Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Tyskland till semifinal efter straffdrama

juli 20, 2025

Från lyxfester till villabråk – så slutade Trump och Epsteins vänskap

juli 20, 2025

Källor: Syrien missförstod signalerna – Israel svarade med attacker

juli 19, 2025

Församling vill riva anrik kyrka – men får inte

juli 19, 2025

Ledare: Patienter dör i de långa köerna – ändå fortsätter vården att krympa

juli 19, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Lars Fredrikson på Malmö konsthall är årets konstscoop
Kultur

Lars Fredrikson på Malmö konsthall är årets konstscoop

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 2, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställning

Lars Fredrikson

Malmö konsthall. Visas t o m 24/8

Som i en fjärran nebulosa vrider sig skimrande slöjor av ljus mot ett bottenlöst mörker. Eller som reflexer i en nattlig skogstjärn – jag har aldrig sett något liknande och förstår heller inte vad jag ser. Lars Fredrikson har själv konstruerat den kinetiska mekaniken som styr illusionsmakeriet i dessa gåtfulla ljuslådor och det är åtminstone för mig helt omöjligt att genomskåda vad det egentligen är som händer i dem.

Det är bara att bli sittande i mörkret. Förhäxad.

Men också lite högtidlig till mods. Som när man får vara med om ett stycke konsthistoria.

Det är nämligen exakt vad det handlar om här. Lars Fredrikson har fram till nu varit nästan helt okänd i Sverige. En pionjär inom allt från ljudkonst till elektronisk och kinetisk konst, under sin livstid relativt känd och högt respekterad i Frankrike, där han levde och verkade från början av sextiotalet och framåt. Efter sin död 1997 synlig där med verk exempelvis på biennalen i Lyon, en retrospektiv på konstmuseet i Nice och på Svenska institutet i Paris förra året.

I Sverige? En galleriutställning i Göteborg för mer än tjugo år sedan. Det är allt.

Nu blir det ändring på det. På Malmö konsthall kliver Lars Fredrikson fram, fix och färdig, som den banbrytande konstnär han är: ett helt nytt kapitel att lägga till historien om det svenska sextio- och sjuttiotalsavantgardet.

Fredriksons audiovisuella experiment rör sig i precis samma gränsmarker mellan teknik och konst, musik och poesi som samtidigt lockade ut oförvägna sökare som Åke Hodell, Sture Johannesson och Öyvind Fahlström på upptäcktsresor i det okända.

Ta bara Fredriksons ”psykopulsgenerator”, en uppfinning från sent sextiotal där han från en hembyggd synthesizer skickar störningssignaler till bildröret i en teveapparat som får skärmen att explodera i blixtrande, slumpmässiga teckningar av ljus.

Eller den ”ritmaskin” han i mitten på sjuttiotalet konstruerade av en tidig faxapparat, med vars hjälp han skrev ut manipulerade versioner av nyhetsbilder eller väderkartor som via kortvågsradio fångades upp ur etern.

Ett outtröttligt fixande och laborerande, ständigt med det yttersta målet att i tidens anda nå fram till en konstens immateriella kärna, bortom fasta objekt och slutna institutioner. Ett sökande mot något ögonblickligt, okroppsligt, föränderligt – som för Fredriksons del började i collage och nonfigurativt måleri, men snart tog sig alltmer särpräglade uttryck i exempelvis de veckade och böjda stålskivor som får ens blick att helt förlora fästet. Eller de vita tavlor där duken oväntat spänns ut av små rörliga, vårtliknande upphöjningar, styrda av en intrikat mekanik på baksidan.

En gränslös konst. En konst som till slut lika gärna kan bestå i några knappt synliga rispor i en diktsamling, i elektromagnetiskt brus eller ett golv täckt med strösocker där publikens fötter skrapar fram ett spontanistiskt ljudverk.

Konsthallens upptäckt av Lars Fredrikson måste vara årets svenska utställningsscoop.

Läs fler konstrecensioner och fler texter av Dan Jönsson

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 29 av 56

Kultur juli 19, 2025

Rebecka Kärde: I katekesen kunde Luther inte tygla sitt förakt mot katolska kyrkans hycklande bjäfs

Kultur juli 19, 2025

Gråzoner och grupptryck när Almapristagaren Marion Brunet introduceras på svenska

Kultur juli 19, 2025

Linus de Faires djungelaktigt prunkande prosa svämmar över

Kultur juli 19, 2025

Emma Stenvall: Här är sommarens fem bästa böcker om Västerbotten

Kultur juli 19, 2025

Tara Moshizi: Varför vill svenskarna åka till ”landet” och bråka om latrintömning?

Kultur juli 19, 2025

EKG: Vad är väl en visfestival i Västervik?

Kultur juli 19, 2025

Hanna Fahl: Berätta gärna mer Lotta Engberg – hade du förlossningsbindor i logen?

Kultur juli 19, 2025

Underverken, del 28 av 56

Kultur juli 18, 2025

Redaktörens Val

Från lyxfester till villabråk – så slutade Trump och Epsteins vänskap

juli 20, 2025

Källor: Syrien missförstod signalerna – Israel svarade med attacker

juli 19, 2025

Församling vill riva anrik kyrka – men får inte

juli 19, 2025

Ledare: Patienter dör i de långa köerna – ändå fortsätter vården att krympa

juli 19, 2025

Underverken, del 29 av 56

juli 19, 2025

Senaste Nytt

Så kommunicerar intagna med varandra på häktena

juli 19, 2025

Lisa Magnusson: Ålderdiskrimineringen är inte så illa som du tror – den är värre

juli 19, 2025

Rickard, 15, har sommarturné – på äldreboenden

juli 19, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?