet H Self. Den 11 april släpps hans skiva ”Efterskalv”.

Bild 2 av 2

Så om belöningssystemet nu går i gång på det bekanta, varför lyssna på ny musik? Varför utsätta sig för risken att bli besviken? I synnerhet när man har passerat den magiska gränsen – enligt forskning någonstans efter 32 – där synapserna blir lata, tröga, svåra att koppla om.

Modern popmusik har hittat ett sätt att optimera det. De flesta poplåtar skrivs enligt följdenliga ackordnormer och tonartsscheman. Evolutionens belöningar av mönstersökande har gjort oss till lättstyrda Tetrishjärnor – om musiken låter som att den redan passar in, bekant och förutsägbar, är det alltså meningen. Algoritmerna ser till att trygghetszonen förblir ombonad.

Och varför skulle artisterna vilja förnya sig, när lyssnare ogillar förändringar?


Man vill ju inte vara den som går runt och luktar ”Dark side of the moon”.

Det är väldokumenterat: från upploppen vid Stravinskijs ”Våroffer”-uruppförande 1913 till Lou Reeds ”Metal machine music” (1975), Kate Bushs ”The dreaming” (1982), PJ Harveys ”Rid of me” (1992) eller Kanye Wests ”808s & heartbreak” (2008) – samtliga verk har körts genom den bildliga kompostkvarnen, men i efterhand fått upprättelse som banbrytande.

Att lyssna på en ny sorts musik är jobbigt, fysiskt arbete – det innebär att plöja upp nervbanor i gammal igengrodd åkermark. Jag vill kalla det motståndshandling, om det inte lät så gymnasialt, präktigt eller obehagligt livsbejakande, men absolut: som en motståndshandling.

Man vill ju inte vara den som går runt och luktar ”Dark side of the moon”.

Enligt forskning krävs det åtta till femton försök att lära sig uppskatta nya smaker. Därför har jag infört ett musikaliskt kostprogram. En gång i veckan spisar jag någonting helt nytt. Något som är främmande, irriterande, med påstridig eftersmak. Minst två lyssningar.

Det må vara pliktskyldigt och delvis skamdrivet – förstås, det är ju ett kostprogram – och det funkar inte alltid, oftast inte alls. Men när det händer blir det drag i synapserna. Då känner man hur hjärnan faktiskt bearbetar, sträcker sig, svettas lite.

Doechiis ”Denial is a river”, säger jag bara, eller H. Selfs ”Ett jävla träd”.

Så jag lassar in ny musik i systemet tills jag inte längre skyr det obekanta, tills smaken, ljudet, tanken plötsligt känns självklar.

Visst, alla gillar inte kapris eller Kaelan Mikla*, men – som jag försöker övertala min ettåring, med skeden i flygplansläge – prova åtminstone innan du tjatar om hur det var förr.

*) Dark wave-trio från Reykjavik som sjunger på isländska. Lyssna på ”Hvernig kemst eg upp?”

Läs fler texter av Kristofer Ahlström och alla texter om musik.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Mindre kärlek och mer ego i dagens Eurovisionlåtar

Kultur maj 11, 2025

Så har låttexterna i Eurovision song contest förändrats sedan 1956

Kultur maj 11, 2025

Från malm till mem – ny bok skildrar Södermalms historia

Kultur maj 11, 2025

Hanna Fahl: Är Robin Bengtsson verkligen det sexigaste vi har?

Kultur maj 11, 2025

Här är byggnaderna där Museum om Förintelsen vill flytta in

Kultur maj 11, 2025

Musiker i Lasse Stefanz föll ihop på scen

Kultur maj 11, 2025

Vecka 19 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur maj 11, 2025

Gunnar Bolin: Glöm de kala väggarna, nu kommer bokhyllan tillbaka

Kultur maj 11, 2025

Anders Svensson: Klipper man sig på en frisersalong eller frisörsalong?

Kultur maj 11, 2025

Redaktörens Val

Expert: Allt handlar om att hålla Trump nöjd och glad

maj 11, 2025

Michael Winiarski: Kommer Putin våga anta Zelenskyjs utmaning?

maj 11, 2025

Mindre kärlek och mer ego i dagens Eurovisionlåtar

maj 11, 2025

Isak mållös – men på väg till Champions League

maj 11, 2025

Niklas Orrenius: Bisarrt för ukrainarna att läsa om vapenvila när bomberna faller

maj 11, 2025

Senaste Nytt

Så har låttexterna i Eurovision song contest förändrats sedan 1956

maj 11, 2025

Mardrömmen: Kulusevski utbytt skadad

maj 11, 2025

Björn af Kleen: Betyder guldet i Ovala rummet att Trump tänker stanna för alltid?

maj 11, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?