Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Anna Odells ”Makten och barnet” är mer rörande än berörande

juni 22, 2025

Granskning: Främjar bolag han har aktier i – är Dousas närmaste man

juni 22, 2025

Karin Eriksson: Den amerikanska bombhögern är tillbaka

juni 22, 2025

USA-expert: Iranattackerna kan skada Trump på hemmaplan

juni 22, 2025

Jessica: Jag är ingen bra ambassadör för bantningsmediciner längre

juni 22, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil
Ekonomi

Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Citroën gjorde det enkelt för sig vid ritbordet när de skapade sin första helt eldrivna familjebil. De baserade den helt enkelt på samma plattform som versionerna med förbrännings­motorer. Ett inte helt ovanligt grepp vid tiden när elbilen till slut såg ut att etablera sig men man ändå inte vågade eller hade tid att utveckla från blankt papper.

Därför kan ë-C4 vara ett bra alternativ om man är i begrepp att skifta från bensin- eller dieselbil till elbil men har svårt för andra nymodigheter som ofta följer med biltypen. Knappupplägg, förarmiljö och skärmlösning må vara plottriga och ratten är tvåekrad men annars är det ungefär som det brukar vara i bilar, trots att det är en Citroën. Ja, den har till och med en traditionell bilnyckel. Ett plus är de rejäla vreden till klimatanläggningen.

Komfort har alltid varit märkets trumfkort och komfort finns det även här. Fjädringen är åt det mjuka hållet, ljudnivån är okej och stolarna svampiga eller sköna, beroende på vem du frågar. Baksätet är skapligt, ben och fötter får plats men dynan är kort och karossformen stjäl huvudutrymme i sidled.

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

Även körkänslan går åt komforthållet med noll styrkänsla. Det är svårt att hålla rätt linje i kurvorna. Bilen är förhållandevis lätt men det i elbilssammanhang låga effektuttaget på 136 hästkrafter gör att du kan glömma blixtrande prestanda som man annars är bortskämd med i eldrivna bilar. Accelerationen upp till 50 kilometer i timmen går bra men sen börjar det bli segt.

Räckvidden på en laddning av det 50 kilowattimmar stora batteriet vid blandad körning är satt till 35 mil enligt WLTP-körcykeln, en inte allt för imponerande siffra. I test har Teknikens Värld dessutom mätt upp den till blyga 23 mil.

Betyg

Plus
Fin komfort.
Okomplicerad.
Låg prisbild.

Minus
Kort verklig räckvidd.
Bara fyra stjärnor hos Euro NCAP.
Dålig bakåtsikt.

I liter mätt lastar bilen bra och lastlängden är fin men karossformen hämmar lastdugligheten i viss mån. Baken har en tuff design men rutan är tvådelad och i kombination med tjocka takstolpar ger det en usel bak- och runtomsikt.

När vi ändå är inne på bakdelen – 2023 lanserades versionen C4 X som är en sedanversion av modellen, 25 centimeter extra i längd men även cirka 40 000 dyrare än halvkombin som ny. C4 X stångades i samma prisklass som Tesla så inte många har sålts i Sverige.

Hösten 2024 presenterades en uppdatering för hela C4-paletten, bilar som kommer till Sverige nu i vår.

Modellen fick fyra av fem stjärnor av säkerhetsorganet Euro NCAP som pekade på dåligt krockskydd för vuxna och för fotgängare samt anmärkte på de förarassisterande systemen.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

I Teknikens Världs tester har det gått bättre. Bilen må ha gungat sig genom konbanan men utan sladdtendenser och i bromstestet har den slagit flera konkurrenter – men ë-C4 har aldrig stått som testvinnare.

När det kommer till återkallelser är eldrivna C4 drabbad av en handfull i Europa, bland annat lossnande hjulbultar, men ingen finns noterad för Sverige enligt generalagenten. Dock ska bilarna ha fått en mjukvaruuppdatering. På Citroëns hemsida kan du se information om just ”din” bil.

Citroën ë-C4 har haft det tufft på marknaden, försäljningen har gått trögt. I jämförelse med Volkswagen ID.3 var försäljningssiffrorna 148 mot 2 546 till Folkans fördel 2021. I dag finns det 1 499 ë-C4 registrerade i Sverige mot 13 570 för ID.3 enligt car.info.

Det lirar med begagnatmarknaden i dag men då suget efter ID.3 är större så avspeglas det även på prisbilden. Väljer du fransosen framför tysken kommer du betydligt billigare undan, men får samtidigt en mindre fulländad bil – förutom när det kommer till åkkomfort. Fattas bara, det här är ju trots allt en Citroën.

Fakta.Citroën ë-C4

Miljö

● Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.
● Förbrukning vid blandad körning: 1,60 kWh/mil.

Ekonomi

● Fordonsskatt: 360 kronor per år.
● Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

● Motor: El 100 kW (136 hk), 260 Nm.
● Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad låda.
● Acceleration: 0–100 km/tim 9,7 s.
● Toppfart: 150 km/tim.

Säkerhet

● Euro NCAP säkerhetsbetyg: Fyra av fem stjärnor.

Försäkringskostnad

10 884 kronor per år (helförsäkring, man, 50 år, landsort).

Billigast på marknaden.

190 900 kr. Ë-C4 Feel (2022), 4 028 mil.

Dyrast på marknaden:

389 900 kr. Ë-C4 Shine (2024), 600 mil.

Rivaler

Volkswagen ID.3

Hög lägstanivå och bagage­utrymme i nivå med ë-C4. Lättkörd och med neutralt uppträdande. Låg förbrukning och bra säkerhetsnivå. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Hyundai Kona Electric

Snäppet mindre än ë-C4. Lite trevligare att köra men med sämre komfortegenskaper. Snål på el och enkel att ha att göra med. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Konsumentverket granskar flyttfirmor: ”Många oseriösa”

Ekonomi juni 22, 2025

Sommarsverige runt – mässor och bilträffar att besöka

Ekonomi juni 21, 2025

Skattesmäll på grön el – Sverige ensamt i EU om att straffa solel

Ekonomi juni 21, 2025

Begagnat test. Volvo V40 – Så blev pendlarbilen en favorit

Ekonomi juni 21, 2025

Få har råd att köpa villa: ”Håller på att bli en klassfråga”

Ekonomi juni 20, 2025

Regeringen utmanar Trafikverket – nya järnvägar och väg kan byggas som Öresundsbron

Ekonomi juni 19, 2025

Så mycket dyrare har midsommarmaten blivit

Ekonomi juni 19, 2025

Efterlängtad räntesänkning: ”Har man höga lån är det jobbigt”

Ekonomi juni 18, 2025

Riksbanken sänker räntan – svag svensk ekonomi bakom beslutet

Ekonomi juni 18, 2025

Redaktörens Val

Granskning: Främjar bolag han har aktier i – är Dousas närmaste man

juni 22, 2025

Karin Eriksson: Den amerikanska bombhögern är tillbaka

juni 22, 2025

USA-expert: Iranattackerna kan skada Trump på hemmaplan

juni 22, 2025

Jessica: Jag är ingen bra ambassadör för bantningsmediciner längre

juni 22, 2025

Johan Floderus beskriver vad fångenskap gör med en människa

juni 22, 2025

Senaste Nytt

Mästare i sporten utan domare: ”Man kan inte tappa det helt”

juni 22, 2025

Detta har hänt i natt – USA:s attack på Iran

juni 22, 2025

Konsumentverket granskar flyttfirmor: ”Många oseriösa”

juni 22, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?