Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Han går under ytan med Vasaskeppets lillasyster

juni 20, 2025

Sverige tog livsviktig seger i basket-EM

juni 20, 2025

USA-domare kräver att propalestinsk aktivist släpps

juni 20, 2025

Storlagets märkliga besök i Vita huset: ”Hade inget val”

juni 20, 2025

Kriget mot Iran kostar Israel miljarder – varje dag

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen
Kultur

Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kulturdebatten som rasar om teaterns påstådda föråldring och akuta ocoolhet började i Malmö (Sydsvenskan, 31/3) men har nu spritt sig över landet (DN, 5/5, 8/5). Den känns lite som två föräldrar i en bitter vårdnadstvist om ungdomen. Det förbryllar då att man, trots sina bästa försök att vara så nere med kidsen som möjligt, inte verkar ha någon aning om vad unga personer faktiskt gillar. Det handlar inte om att de är för konservativa för att uppskatta kissa-på-tårtan-teater, som Inkonsts Petra Huisman menar i Sydsvenskan (”När unga kräver triggervarningar ligger teatern illa till”, 9/4) utan snarare om att den formen av coolt slutade vara särskilt subversiv för många år sedan.

De första ungdomarna, fyrtiotalisterna, hade sina gitarrer, fredsbudskap och psykedelia. Deras barn, sjuttiotalisterna, gjorde uppror genom att kasta gitarren i publiken, glömma fred och knarka tyngre skit. Är det då underligt att dagens unga inte är intresserade av att producera eller ens tycka om deras föräldrars numera traditionellt otraditionella chockteater?


Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls

Det är sant att pengaflödet till svensk kultur stryps, år efter år, och att vägen för att få finansiellt stöd till teater blir allt snävare. Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls. Teatern har därmed blivit både svårare att skapa och att ta del av.

Trots det, eller kanske just i respons till detta, finns det en levande gräsrotsscen i Malmö, som spelas i och hämtar sina berättelser från miljöer där den unga malmöbon faktiskt befinner sig. Ta Teater Kobras ”Tjejer”, en följetong till teater som framför sina ”avsnitt” i källaren till ett genuint sunkhak (det märker man på armén av enögda banditer uppradade mittemot baren).


Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare

Premissen är: ”Tänk om Lena Dunham satte handlingen till ’Girls’ i Malmö”, och den spelas övertygande och underhållande av ett gäng i tjugoårsåldern, på nästan inga pengar alls. Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare (dem kan man nog aldrig utrota från en teaterpublik, hur mycket vissa än verkar vilja det).

Man kan förvisso tycka att det är sorgligt om den enda scenen för ung teater nuförtiden är källaren på Pizzeria Rex, men det kanske också är hela poängen. Att bra teater nu både metaforiskt och bokstavligen befinner sig underground innebär ju också att den kan existera fri från mycket av det som annars riskerar att tynga ner den. Den unga teatern är åtminstone inte död, bara förflyttad. Om ni sedan inte vågar gå till de rummen är det er förlust.

Läs mer:

Rikard Lekander: Det är knappast coolt med ålderism inom teatern

Hampus Hallberg: Såklart teatern blir ocool när alla är så gamla

Jacob Lundström: Hur ”coolt” är äckelägget i Göteborg?

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Säverman: Midsommarminnen

Kultur juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

Kultur juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

Kultur juni 20, 2025

Yaya Bey närmar sig ikoner som Erykah Badu och Jill Scott på ”Do it afraid”

Kultur juni 20, 2025

Filmlistan vecka 25: Zombieskräcken lever i ”28 years later”

Kultur juni 20, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 25

Kultur juni 20, 2025

Björn Wiman: Hur miserabelt det än är serveras alltid ny snaps till sillunchen

Kultur juni 20, 2025

Johannes Klenell: Regeringen jävlas med sosseriet – det liknar Ungern

Kultur juni 20, 2025

Pixars ”Elio” är på tok för mycket av det goda

Kultur juni 19, 2025

Redaktörens Val

Sverige tog livsviktig seger i basket-EM

juni 20, 2025

USA-domare kräver att propalestinsk aktivist släpps

juni 20, 2025

Storlagets märkliga besök i Vita huset: ”Hade inget val”

juni 20, 2025

Kriget mot Iran kostar Israel miljarder – varje dag

juni 20, 2025

Få har råd att köpa villa: ”Håller på att bli en klassfråga”

juni 20, 2025

Senaste Nytt

Putin: Ryssland får inte hamna i recession

juni 20, 2025

Sommargäster ökar trycket på kustkommunernas hemtjänst

juni 20, 2025

Så kan Iran svara på angrepp från USA

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?