Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Politiska poddar större än traditionella nyhetsmedier i USA

juni 21, 2025

Här dumpades granater och kvicksilver – nu ska sjön bli badvänlig

juni 21, 2025

Familjen som styrt våra matvanor i snart ett sekel

juni 21, 2025

Sommarsverige runt – mässor och bilträffar att besöka

juni 21, 2025

Amélie Nothomb: Tre av mina böcker har stoppats

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
20°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Finlands opera gör ”Ryttaren” till både mytisk fantasy och samtidskommentar
Kultur

Finlands opera gör ”Ryttaren” till både mytisk fantasy och samtidskommentar

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Opera

”Ryttaren”

Musik: Aulis Sallinen, libretto: Paavo Haavikko, dirigent: Hannu Lintu, regi: Jussi Nikkilä, scenografi och kostym: takis, ljusdesign och projektioner: Mikko Linnavuori, koreografi: Mirva Mäkinen, medverkande: Mika Kares, Miina-Liisa Värelä, Johannes Vatjus, Anna Danik, Timo Riihonen, Finlands nationaloperas kör och orkester samt Mirva Mäkinen ensemble. Scen: Finlands nationalopera, Helsingfors.

Längd: Cirka 2 tim och 35 min med paus

Nog är det ett nästan märkligt sammanträffande. Medan den svenska kulturdebatten grubblar vidare över varför Finland för åttonde året i rad har utsetts till världens lyckligaste land sätter Nationaloperan i Helsingfors upp 90-åriga tonsättaren Aulis Sallinens genombrottsopera ”Ryttaren” som uruppfördes vid Nyslotts operafestival 1975. Då blev verket startskottet för den finländska operaboomen med en på samma gång folklig och kryptisk bearbetning av nationens krigstrauman som egentligen sträcker sig ända tillbaka till medeltiden.

Antti (Mika Kares) har återvänt förändrad från kriget. Han och hans hustru Anna (Miina-Liisa Värelä) har förts som slavar till en rik köpman (Johannes Vatjus) från Novgorod, där de utsätts för ett sexuellt maktspel – komplett med bondage och stiliserad björnmask. Mellan stormakterna Sverige och Ryssland reser sig samtidigt skogsstaten – alltså ett Finland omtalat som just ”de lyckligas land”.

Folket – förkroppsligat av motivet med den vandrande skogen – väljer i sin tur den motvillige Antti till sin ledare trots att han så uppenbart är en antihjälte. Poeten Paavo Haavikkos symbolladdade libretto kan tolkas på flera olika nivåer. Man kan välja att se ”Ryttaren” som en svartsjukedriven kärlekshistoria i skuggan av förtryck. Men nog är det mer lockande att betrakta storyn som ett storpolitiskt maktspel, där moralen sätts på prov.

Redan från början ligger allting i förkolnade spillror. Videoprojektionernas femtio nyanser av noir för tankarna till gammaldags stumfilm, medan ett spartanskt scenbygge av taniga trädstammar reser sig i mitten.

Regissören Jussi Nikkiläs texttrogna tolkning i kombination med scenografen och kostymdesignern takis gotiskt svärtade inramning har faktiskt mer gemensamt med en historiskt färgad fantasyserie som ”Game of thrones” än med någon ”dystopisk framtid”, som det lite missvisande talas om på Nationaloperans hemsida. Här finns ju både mystiken och en profetia, liksom det sexuella våldet. Men framför allt öppna och tankeväckande frågeställningar som är lika lätta att applicera på samtiden.

Sallinens musik är både kraft- och känslocentrum, ständigt föränderlig och illustrerande. Men på samma gång traditionellt förankrad, tillgänglig och sångbar. Klangerna vandrar likt skogen mellan öst och väst. Klämtande klockor och körpartier hämtar inspiration från den ortodoxa kyrkan, medan stora lyriska anspråk nalkas Puccini eller Wagner.

Man behöver heller inte förstå särskilt mycket finska för att uppskatta Haavikkos poetiska text så som den bärs fram av såväl tonsättaren som orkestern och ett stabilt sångarlag under ledning av Hannu Lintu. Inte en ens ett kort avbrott på grund av ett sjukdomsfall i publiken lyckas rubba den förtätade stämningen.

Det är visuellt snyggt, välklingande och framför allt oavbrutet spännande i skarven mellan mytologisk färgad saga och en historisk realitet som sällan känts lika aktuell sedan uruppförandet för 50 år sedan.

Spelas till och med den 28 maj. Sjungs på finska, men textas även på svenska och engelska.

Läs fler recensioner

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Politiska poddar större än traditionella nyhetsmedier i USA

Kultur juni 21, 2025

Amélie Nothomb: Tre av mina böcker har stoppats

Kultur juni 21, 2025

Lorde om att känna sig som både kvinna och man: ”Jag vägrar bli definierad”

Kultur juni 21, 2025

Greta Schüldt: Alla sommarpratare borde lära sig av Petra Medes pladder

Kultur juni 21, 2025

EKG: Ett löfte i halvtid

Kultur juni 21, 2025

Catia Hultquist: Min dotter har gått med i en UV-sekt och solar bara när indexet är högt

Kultur juni 21, 2025

Säverman: Midsommarminnen

Kultur juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

Kultur juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

Kultur juni 20, 2025

Redaktörens Val

Här dumpades granater och kvicksilver – nu ska sjön bli badvänlig

juni 21, 2025

Familjen som styrt våra matvanor i snart ett sekel

juni 21, 2025

Sommarsverige runt – mässor och bilträffar att besöka

juni 21, 2025

Amélie Nothomb: Tre av mina böcker har stoppats

juni 21, 2025

Smakerna som följt Zeina Mourtada genom livet

juni 21, 2025

Senaste Nytt

Skattesmäll på grön el – Sverige ensamt i EU om att straffa solel

juni 21, 2025

Lorde om att känna sig som både kvinna och man: ”Jag vägrar bli definierad”

juni 21, 2025

Johan Croneman: Scenerna mellan spelarna och Domanski Lyfors kommer att sitta kvar länge

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?