Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Tidigare okänd elitstyrka skyddar Khamenei

juni 21, 2025

Släppt aktivist: ”Kommer fortsätta stå upp för Palestina”

juni 21, 2025

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

juni 21, 2025

Så vill Muslimska brödraskapet påverka Bryssel

juni 21, 2025

Lyckoforskaren: Ta semestern på lika stort allvar som karriären

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
10°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Zaho de Sagazan: ”Jag vill få folk att både tokdansa och gråta”
Kultur

Zaho de Sagazan: ”Jag vill få folk att både tokdansa och gråta”

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Rösten är beslöjad, en maffig och mogen alt som pratsjunger lite i samma stil som de gamla chansonlegendarerna Barbara, Jacques Brel, Juliette Gréco eller Charles Aznavour. Men det 25-åriga artistundret är lika hemma bland synthar och electropop som i fransk musikhistoria. Ett ”retrofuturiskt sound”, som Jan Gradvall skrev i DI Weekend, när han kallade henne ”en av världens mest intressanta artister just nu” och gav hennes debutalbum ”La symphonie des éclairs (Le dernier des voyages)” från 2024 en femma i betyg.

– Jag älskar verkligen kontraster. Jag vill få folk att både tokdansa och gråta. Det är det som gör livet vackert. Och det är så jag är som person också. Hyperkänslig. Intensivt lycklig ena dagen, superdeppig nästa, utan att jag riktigt vet varför, säger Zaho de Sagazan från sin mobilskärm i en hotellsäng i Toronto. Hon är avslappnat pratglad, osminkad och med det blonda håret på ända, trots att det bara är några timmar kvar till kvällens konsert. En i en lång rad framträdanden som gjort henne känd i Nordamerika.

Hennes exotiska namn, ett av popvärldens mest romantiska, är äkta vara och påhittat av hennes konstnärsföräldrar hemma i hamnstaden Saint-Nazaire i Bretagne, i västra Frankrike.

– Alla mina syskon, vi är fem, har fått lite annorlunda namn, kan man säga. Min tvillingsyster heter Kaïta till exempel. Men det var ett litet helvete att heta Zaho de Sagazan i skolan, ingen fattade hur det skulle uttalas eller stavas.

På hennes Instagramkonto kan man spåra artistkarriären tillbaka till de tidiga tonåren. Det började med många timmars danslektioner varje vecka. Men när hennes syster spelade den brittiska artisten Tom Odells hitlåt ”Another love” fick den då 13-åriga Zaho en uppenbarelse. Hon ville också göra musik och satte igång att spela piano och sjunga för full hals när ingen var hemma.

I början av covidpandemin började hon spela på mindre scener med en blandning av covers och egna låtar. Odell har under de senaste åren gått från inspirationskälla till nära vän och duon spelar ofta tillsammans och gästar varandras låtar.

Men det stora internationella genombrottet kom när filmfestivalen i Cannes plötsligt hörde av sig och frågade om hon kunde sjunga på invigningen.

– Det var galet. De ringde tre veckor innan och sade att det absolut måste vara David Bowies ”Modern love”, som en hyllning till Guldpalmsjuryns ordförande Greta Gerwig och hennes film ”Frances Ha”. Jag kunde förstås inte säga nej, men blev ju livrädd för att fucka upp. Herregud, sjunga Bowie inför den stelaste publiken i världen… Jag visste inte vad jag skulle ha på mig, eller någonting. Det var rena skräcken.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Men när Zaho de Sagazan kom ner till Rivieran och började repetera föll allt på plats. Det blev ett framförande som inte bara rörde en salig Greta Gerwig till tårar. Den coola blondinen med vintageaktig plisserad kjol, flickiga sockor och kaxig blick dansade sig in i filmvärldens hjärta och blev viral på kuppen.

– Jag är glad att jag fick fria händer, framför allt att jag fick igenom numret utan skor. Det kändes så rätt, skrattar Zaho de Sagazan lyckligt, så att skärmen skakar.

– Jag hade först bara ett par fula Nike-sockor så jag fick i sista stunden springa ut på stan och köpa några lite finare. Jag ville verkligen göra ett nummer som passade ihop med den där dansen som Greta Gerwig själv gör i sin film till låten ”Modern love”. Känslan att vara helt fri och göra precis vad man vill. Det var den jag ville åt.

Hon berättar att film, foto och allt som är visuellt, är en stor passion för henne, men att hon aldrig besökt festivalen tidigare och inte direkt kände sig hemma i miljön.

– Jag hade med mig min bästa kompis som är cineast och som pekade ut alla filmstjärnor. Jag kände knappt igen hälften. Men det var fantastiskt när alla, inte bara Gerwig, ändå till slut var med på tåget, säger Sagazan som senare gjort Bowies låt till sin och sjunger den ofta på sina konserter.

Senare, under sommar-OS i Paris anslöt sig Zaho de Sagazan till den stjärntäta skaran av medverkande artister. Om Céline Dion, Lady Gaga och Frankrikes Beyoncé – Aya Nakamura – lyste upp invigningen fick Sagazan äran att avsluta spelen med att framföra Édith Piafs nostalgifest ”Sous le ciel de Paris” i Tuilerieträdgården, tillsammans med en mäktig kör.

