En gång i tiden körde Svensson Volvo-kombi. Kanske var det en 240 eller, när kalendrarna slagit om till 1990-tal, en 850. Ungefär vid den tiden anlände en ny biltyp. ”Stadsjeepen”, eller ”suven”, var född. En bil som inte hade riktig terräng som sitt naturliga habitat, utan bara var tillräckligt oöm för att kunna hantera din idrottsutrustning, fritt tolkat. Till de tidiga spelarna inom detta segment hörde japanska Toyota RAV4 och Honda CR-V som 1997 fick sällskap av ett för svensk del helt okänt bilmärke från grannlandet Sydkorea – Kia, och dess första modell här var en liten suv vid namn Sportage.
Såhär 30 år senare har suven hunnit bli ett självklart bilval för Svensson. Och Kia ett självklart märke. Märket har varit det mest sålda till privatpersoner i Sverige i flera år. Än i dag är suven Sportage en given del av Kias modellprogram, och sedan 2021 är den inne på sin femte generation. När detta skrivs har knappt 14 000 exemplar av denna sålts i Sverige och modellen tog sig hela vägen till en tiondeplats i nybilsstatistiken 2024. Dessutom har Sportage avgått med seger i test hos Teknikens Värld. Flera gånger. Omdömet var att Sportage genomgående presterade bra, men utan att skina på någon punkt. Konstruktionen är konventionell, men känns trots det inte särskilt utdaterad.
Och kanske är det precis det – en bil utan större brister och med en beprövad uppbyggnad, men utan extravaganser – som den tidigare Volvo-kombikunden eftersöker? Dessutom är innerutrymmena helt okej och sittkomforten bra, även om styrningen kan upplevas nervös och infotainmentsystemet kännas omständligt.
Sportage är ett tryggt köp även som begagnad. Värdeminskningen är förutsägbar och de rapporterade problemen få, och dessutom täcks även de äldsta exemplaren – från just 2021 – ännu när detta skrivs in av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Även om en del Kiahandlare fått stänga på senare tid, så har märket en bred och etablerad representation över landet. Den konventionella konstruktionen gör det även enklare för märkesoberoende verkstäder.
Reservdelspriserna ligger under snittet, och servicekostnaden tillhör heller inte de allra dyraste. Ungefär sju av åtta sålda Sportage är laddhybrider, vilket kan ge lägre driftskostnader om du kan ladda hemma. Tyvärr går den inte att köra på enbart el eftersom kupévärme drivs av bensinmotorn. Det andra motoralternativet som funnits är en renodlad hybrid, som var billigare som ny, men där priserna på begagnatmarknaden är jämförbara. Övriga motoralternativ, i form av rena bensinare, är riktigt udda fåglar.
Många Sportage har gått som familjebilar och allmänt oömt brukande. Att det just är en suv kan också föranlett en användning på grusväg – kanske till sommarstugan. Kolla med andra ord kaross och inredning noga, liksom underrede. Utbudet är stort, och motsvarar inte priset skicket, så står dig bokstavligen hundratals åter. Till de mer modellspecifika problem som rapporterats tillhör att det digitala instrumentklustret slocknat på vissa exemplar. Även batteri, avgassystem och elektronik har rapporterats problem med, men det rör sig om begränsade bekymmer. Kolla även bromsarna noga. Då i princip samtliga Sportage som sålts i Sverige är någon form av hybrid används bromsarna mer sparsamt. Annars är bromsegenskaperna, liksom säkerhetsnivån, hög. I Teknikens Världs älgtest och bromstest var resultaten bra, och av Euro NCAP tilldelades Sportage fem stjärnor, och ingetdera förändras i grunden av att bilen är några år gammal.
Läs mer:
Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil
Jaguar I-Pace – Tesla-rivalen som försvann