Reidar Lindström är en sån där lärare som är lagom nere med kidsen men håller en viss distans för att inte förlora i auktoritet. Eller respekt. I Julius Hjorts debutdeckare får han använda uttryck som ”det vore ju en knivig sits” och ”spontant känner jag mig” jämte ”Tjafsa aldrig med honom”, så han framstår som precis så splittrad som man ofta är som högstadielärare i pendlingen mellan föräldrarnas korkade kundkrav, gangstergängens fåntratteri och ledningens själsmördande värdegrundshallå.
Julius Hjort kan det här, för han är själv lärare. Hans hjälte Reidar undervisar i samhäll på den fiktiva Solgårdsskolan i Sköndal södra Stockholm. En kväll i mitten av januari skjuts Erik i 9C ihjäl. Han är en av Reidars mentorselever och det blir alltså till en personlig tragedi. Men eftersom vi skriver 2024 är det ingen världshändelse direkt. Erik har hängt i utkanten av skolans gangster-wannabes, så det fattar man ju.
Trion är parodiskt macho, även om det arkaiska skällsordet ”sillmjölke” sticker av en smula. Jag har sällan läst en roman där olika sorters styrketräning tar sån plats som i ”En pojke från norr”
Men Reidar nöjer sig inte med det. Han börjar rota i fallet på egen hand och blir så småningom själv föremål för hot. Tursamt nog har han två polare – polisen Jocke och militären Olle. Trion är parodiskt macho, även om det arkaiska skällsordet ”sillmjölke” sticker av en smula. Jag har sällan läst en roman där olika sorters styrketräning tar sån plats som i ”En pojke från norr”. Man får gå tillbaka till Sven Lindqvists ”Bänkpress” (1988) för att hitta ett lika entusiastiskt lyftande av metallprodukter. Och känn på denna: ”Olle, vars grova axlar stod i proportion till genitalierna, gick otvunget runt i Jockes trädgård, naken.”
De homoerotiska partierna och språkliga inkonsekvenserna till trots så skriver Julius Hjort fram en riktigt hyfsad intrig där få ting är vad de ser ut att vara. Som sig bör. Här finns bland annat ett riktigt ruggigt och rafflande parti i skärgårdsmiljö som Hjort kan vara stolt över.
Läs fler texter av Jonas Thente och fler recensioner av aktuella böcker i DN Kultur.