Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Detta har hänt: Attacker mellan Israel och Iran

juni 24, 2025

Roland Paulsen: Därför vill stjärntänkaren Hartmut Rosa införa basinkomst

juni 24, 2025

Skönhetsrådet: ”Dags att riva Centralbron”

juni 24, 2025

Trump: Israel och Iran bröt vapenvilan

juni 24, 2025

Modehuset Chanel lanserar kulturmagasin

juni 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
14°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kia Sportage – En lagombil för medelsvensson
Ekonomi

Kia Sportage – En lagombil för medelsvensson

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

En gång i tiden körde Svensson Volvo-kombi. Kanske var det en 240 eller, när kalendrarna slagit om till 1990-tal, en 850. Ungefär vid den tiden anlände en ny biltyp. ”Stadsjeepen”, eller ”suven”, var född. En bil som inte hade riktig terräng som sitt naturliga habitat, utan bara var tillräckligt oöm för att kunna hantera din idrottsutrustning, fritt tolkat. Till de tidiga spelarna inom detta segment hörde japanska Toyota RAV4 och Honda CR-V som 1997 fick sällskap av ett för svensk del helt okänt bilmärke från grannlandet Sydkorea – Kia, och dess första modell här var en liten suv vid namn Sportage.

Såhär 30 år senare har suven ­hunnit bli ett självklart bilval för Svensson. Och Kia ett självklart märke. Märket har varit det mest sålda till privatpersoner i Sverige i flera år. Än i dag är suven Sportage en given del av Kias modellprogram, och sedan 2021 är den inne på sin femte generation. När detta skrivs har knappt 14 000 exemplar av denna sålts i Sverige och modellen tog sig hela vägen till en tiondeplats i nybilsstatistiken 2024. Dessutom har Sportage avgått med seger i test hos Teknikens Värld. Flera gånger. Omdömet var att Sportage genomgående presterade bra, men utan att skina på någon punkt. Konstruktionen är konventionell, men känns trots det inte särskilt utdaterad.

Och kanske är det precis det – en bil utan större brister och med en beprövad uppbyggnad, men utan extravaganser – som den tidigare Volvo-kombikunden eftersöker? Dessutom är innerutrymmena helt okej och sittkomforten bra, även om styrningen kan upplevas nervös och infotainmentsystemet kännas omständligt.

Sportage är ett tryggt köp även som begagnad. Värdeminskningen är förutsägbar och de rapporterade problemen få, och dessutom täcks även de äldsta exemplaren – från just 2021 – ännu när detta skrivs in av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Även om en del Kiahandlare fått stänga på senare tid, så har ­märket en bred och etablerad representation över landet. Den konventionella konstruktionen gör det även enklare för märkesoberoende verkstäder.

Reservdelspriserna ligger under snittet, och servicekostnaden tillhör heller inte de allra dyraste. Ungefär sju av åtta sålda Sportage är laddhybrider, vilket kan ge lägre driftskostnader om du kan ladda hemma. Tyvärr går den inte att köra på enbart el eftersom kupévärme drivs av bensinmotorn. Det andra motoralternativet som funnits är en renodlad hybrid, som var billigare som ny, men där priserna på begagnatmarknaden är jämförbara. Övriga motoralternativ, i form av rena bensinare, är riktigt udda fåglar.

Många Sportage har gått som familjebilar och allmänt oömt brukande. Att det just är en suv kan också föranlett en användning på grusväg – kanske till sommarstugan. Kolla med andra ord kaross och inredning noga, liksom underrede. Utbudet är stort, och motsvarar inte priset skicket, så står dig bokstavligen hundratals åter. Till de mer modellspecifika problem som rapporterats tillhör att det digitala instrumentklustret slocknat på vissa exemplar. Även batteri, avgassystem och elektronik har rapporterats problem med, men det rör sig om begränsade bekymmer. Kolla även bromsarna noga. Då i princip samtliga Sportage som sålts i Sverige är någon form av hybrid används bromsarna mer sparsamt. Annars är bromsegenskaperna, liksom säkerhetsnivån, hög. I Teknikens Världs älgtest och bromstest var resultaten bra, och av Euro NCAP tilldelades Sportage fem stjärnor, och ingetdera förändras i grunden av att bilen är några år gammal.

Kia Sportage 1,6 T-GDI Hybrid (2021-2025)

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 149 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 0,66 l/mil.

Ekonomi

Fordonsskatt: 1 196 kronor per år.

Garantier: Nybil 7 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 7 år.

Teknik

Motor: Bensin 132 kW (180 hk). El 44 kW (60 hk). Totalt 169 kW (230 hk), 359 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Acceleration:

0–100 km/tim 8,0 s.

Toppfart: 193 km/tim.

Säkerhet

Euro NCAP säkerhetsbetyg: Fyra av fem stjärnor.

Försäkringskostnad

7 920 kronor per år (helförsäkring, man, 50 år, landsort).

Billigast på marknaden.

308 900 kr. 1,6 Hybrid AWD (2022), 6 820 mil.

Dyrast på marknaden:

550 300 kr. 1,6 PHEV GT Line (2024), 500 mil.

Plus

Konventionell uppbyggnad.

Bra kvalitetsintryck.

Hög säkerhetsnivå.

Minus

Nervös styrning.

Nickig stötdämpning.

Stökigt infotainmentsystem.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Rivaler

Mazda CX-5

En annan driftsäker mellanklass-suv som vunnit tester. I början prisad för sin körupplevelse men upplevdes träigare med åren.

Volvo XC60

Segmentets storsäljare, så svensk den är. Ett hack över Sportage i både pris- och kvalitetskänslenivå. Men skillnaden är inte så stor som man kan tro.

Läs mer:

Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil

Jaguar I-Pace – Tesla-rivalen som försvann

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Northvolts skulder över 92 miljarder kronor

Ekonomi juni 24, 2025

Arbetsförmedlingen brister i att hjälpa funktionsnedsatta

Ekonomi juni 24, 2025

”Min pojkväns föräldrar vill att vi har äktenskapsförord”

Ekonomi juni 24, 2025

Så påverkas oljepriset av upptrappningen i Mellanöstern

Ekonomi juni 23, 2025

Lång väntan på bygglov i Stockholm: ”Inte bra”

Ekonomi juni 22, 2025

Konsumentverket granskar flyttfirmor: ”Många oseriösa”

Ekonomi juni 22, 2025

Sommarsverige runt – mässor och bilträffar att besöka

Ekonomi juni 21, 2025

Skattesmäll på grön el – Sverige ensamt i EU om att straffa solel

Ekonomi juni 21, 2025

Begagnat test. Volvo V40 – Så blev pendlarbilen en favorit

Ekonomi juni 21, 2025

Redaktörens Val

Roland Paulsen: Därför vill stjärntänkaren Hartmut Rosa införa basinkomst

juni 24, 2025

Skönhetsrådet: ”Dags att riva Centralbron”

juni 24, 2025

Trump: Israel och Iran bröt vapenvilan

juni 24, 2025

Modehuset Chanel lanserar kulturmagasin

juni 24, 2025

Björn af Kleen: Därför förklarar Trump fred samtidigt som missilerna viner

juni 24, 2025

Senaste Nytt

Northvolts skulder över 92 miljarder kronor

juni 24, 2025

Beskedet: Flyttar matcherna till Youtube

juni 24, 2025

Annie Reuterskiöld: Om inte Liberalerna lyckas med skolan – vilka är de då?

juni 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?