Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Franska porrsajter stängs efter id-krav

juni 4, 2025

Bilar får ge plats för cyklar på Sveavägen

juni 4, 2025

Svenskarnas stöd till Gaza strömmar in – fastnar vid gränsen

juni 4, 2025

Nya kravlistan på Sverige – ska stärka Nato

juni 4, 2025

Trump: Putin lovar att svara på ukrainska attacken

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Pjäsen ”Papporna” är hoppet vi behöver
Kultur

Pjäsen ”Papporna” är hoppet vi behöver

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Papporna”

Av: Alexandra Pascalidou.

Bearbetning, regi och koreografi: Alexander Salzberger.

Scenografi och ljus: SUTODA. Kostym: Jasminda Asplund Blanco. Peruk och mask: Moa Hedberg.

Medverkande: David Fukamachi Regnfors, John Njie, Razmus Nyström, Jonay Pineda Skallak, Magnus Roosman, Nemanja Stojanovic, Christoffer Svensson, Francisco Sobrado, Leonard Terfelt. Barnstatister: Ian Hammarbäck, Zizou Reinholdsson, Levi Widén. Scen: Dramaten. Speltid: 1 tim 40 min.

Man talar om toxisk maskulinitet. Det kunde också kallas tomhet. Övergivenhet.

En ring av strålkastare svävar över scenen. Männen, draperade i vita tyger, har gipsansikten med antika statyers drag. De kunde vara Sokrates elever i Aten, men den maskerade, svartklädde dansaren i ringens mitt (Zizou Reinholdsson på premiären) är ett vigt och levande barn av i dag.

Alexandra Pascalidou skrev boken som sen blev pjäsen ”Mammorna” om barnen, pojkar mest, som dör och dödar i gängkrig och rasism, och deras mödrar. I den mötte vi förtvivlans sorg och berättelser. Uppföljaren, intervjuboken ”Var är papporna?” handlar om männen, de misslyckade och/eller frånvarande fäderna, ofta förortens män. När nu också den får scenpremiär finns många av de intervjuade i Dramatenpubliken.

Männen på scenen är antika till rötterna men påfallande igenkännbara för oss i dag – engagerat upptagna i ett slags gruppsamtal inom frivården eller på anstalt, ibland avbrutet av ett stilla meditationsterapeutiskt hummande, ironiskt men inte bara, och bisarra men meningsfyllda danser.

Deras svenska har många brytningar. Med virtuos komisk frenesi lever Francisco Sobrado upp till alla våra latino-fördomar. Razmus Nyström gömmer sin oerhörda ensamhet bakom små tysta gester. John Njie vibrerar av oanvänd styrka och begåvning och öser ur den källan när han sjunger, mäktigt bra, medan Magnus Roosmans känslor av misslyckande och otillräcklighet kväljer hans talförmåga. Alla letar efter något slags läkedom hos varandra. Utom kanske Christoffer Svensson som är jätterolig som resolut samhällsförbättrare med naiva lösningar på allt och allas problem.

En uppgift har de andra – att förstå sig själva. De trängs om talartiden. Ämnet är aldrig långt ifrån deras barndomar, fäders våld och likgiltighet med några svåruthärdliga exempel. Barnen de själva har skadat är inte här, men de talar till dem. Och ljusringen över scenen vippar till, sänker sig och blir en törnekrona över deras vilsna grupp, övergivna som de är också av fadern över alla fäder.

Ändå finns här ögonblick av närhet och glädje. Minnen som lyser upp dialogen. Och underbara utbrott av valpiga lekar mellan vuxna män som vågar vara där, i ro med sina kroppar – en manlighet så enkel och vacker i sin mångfald att den ger hopp för framtiden trots allt.

För det är ett märkligt skådespel som uppstår i Alexander Salzbergers genialt omtumlande regi. Inte direkt en pjäs eller en berättelse. Snarare, genom att vara så fysisk med sina danser och brottningar i uppenbar kamp mot den manliga beröringsskräcken vill den, och lyckas den, skapa en atmosfär av vad som liknar själva livet. Vi dras in i den som i en gemensam andning eller ett mycket tidigt ordlöst minne av självklar trygg närhet.

”Jag känner en känsla!” utropar han som aldrig varit med om detta förut. Det gör vi i publiken också. När så ensemblen galet överraskande brister ut i den vackraste av vårsånger är detta hoppet som vi behöver. Dramaten överträffar sig själv och levererar det.

Läs fler scenrecensioner här och fler texter av Ingegärd Waaranperä här.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Björn Wiman: Cecilia Uddén och Sami Abu Salem visar hur brott mot mänskligheten luktar och känns

Kultur juni 4, 2025

Länsstyrelsen inleder granskning av af Klint-stiftelsen

Kultur juni 4, 2025

Lars Strannegård: Sverige är fortfarande ett konsensusland

Kultur juni 4, 2025

Knytkalas på Konstakademien med masterstudenter

Kultur juni 4, 2025

Gunnhild Øyehaug bråkar fram sin språkfabrik i ”Onda blommor”

Kultur juni 4, 2025

Frustrerande försök att snylta på John Wicks varumärke

Kultur juni 4, 2025

Dissekerade hjärnor och dekapiterade flugor på Index

Kultur juni 4, 2025

Zawose Queens fångar Fasching i sitt nät

Kultur juni 4, 2025

Below Zero showar sju meter upp i luften

Kultur juni 4, 2025

Redaktörens Val

Bilar får ge plats för cyklar på Sveavägen

juni 4, 2025

Svenskarnas stöd till Gaza strömmar in – fastnar vid gränsen

juni 4, 2025

Nya kravlistan på Sverige – ska stärka Nato

juni 4, 2025

Trump: Putin lovar att svara på ukrainska attacken

juni 4, 2025

Behandlingshem utreds efter att flicka hittats död

juni 4, 2025

Senaste Nytt

Sverige tar på sig ledartröjan – stöttar Ukraina i telekrig

juni 4, 2025

Susanne Nyström: Varför behandlar Moderaterna Magdalena Andersson som sin statsminister?

juni 4, 2025

Döva padelstjärnan och sexbarnsmamman: ”Sporten har varit min medicin”

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?