Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Europadomstolen: Sverige måste pröva spermiestölderna

juni 12, 2025

Flygkrasch i Indien – över 240 ombord

juni 12, 2025

Operan flyttar in – Musikaliska tvingas flytta

juni 12, 2025

Duplantis om det svåraste rekordet – och det mest överraskande

juni 12, 2025

Google: Vi måste medge risk med molntjänster

juni 12, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Barnbok står i vägen för ukrainsk krigsskildring i ”Kvinnor och barn i mörkret”
Kultur

Barnbok står i vägen för ukrainsk krigsskildring i ”Kvinnor och barn i mörkret”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 26, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Kvinnor och barn i mörkret”

Av: Iryna Serebriakova, Masha Denisova, Barbro Lindgren.

Översättning: Jan Mark. Regi: Lars Rudolfsson. Scenografi: John Engberg.  Kostymdesign: Kersti Vitali Rudolfsson. Maskdesign: Anna Olofson. Ljusdesign: Anders Rosenquist. Musik och ljuddesign: Magnus Larsson. Studiomusiker: Anders Sjögren (klarinett). Medverkande: Lydia Flores Garcia, Malin From, Martin Hasselgren, Niklas Lindgren, Nina Irendotter, Richard Ahlman. Scen: Orionteatern, Stockholm. Speltid: 2 tim inkl paus.

”Hur spelar man teater i mörkret?” Det är en befogad öppningsreplik i en föreställning som börjar lite trevande innan den småningom finner sin form. 45 ton sand fyller Orionteaterns avskalade scenrum och skapar rörelsemotstånd för både skådespelare och publik. Helt nedsläckt är det heller inte; i hörnen lyser nödutgångarna grönt. Men mörkret tränger sig på i takt med tankar om både trivialiteter och livsnödvändigheter.

”Kvinnor och barn i mörkret” är till större delen baserad på pjäsen ”Kvinnor i mörkret” av Iryna Serebriakova och Masha Denisova, två unga dramatiker från Kiev. Den bygger på inlägg i sociala medier och skildrar den vardagliga krigstillvaron med utgångspunkt i de återkommande strömavbrotten – på sandscenen motarbetade med ficklampor, stearinljus och öppen eld. Samt det öronbedövande ljudet av en elgenerator.

Det handlar om hur en pannlampa kan skapa pragmatisk känsla av modemedvetenhet och rädslan för att elen ska försvinna innan maten på spisen kokat klart. Samt om nödvändigheten att kolla missilprognoserna på väg till lekplatsen, risken att fastna i hissen och den allmänna osäkerheten som måste övervinnas timme för timme i ett krigsdrabbat land. Materialet genomsyras av en svart humor, ibland med ekande skratt mitt i eländet.

Lydia Flores Garcia, Malin From och Nina Irendotter turas om att ge kvinnorna i texten röst, medan männen (Martin Hasselgren, Niklas Lindgren och Richard Ahlman) antingen stövlar förbi som soldater eller rumlar runt som lodis. Ljudet av flyglarm och luftangrepp tränger sig på och kryper under skinnet. Jag önskar att regissören Lars Rudolfsson hade nöjt sig där och låtit publiken gå hem med dessa berörande försök att få vardagen att fungera i en dysfunktionell tillvaro.

Men efter paus har man valt att skarva ihop stoffet med Barbro Lindgrens bilderbok ”Andrejs längtan” om två pojkar på rymmen från ett barnhem i Sankt Petersburg. Associationen till dagens tvångsförflyttade ukrainska barn är rimlig, men skarven är för löst gestaltad och tonen träffar inte rätt. Den lekfullt pantomimpräglade framställningen till förinspelad klarinett är förvisso kongenial med barnboken, men ställer sig i vägen för den verkliga angelägenheten här: Serebriakova och Denisovas slagkraftigt formulerade krigsskildring.

Vill man uppleva ”Kvinnor i mörkret” utan barnsligt påhäng kan man samtidigt bege sig till Uppsala stadsteater, där pjäsen just haft nypremiär. Medan ukrainsk musik haft svårt att få gehör hos konserthusen tycks intresset för ukrainsk samtidsdramatik i alla fall mer självklart på teaterscenerna.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Johanna Paulsson.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Operan flyttar in – Musikaliska tvingas flytta

Kultur juni 12, 2025

”Draktränaren” – tonåringen som kunde tala med flygande fasor

Kultur juni 12, 2025

EU: Det är bara vissa komplimanger som är komplimanger

Kultur juni 12, 2025

Här är alla årets Sommarpratare

Kultur juni 11, 2025

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

Kultur juni 11, 2025

Carsten Jensen: 2000-talet måste bli kvinnornas århundrade

Kultur juni 11, 2025

Weinstein döms för sexualbrott – frias för annat övergrepp

Kultur juni 11, 2025

Jenny Lindh: Här är de bästa ljudböckerna just nu

Kultur juni 11, 2025

Emilie Blichfeldt: ”Varför kapar man tårna för att passa i Askungens sko?”

Kultur juni 11, 2025

Redaktörens Val

Flygkrasch i Indien – över 240 ombord

juni 12, 2025

Operan flyttar in – Musikaliska tvingas flytta

juni 12, 2025

Duplantis om det svåraste rekordet – och det mest överraskande

juni 12, 2025

Google: Vi måste medge risk med molntjänster

juni 12, 2025

Nordirland: Rasistiska upplopp för tredje natten i rad

juni 12, 2025

Senaste Nytt

Trump hotar med tullar inom två veckor

juni 12, 2025

US Open – stortävlingen på ”svåraste banan i världen”

juni 12, 2025

Karolinska pekade ut läkare som kriminella – kan vara förtal

juni 12, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?