Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

juni 10, 2025

Ny vinst för Florida – tar greppet om Stanley Cup

juni 10, 2025

Hanna Hellquist: Ordet ”alltid” hör egentligen inte hemma i människovärlden

juni 10, 2025

Anna-Lena Laurén: Tyska rustningsindustrin har ett gyllene tillfälle

juni 10, 2025

Molly Sandén: ”Jag har haft identitetskriser hela mitt liv”

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Christian Andersson vänder och vrider briljant på tankestrukturer
Kultur

Christian Andersson vänder och vrider briljant på tankestrukturer

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 26, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställning

”I hear the roar of a big machine”

Christian Andersson

Galerie Nordenhake, Stockholm. Visas t o m 10/5

I mitten av Christian Anderssons utställning på Galerie Nordenhake tronar något som ser ut som en mindre kontorsskrivare. Men det här är inte en skrivare, för att parafrasera Magritte, det är en 3D-printad bild av en skrivare.

Liknande självrefererande cirkelrörelser återkommer genom utställningen som begreppsliga och bildmässiga möbiusband, en evig rundgång.

Det gör också pendlingen mellan det fysiska och det virtuella. Verksserien ”Cache” påminner genom sin titel om datalagring, men är ett högst analogt arkiv där bild lagts på bild med tjocka plexiglasskivor emellan. I varje lager är former utskurna, så att bilden bakom delvis blottas. Bakom en familj i ett vardagsrum skymtar något som liknar ett medeltida fantasilandskap, som fragment av en annan tid och värld. I en annan version tränger en kraschad flygmaskin fram genom en öppning i ett palatsliknande rum. Det är visuellt starkt, som storslagen teater.

Det teatrala får fullt spelrum i utställningens innersta rum, där en skelettliknande människogestalt blickar uppåt liksom mot högre sfärer.

Det är en kopia av ett kadavermonument från en fransk kyrka från 1500-talet. En förvånande gravutsmyckning kan tyckas, men där bilden av en kropp i upplösning skulle påminna om köttets begränsningar och storheten i livet bortom detta.

I sin uppsträckta hand håller figuren en tesserakt, en komplex geometrisk kub som brukar används för att visualisera begreppet tid i ett fyrdimensionellt universum. På ett sinnrikt sätt är den placerad så att den kastar en, som det ser ut, tredimensionell skugga på väggen.

Utställningstiteln ”I hear the roar of a big machine” är hämtad från The Sisters of Mercys låt ”Lucretia my reflection” från 1988. I en gammal video till låten ser tillvaron ut som ett domedagshelvete i en enorm maskinhall.

På vägen ut ser jag att baksidan av ”skrivaren” har ett stort köttigt hål, som om någon hade tagit ett bett på den, eller som att den håller på att ätas upp inifrån.

Det är förstås öppet för tolkning vilken stor maskin som är verksam i Christian Anderssons utställning. Men hans sätt att vända och vrida på tankestrukturer och dimensioner är briljant.

Läs mer: Smart och suggestiv utställning av Christian Andersson

Läs mer om konst på dn.se

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

Kultur juni 10, 2025

Molly Sandén: ”Jag har haft identitetskriser hela mitt liv”

Kultur juni 10, 2025

Funkpionjären Sly Stone död

Kultur juni 9, 2025

Domstol avfärdar Baldonis förtalsstämning

Kultur juni 9, 2025

Nobelpristagaren Abdulrazak Gurnah skriver inte för att läsaren ska leva sig in

Kultur juni 9, 2025

Gud i London – mot slutet av sitt liv skrev Stig Dagerman en märklig text

Kultur juni 9, 2025

Johan Schaar: Freedom flotilla har vind i seglen när Sverige sviker

Kultur juni 9, 2025

C Gambinos ledtråd till polisen som försökte rädda honom

Kultur juni 9, 2025

Rebecka Kärde: ”Girls” är 2000-talets höjdpunkt – The Strokes är bottennappet

Kultur juni 9, 2025

Redaktörens Val

Ny vinst för Florida – tar greppet om Stanley Cup

juni 10, 2025

Hanna Hellquist: Ordet ”alltid” hör egentligen inte hemma i människovärlden

juni 10, 2025

Anna-Lena Laurén: Tyska rustningsindustrin har ett gyllene tillfälle

juni 10, 2025

Molly Sandén: ”Jag har haft identitetskriser hela mitt liv”

juni 10, 2025

Poliserna är populärare än vad de själva tror

juni 10, 2025

Senaste Nytt

Björn af Kleen: Vreden hos demonstranterna går att ta på

juni 10, 2025

Elias Rosell: Efter klimatfiaskot – är skogen nästa offer för regeringens politik?

juni 10, 2025

Mäklare: Räntesänkning kan få fart på trög bostadsmarknad

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?