När man ser konsertklipp av Zaho de Sagazan – som ännu inte spelat i Sverige – ser man en artist som dansar lika mycket som hon sjunger, som gör scenen till sitt vardagsrum i kroppsnära outfits, och som ser ut att älska varje sekund med publiken.

Men det har varit en ganska lång väg dit. Det märks på hennes ofta självutlämnande texter som pendlar mellan ljus och mörker, och som kretsar kring allt från cannabismissbruk, depressioner och klimatångest till intensivt kroppshat.

– Jag har alltid gillat att berätta historier när jag skriver låtar. Men det hände något när jag skrev titellåten till skivan, ”La symphonie des éclairs” (ungefär ”blixtarnas symfoni”). Det var faktiskt lite av en chock för mig själv, att jag kunde sätta ord på precis hur upp och ner jag kände mig just då, säger Zaho de Sagazan och berättar att hon alltid haft svårt för att prata om sina känslor.

– Jag stammar, hackar, börjar gråta… Men när jag sjunger blir det en annan grej, då kan jag berätta om allt som jag tycker är svårt. Jag tänker att sånger är gjorda för att känna sig förstådda, om du förstår vad jag menar.

En av hennes mest personliga låtar heter ”Mon corps” (”min kropp”) och handlar om hur svårt hon hade att acceptera sin kropp under en period i livet när hon tyckte att hon vägde för mycket. Sången blev ett sätt att bearbeta självhatet.

– Jag såg verkligen kroppen som en fiende, som någon som ville mig illa. Det var helt bisarrt. Men det hjälpte verkligen att skriva och sjunga om det. Allt det där som jag inte ens kunde säga till mina föräldrar kom ut. Det var jobbigt för dem men vi kunde ha ett helt annat samtal sedan.

I efterhand, berättar Zaho de Sagazan från sin hotellsäng, har hon svårt att förstå hur hon kunde avsky sig själv så mycket.

– I dag ser jag min kropp som mitt bästa arbetsredskap, som en allierad. Utan min kropp är jag ingenting!

Fakta.Zaho de Sagazan

Zaho Mélusine Le Moniès de Sagazan är född 1999 och uppvuxen i en konstnärsfamilj i den franska kuststaden Saint-Nazaire i Bretagne. Numera bosatt i Nantes.

Hon började skriva låtar och posta egna musikvideor på Instagram som 15-åring. Spelade sedan på många olika musikfestivaler i Frankrike och släppte sitt första album, ”La symphonie des éclairs”, 2023. Under 2024 släppte hon ytterligare sex låtar på samma album.

Fick sitt stora internationella genombrott när hon sjöng David Bowies ”Modern love” på invigningen av filmfestivalen i Cannes 2024 och sedan framförde Edith Piafs ”Sous le ciel de Paris” på avslutningen av sommar-OS i Paris.

Vann förra året flera prestigefyllda priser på den franska Grammy-galan Victoires de la musique, bland annat årets bästa album. På galan 2025 utsågs hon till årets kvinnliga artist.

Turnerar under nästan hela 2025 runt om i Europa, däremot inget datum i Sverige.

Läs mer om musik i DN och fler texter av Helena Lindblad

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

Kultur juni 21, 2025

Arne Dahl: ”Att börja skriva deckare liknade ett sexuellt uppvaknande”

Kultur juni 21, 2025

Årets Bergmanvecka går i skräckens tecken

Kultur juni 21, 2025

Läckert barockporträtt av 1700-talsgrevinna är månadens bästa klassiska skiva

Kultur juni 21, 2025

När värdetransportrånet är snabbaste vägen till odödlighet

Kultur juni 21, 2025

Terapiroman lika inspirerande som väntrummet hos psykologen

Kultur juni 21, 2025

Tonsättaren Britta Byström: ”Jag kan fastna för en viss stämning i ett konstverk”

Kultur juni 21, 2025

Birgitta Rubin: Konstsommar med massor av publikmagneter

Kultur juni 21, 2025

Politiska poddar större än traditionella nyhetsmedier i USA

Kultur juni 21, 2025

Redaktörens Val

Släppt aktivist: ”Kommer fortsätta stå upp för Palestina”

juni 21, 2025

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

juni 21, 2025

Så vill Muslimska brödraskapet påverka Bryssel

juni 21, 2025

Lyckoforskaren: Ta semestern på lika stort allvar som karriären

juni 21, 2025

Arne Dahl: ”Att börja skriva deckare liknade ett sexuellt uppvaknande”

juni 21, 2025

Senaste Nytt

Islamolog: ”Europeiska politiker har gått i Muslimska brödraskapets fälla”

juni 21, 2025

Ledare: Vi svävar på amerikanska moln – och landningen kan bli smärtsam

juni 21, 2025

Medarbetaren överlevde kraschen: ”Det bara small, och så flög han ut”

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?