Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Stulna plagg från Millesgården hittades i park

juni 13, 2025

Man svårt skadad av fyrverkeri vid studentutspring i Karlstad

juni 13, 2025

Expert: Iran kan skada Israel rejält

juni 13, 2025

Ledare: Precisionen i Israels attacker visar att de kan sikta – när målet inte ligger i Gaza

juni 13, 2025

Boklistan vecka 24: vårens sista lista, jag är Männen, Yorkshiremetoden och Tove Jansson

juni 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
21°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Tom Hardy spelar världens sämsta farsa i actionrökaren ”Havoc”
Kultur

Tom Hardy spelar världens sämsta farsa i actionrökaren ”Havoc”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Action

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Havoc”

Manus & regi: Gareth Evans.

I rollerna: Tom Hardy, Jessie Mei Li, Timothy Olyphant m fl. Längd: 1 tim 47 min (rekommenderad från 16 år). Språk: engelska. Premiär Netflix 25/4.

I korta, hårdkokta meningar lyfter Tom Hardys berättarröst fram konsekvenserna av oförlåtliga beslut. En försmak av vart berättelsen är på väg. I samma anda vill jag inleda med slutet: håll dig borta från ”Havoc” om du ogillar action. Hård action, rå action, action som glänser när skottsalvorna och slagen aldrig tycks slut. Detta är walesaren Gareth Evans paradgren, tidigare sedd i hans högintensiva ”The raid”-filmer.

I stället för ett kliv bakåt kastas vi sedan rakt in i en intensiv biljakt. Maskerade bovar i en lastbil försöker fly blåljus och råkar halvt döda en polis med en avlastad tvättmaskin. Därefter hamnar tjuvarna, uppenbara amatörer som tagit sig vatten över huvudet, hos en triadboss för en deal som avbryts när fler maskerade personer går loss med automatvapen.

En djupt rynkad Hardy spelar snuten Walker. Det är jul och han ser lagom sjaskig ut i flanellskjorta under fleecejacka och dunväst. Han köper sista-sekunden-klappar på ett snabbköp till dottern som hans svikna ex inte längre låter honom träffa. På kort tid blir han sarkastiskt beskriven som ”årets farsa” av två olika personer.


Visst finns ett tema inklämt mellan seriekrocken av konflikter, men det är varken på intrig- eller karaktärsnivå som ”Havoc” hävdar sig i strömningsutbudet

En sopa, helt enkelt. Väl på brottsplatsen visar han åtminstone upp sin mordutredarintuition när han blundar, omgivningen saktar ner i slowmotion och händelseförloppet spelas upp. Han förstår snabbt att en av tjuvarna från transportrånet, som nu blivit måltavla för den döda triadbossens kyliga mamma, är son till den korrupta politiker (Forest Whitaker) som Walker tvingats göra sidoaffärer med. Om Walker löser detta hoppas han få en väg ut och kunna bli pappa igen.

Vad föräldrar inte gör för sina barn, inte sant? Visst finns ett tema inklämt mellan seriekrocken av konflikter, men det är varken på intrig- eller karaktärsnivå som ”Havoc” hävdar sig i strömningsutbudet. Vändningarna sköts bättre i Evans tv-serie ”Gangs of London”, där de moraliska gråzonerna och gängkrigen får andas lite.

I komprimerat långfilmsformat vill man bara ha mer av konfrontationerna, där Evans får blanda kaotisk koreografi (i samarbete med actiondesignern och stuntkoordinatorn Jude Poyer) och övertända kameraskakningar (foto av Evans parhäst Matt Flannery) i brutala närstrider med våldseffekter som tagna ur en splatterfilm.

”This is fucked!” upprepar en av tjuvarna tidigt. Det hade lika gärna kunnat vara Evans konstnärliga mantra. Fullt så fucked blir aldrig ”Havoc”, varför den inte heller når upp till regissörens tidigare höjder. Fast visst är det njutbart att se sådant stök med så höga produktionsvärden.

Se mer. Andra hårda insatser från Tom Hardy ”Bronson” (2008), ”Warrior” (2011), ”Mad Max: Fury road” (2015).

Läs andra film- och tv-recensioner och fler texter av Sebastian Lindvall

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stulna plagg från Millesgården hittades i park

Kultur juni 13, 2025

Boklistan vecka 24: vårens sista lista, jag är Männen, Yorkshiremetoden och Tove Jansson

Kultur juni 13, 2025

200 verk av Lars Lerin säljs på auktion: ”Unikt”

Kultur juni 13, 2025

Jan Eklund: Kampen och psykologin gjorde ”Förrädarna” till vårens bästa tv

Kultur juni 13, 2025

Blir man en lyckligare människa av att läsa romance?

Kultur juni 13, 2025

Donald Trump fick ja till kapat public service

Kultur juni 13, 2025

Det bästa försöket att formulera en liberal framtidsvision på mycket länge

Kultur juni 13, 2025

Mardrömslikt livstrauma blir rent effeksökeri i sorgdramat ”Echo Valley”

Kultur juni 13, 2025

Säverman: Urblekta löften om trivsel och äventyr

Kultur juni 13, 2025

Redaktörens Val

Man svårt skadad av fyrverkeri vid studentutspring i Karlstad

juni 13, 2025

Expert: Iran kan skada Israel rejält

juni 13, 2025

Ledare: Precisionen i Israels attacker visar att de kan sikta – när målet inte ligger i Gaza

juni 13, 2025

Boklistan vecka 24: vårens sista lista, jag är Männen, Yorkshiremetoden och Tove Jansson

juni 13, 2025

Succé för Johanna Duplantis – nu vill syskonen tävla tillsammans i Finnkampen

juni 13, 2025

Senaste Nytt

Trump om Israels attacker: Mycket mer väntar

juni 13, 2025

200 verk av Lars Lerin säljs på auktion: ”Unikt”

juni 13, 2025

Israel och Iran: Detta har hänt

juni 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?