Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Helomvändning i bandy: ”Inget VM utan Finland”

juni 26, 2025

Björn af Kleen: Clark Olofsson drömde om sista kuppen tills slutet

juni 26, 2025

David och Nima åkte SL-buss – i Syrien

juni 26, 2025

Ledare: SD har fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna

juni 26, 2025

Krogkommissionen tipsar: Femton bra uteserveringar när solen tittar fram

juni 26, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
24°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Ett dockhem” ger ingen anledning att längta tillbaka till 1980-talet
Kultur

”Ett dockhem” ger ingen anledning att längta tillbaka till 1980-talet

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Ett dockhem”

Av Henrik Ibsen. Översättning: Klas Östergren. Regi och bearbetning: Daniel Rylander. Scenografi: Richard Andersson. Kostym och mask: Paulina Åhnberg. Ljusdesign: Casper Törneman. Koreografi: Johanna Lindh. Medverkande: Anna Granquist, Mattias Åhlén, Julia Frisberg, Jesper Bark, Patrik Pettersson. Scen: Dalateatern, gästspel på Årsta Folkets hus teater. Speltid: 2 tim 45 min inkl paus.

Ibsens ”Ett dockhem” hör till de eviga pjäserna. Repetitivt återkommande fortsätter stycket att uppfordrande diskutera ansvar, skuld, skam, livslögner… Dockhemmet krafsar rätt in i det mänskliga mörkret och ställer till synes omöjliga frågor. Det som verkar självklart i den ena stunden blir i den nästa en omöjlighet. Eller?

Ibsens pjäs beskriver ett äktenskap byggt på vanföreställningar. När den kom 1879 vållade den stort intresse, liksom skandal. Att tränga bakom borgerskapets tunga draperier och granska kvinnorollen. Dammet yrde.


Tunga ekmöbler har ersatts med svart skinnsoffa och sylvass metallgolvlampa. Mot detta så obefläckade står Paulina Åhnbergs kostymer i illasittande syntet och grälla mönster

När Dalateatern firar sitt 50-årsjubileum med Ibsens klassiker har Daniel Rylander i stället förlagt handlingen till ett permanentkrulligt 1980-tal. Tunga ekmöbler har ersatts med svart skinnsoffa och sylvass metallgolvlampa. Mot detta så obefläckade står Paulina Åhnbergs kostymer i illasittande syntet och grälla mönster. En fantastisk kontrast som tecknar dissonansen mellan yta och innehåll. Allt är så nytt att ögonen repellerar men familjetraumat är lika taggigt.

Den blivande bankdirektören Torvald Helmer (Mattias Åhlén) inbillar sig att hans hustru Nora ( Anna Granquist), hans ”lilla ekorre” och ”sånglärka”, är lycklig med honom och barnen. Att hon älskar att reducera sig själv till förnöjelse för honom. Men Noras tillvaro tecknar en båge av lögner. Utan Torvalds vetskap har hon lånat pengar av Krogstad – Patrik Pettersson spelar fram hans sårbarhet bakom den bryska fasaden – för att bekosta den resa som räddade Torvalds hälsa. Hon har inte bara lånat, utan också förfalskat sin fars namnteckning.


Noras utbrytning och ensamma väg till självständighet var en skräll 1879. 1983 blir det en ofrånkomlighet att satsa på sig själv

Finns det då någon poäng med att förflytta stycket i tid? Kanske eller kanske inte. Noras utbrytning och ensamma väg till självständighet var en skräll 1879. 1983 blir det en ofrånkomlighet att satsa på sig själv.

Den individuella instängdheten är förstås tidlös, men känslorna mellan doktor Rank och Nora blåser sin heta andedräkt genom dramat. Jesper Bark gör Rank till en sensuellt galghumoristisk förtvivlare, en extrem kontrast till Åhléns rigide Torvald. Och så Anna Granquist, här en Nora som bränner ut sig i försöken att kamouflera sanningen. Framför våra ögon går hon sönder, det är plågsamt och mycket berörande när hennes blick brinner mot oss.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Pia Huss.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ukrainsk författare dödades – nu prisas hon

Kultur juni 26, 2025

Kristofer Ahlström: Sandwich är en pålitlig konstant i den lynniga svenska sommaren

Kultur juni 26, 2025

Anrika Uppsala auktionskammare köps av konkurrent

Kultur juni 26, 2025

Cherrie: ”Jag vill tillbringa en dag på stranden med Mariah Carey”

Kultur juni 26, 2025

EU: Ett unikt uttryck för den svenska folksjälens elakhet

Kultur juni 26, 2025

Underverken, del 5 av 56

Kultur juni 25, 2025

DN väljer: Här är 2025 års bästa låtar – hittills

Kultur juni 25, 2025

De tar strid för upphovsrätten – presenterar AI-riktlinjer i Almedalen

Kultur juni 25, 2025

Samuel Levander: En avskedskyss var den enda verkliga erotiken i Thomas Manns liv

Kultur juni 25, 2025

Redaktörens Val

Björn af Kleen: Clark Olofsson drömde om sista kuppen tills slutet

juni 26, 2025

David och Nima åkte SL-buss – i Syrien

juni 26, 2025

Ledare: SD har fortfarande inte gjort upp med sitt förflutna

juni 26, 2025

Krogkommissionen tipsar: Femton bra uteserveringar när solen tittar fram

juni 26, 2025

Pojke och flicka döms för kontraktsmord – mördade fel kvinna

juni 26, 2025

Senaste Nytt

Anna-Lena Laurén: Nervositeten i Tyskland kring Ryssland stiger

juni 26, 2025

Benjamin Dousa: Väntar fortfarande på israeliska ambassadörens bevis

juni 26, 2025

Bara damer för första gången på 25 år när storstjärnorna saknas

juni 26, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?