Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Tunga avhopp efter valet av karateordförande

juni 25, 2025

Palestinaaktivist klädde ut sig till statsministern – är anställd på Kriminalvården

juni 25, 2025

Statsministern tackar Persson efter avgångsbeskedet

juni 25, 2025

Underverken, del 5 av 56

juni 25, 2025

Annie Reuterskiöld: För Mats Persson fanns inte många andra dörrar tillgängliga

juni 25, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Du behåller din plats i kön” – hård kritik mot kundtjänsters väntetid
Ekonomi

”Du behåller din plats i kön” – hård kritik mot kundtjänsters väntetid

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 13, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Att förtvivlat leta efter en e-postadress eller ett telefonnummer till företaget du köpt något av har många varit med om. För att inte tala om frasen ”det är många som ringer nu, men du behåller din plats i kön.”

Konsumentverket har tidigare påtalat bristerna. Efter det fick myndigheten regeringens uppdrag att föreslå åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

I den nya rapporten listar myndigheten ett stort antal områden där konsumenter fortfarande upplever problem.

Långa väntetider på svar, svårt att hitta kontaktuppgifter till företagen och att bolagen ställer speciella krav vid uppsägningar och reklamation är några.

Till det kan läggas att det är svårt med dokumentation vid kontakter med kundtjänst när det sker via exempelvis chattar eller kontaktformulär eller att konsumenter inte får relevanta svar från kundtjänster.

I det senare vill Konsumentverket få mer muskler att agera mot företagen och man noterar missnöjet i anmälningar till myndigheten.

”Ej fått svar angående mina mail står att dom ska svara på mail inom 2–3 arbetsdagar på hemsidan…” som en konsument citeras i rapporten.

Nu vill Konsumentverket få rätt att öppna tillsynsärenden mot företag som inte lämnar adekvata svar. Ett verktyg som myndigheten har på andra områden. Det kan exempelvis innebära att de kan utfärda vite mot företag som inte sköter sig.

– Då får vi en bättre möjlighet att faktiskt komma till rätta med de här problemen som vi ser att konsumenter klagar på, säger Maja Lindstrand, rättssakkunnig på Konsumentverket.

En stor källa till irritation är också lång väntetid.

”Jag ringde kundtjänst massor med gånger och stod i kö i timmar utan att komma fram. Jag ringde morgon, eftermiddag och kväll för att reklamera tjänsten, men kom aldrig fram.” klagar en konsument.

När Konsumentverket kartlade anmälningarna så handlade 34 procent om långa svarstider. Det var både kötid i telefon eller att svar på inskickat ärende dröjde.

Även här vill myndigheten kunna utfärda sanktioner mot svenska företag. Vilket de har möjlighet att göra på transportområdet där EU-regler träder in.

Det kan också vara svårt för konsumenter att dokumentera kontakter med kundtjänster som sker via chattar eller kontaktformulär. Här vill Konsumentverket att konsumenterna ska kunna spara ned kontaktformulär eller chatt. För det krävs att nya regler införs, enligt Konsumentverket.

Även när det gäller möjligheten att säga upp tjänster finns det problem. Bland annat att företag i strid mot gällande rätt ställer upp krav på ett visst sätt eller att det är onödigt krångliga processer.

– Det har funnits exempel på företag som har haft otroligt många steg för att säga upp. Du kanske behöver göra 13 klick för att säga upp, konstaterar Maja Lindstrand.

Här föreslår Konsumentverket att det införs en reglering som säger att det inte får vara svårare att avsluta en tjänst än att ansluta sig till den. För telekomtjänster vill Konsumentverket att det utreds också men där är det myndigheten PTS som har ansvaret.

Fakta.Konsumentverket ansvarar för köp

Konsumentverket är en myndighet som ansvarar för frågor om köp av varor och tjänster.

Myndigheten finns i Karlstad.

Myndigheten ska se till att:

● Företag följer konsumentskyddande lagar.

● Att varor och tjänster är säkra att använda.

● Att konsumenter ska använda sina rättigheter.

● Att hushåll ska få stöd med att hantera sin ekonomi.

Läs mer: Falska nätköp stoppade

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Trots politiska orosmoln – ”aldrig varit närmare att bygga ny kärnkraft”

Ekonomi juni 25, 2025

Ny rapport: Butikerna höjde matpriser mer än motiverat

Ekonomi juni 25, 2025

De gröna miljardsatsningarna som misslyckats

Ekonomi juni 24, 2025

Northvolts skulder över 92 miljarder kronor

Ekonomi juni 24, 2025

Arbetsförmedlingen brister i att hjälpa funktionsnedsatta

Ekonomi juni 24, 2025

”Min pojkväns föräldrar vill att vi har äktenskapsförord”

Ekonomi juni 24, 2025

Så påverkas oljepriset av upptrappningen i Mellanöstern

Ekonomi juni 23, 2025

Lång väntan på bygglov i Stockholm: ”Inte bra”

Ekonomi juni 22, 2025

Konsumentverket granskar flyttfirmor: ”Många oseriösa”

Ekonomi juni 22, 2025

Redaktörens Val

Palestinaaktivist klädde ut sig till statsministern – är anställd på Kriminalvården

juni 25, 2025

Statsministern tackar Persson efter avgångsbeskedet

juni 25, 2025

Underverken, del 5 av 56

juni 25, 2025

Annie Reuterskiöld: För Mats Persson fanns inte många andra dörrar tillgängliga

juni 25, 2025

Kristersson: Upprustningen behöver gå snabbare

juni 25, 2025

Senaste Nytt

Ledare: På ena sidan står de som vill hjälpa nya in i samhället – på andra står Jimmie Åkesson

juni 25, 2025

DN väljer: Här är 2025 års bästa låtar – hittills

juni 25, 2025

Lindell avstängd i sju år för matchfixning

juni 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?