Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Greta Schüldt: Kommenterar paret Ahndoril sina ökända vita kläder i Sommar?

juni 24, 2025

Här sker vägarbetena i sommar

juni 24, 2025

Irans anrikade uran kan finnas kvar: ”Inte över”

juni 24, 2025

Lilian Sjölund: Ingen glömmer sitt första jobb – krama en sommarjobbare!

juni 24, 2025

”Min pojkväns föräldrar vill att vi har äktenskapsförord”

juni 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Stridsmålad dragqueen återvänder till Skärholmen
Kultur

Stridsmålad dragqueen återvänder till Skärholmen

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 4, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Dans

”A message to my childhood”

Av och med: Fredrik Quiñones

Scen: Gästspel på Kulturhuset Stadsteatern, Skärholmen

Längd: ca 45 min

När dansaren och koreografen Fredrik Quiñones framför sin första soloföreställning är Kulturhuset Stadsteaterns Skärholmsscen omvandlad en minnets spelplats. Quiñones växte upp i Skärholmen och här återupptar han förbindelsen med den han en gång var.

Redan i foajén får vi höra hans inspelade röst berätta om hur hans mamma hittat ett kassettband där han som tioåring sjunger ”That’s what friends are for”, en sång han framförde för hela skolan i ett solo som förebådar det vi nu kommit för att uppleva.

När vi sedan äntrar salongen ligger ett röse av kasserade discokulor på scenen, ett monument över en avsomnad klubbkultur men vars glittrande reflektioner Angela X:s ljusdesign snart återupplivar. Allt medan 90-talets dansmanande tongångar fångas upp i kompositörstrion Rush Davis, Cecilia Vaz och Jenny Vaz avskalade drum and bass-versioner.

Den enda som saknas är Fredrik Quiñones själv. För att upptäcka honom krävs att vi själva blickar bakåt. En framtvingad vridrörelse som lika banalt som effektivt påminner oss om våra egna kroppar innan Quiñones blotta uppenbarelse får oss att glömma dem igen. Beslöjad sitter han längst bak i gradängen, fastspänd med metervis rött tyg som han utnyttjar som både motstånd och draghjälp i rörelsen ned mot scenen. Snart ligger tygsjoken bakom honom och i stället för att hålla honom tillbaka utgör de ett släp värdig en sann queen.

Dragkulturen är också det nav kring vilket föreställningen snurrar. I kostymmakaren Hanna Kischs magnifika klänningskreation manifesteras inte bara dess sedvanliga glamour i en flört med prima ballerinans klassiska tylltutu, utan också hur den är satt under attack i form av svartsvedda och uppfrasade bårder. För här är kampen i centrum och när Quiñones fiskar upp läppstiftet ur aftonväskan är det för att förse sitt ansikte med en stridsmålning. Och när han släpper ut sitt hår och låter det piska vilt åt alla håll är det inte i frigörelse utan ett slags krigsdans, ackompanjerad av det taktfast ekande ljudet av klapprande klackar mot stengolv. Med ryckigt markbundna och cirkulerande rörelser tycks han bedriva ett slags exorcism av onda andar, för att slutligen kasta dem av sig och omfamna sin fulla omkrets i voguingens stolta utrymmeshävdande.

Men den verkliga förlösningen sker, föga överraskande men inte desto mindre rörande, i en omhuldande gladdans till den tioårige Fredrik Quiñones fuskengelskaversion av ”That’s what friends are for”. Här tycks den besjunga hela det community som envist fortsätter att hålla alla oss avvikare under armarna, även när det blåser som kallast.

Läs fler recensioner av Anna Håkansson här.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Greta Schüldt: Kommenterar paret Ahndoril sina ökända vita kläder i Sommar?

Kultur juni 24, 2025

Underverken, del 3 av 56

Kultur juni 23, 2025

Ali Esbati: Bombningarna av Iran väcker mina tidigaste minnen till liv

Kultur juni 23, 2025

Hundratals larm om nålstick under fransk utomhusfest

Kultur juni 23, 2025

Kulturen blir beredskapsfråga i Almedalen

Kultur juni 23, 2025

Torbjörn Ivarsson: Var Peter Habers pappa med i Hitlerjugend?

Kultur juni 23, 2025

Filosofen Achille Mbembe vill bidra till vår politiska räddning

Kultur juni 23, 2025

Leif Zern: Farväl till den omtumlande dramatiken

Kultur juni 23, 2025

Åke Edwardson är på topp när han tar farväl av kommissarie Winter

Kultur juni 23, 2025

Redaktörens Val

Här sker vägarbetena i sommar

juni 24, 2025

Irans anrikade uran kan finnas kvar: ”Inte över”

juni 24, 2025

Lilian Sjölund: Ingen glömmer sitt första jobb – krama en sommarjobbare!

juni 24, 2025

”Min pojkväns föräldrar vill att vi har äktenskapsförord”

juni 24, 2025

Djalali uppges flyttas: ”Är han näst på tur?”

juni 24, 2025

Senaste Nytt

EU om Iran: Diplomati är enda vägen

juni 24, 2025

Första intervjun: ”Kan fortfarande inte tro det”

juni 24, 2025

Skånskt kungamonument förstört av blixten

juni 23, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?