Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Ledare: Tror regeringen att man lyckas sätta press på Israel från hängmattan?

juli 16, 2025

Underverken, del 26 av 56

juli 16, 2025

Expert om färre skjutningar: ”Kopplat till en specifik konflikt”

juli 16, 2025

Druser vädjar till Israel att ingripa

juli 16, 2025

Rikspolischefen: Det här är inget man vänder på två år

juli 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
23°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern
Kultur

”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Dantes gudomliga komedi”

Av Niklas Rådström. Regi: Andreas T Olsson och Niklas Rådström. Assisterande regissör: Henrik Ahnborg. Scenografri och kostym: Peder Freij. Komposition: Axel Mårdsjö. Inspelad röst: Frida Beckman. Medverkande: Andreas T Olsson och Axel Mårdsjö. Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Soppteatern. Speltid: 1 tim.

Välkommen till helvetet. Pressande sig fram mellan kaféborden (här finns ingen scen) går en skådespelare omkring i publiken och gör sitt mästarprov, ensam i röd kostym och med Dantemössan tätt om huvudet. Och som han gör det!

Dante Alighieri skrev sitt diktverk som kallas ”Den gudomliga komedin” i tidigt 1300-tal. Det hör till storverken som format oss, vars bilder och idéer vi fortfarande andas och tänker utan att ens veta om det. Niklas Rådströms version följer Dante med bländande lätthet, helt fritt och likväl så troget att infernovandringen når ända fram till vår tids aktualitet (vissa kan få återvandringsbidrag!) och rakt in i våra egna bekymrade samveten.

Dante, till mitten hunnen på sin levnads bana, går vilse på sin pilgrimsvandring i sorgen efter sin döda Beatrice. Han hamnar i Helvetet och möter poeten Vergilius ande som ledsagar honom genom infernokretsarna där syndarna straffas på individuellt, sadistiskt roligt och träffande vis.


Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Redan i originalet är Dante två personer, dels Berättaren som ser tillbaka på sina upplevelser, dels, mitt i det brinnande helvetet, Pilgrimen själv. Den klyvningen håller publiken i ett fast grepp – du vet inte själv vilken av dem som plötsligt talar till just dig. Andreas T Olsson upprätthåller med otrolig tonsäkerhet den spänningen så att den i varje ögonblick lever inom honom och mellan honom och publiken. Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Denne Dante/Berättare rör sig fritt och nära bland frossande, giriga, avundsjuka, högmodiga, lättjefulla och pilska matgäster. Han är en levande bland döda, han kastar skuggor, det gör inte vi, för vi är alla osaliga andar.

Och själva teaterkonsten spelar så skickligt med oss: när denne rödklädde Dante rör oss, tar någons hand, trycker en axel, bjuder en tredje till dans, så är det dessutom klyvningen mellan det som brukar vara scen och salong, mellan honom och oss, som skapar svindel.  Andreas T Olsson är där – men ändå inte. En är skådespelare, eller människa? En är publik, eller medmänniska? En lever, en är bara ande.

Allt svävar så märkligt och genialt. Till detta medverkar oskiljaktligen musiken: Axel Mårdsjös fantastiskt känsliga, förtvivlade, råa, ibland euforiska saxofon leker med våra känslor. Skrämmer, tröstar och lenar ända in i det Mirakel som på slutet stannar upp alltsammans och låter oss andar, hoppeligen luttrade, bli människor igen.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Ingegärd Waaranperä.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 26 av 56

Kultur juli 16, 2025

Gabriel Zetterström: Kommer trumpisterna fortsätta förlåta sin daddy?

Kultur juli 16, 2025

Sandra Stiskalo: De engelska trädmördarnas straff ter sig helt orimligt

Kultur juli 16, 2025

Kurdo Baksi: Jag tvivlar på att Erdogan kommer att hålla sitt löfte till kurderna

Kultur juli 16, 2025

Putinvänlig dirigent bjuds till Italien – Navalnyjs änka kritisk

Kultur juli 16, 2025

Därför ska man tugga i sig 500 sidor om musikhistoriens kvinnor

Kultur juli 16, 2025

Läsa utomhus – gissel eller genidrag?

Kultur juli 16, 2025

Erik Ohlsson: Hans Grundberg tassar diskret i diplomatins värld

Kultur juli 16, 2025

Sanna: Vitsen med att simma med en död lax på huvudet

Kultur juli 16, 2025

Redaktörens Val

Underverken, del 26 av 56

juli 16, 2025

Expert om färre skjutningar: ”Kopplat till en specifik konflikt”

juli 16, 2025

Druser vädjar till Israel att ingripa

juli 16, 2025

Rikspolischefen: Det här är inget man vänder på två år

juli 16, 2025

Gabriel Zetterström: Kommer trumpisterna fortsätta förlåta sin daddy?

juli 16, 2025

Senaste Nytt

Lera, medaljer och en svidande förlust – fem möten med England att minnas

juli 16, 2025

Så hölls Storbritanniens evakuering av afghaner hemlig – med munkavle för medierna

juli 16, 2025

Petra Carlsson Redell: Världen ropar efter lokal förankring i kampen mot klimatkrisen

juli 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?