Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Samuel Levander: Vi behöver all hjälp vi kan få för att tala om annat än räntan

juli 9, 2025

Nya USA-krav att Hizbollah lämnar in sina vapen

juli 9, 2025

Barbie lanserar docka med diabetes

juli 9, 2025

Muskägda Grok censureras i Turkiet – har förolämpat Erdogan

juli 9, 2025

Lilian Sjölund: Moderaterna gjorde misstaget att försöka påverka granskningen

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kamp om turistbåt i Göteborg kan försena Västlänken ännu mer
Sverige

Kamp om turistbåt i Göteborg kan försena Västlänken ännu mer

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

En vanlig sommardag passerar de låga, breda Paddanbåtarna Rosenlundskanalen i centrala Göteborg ett 40-tal gånger.

Just där, under Rosenlundskanalen, ska den redan kraftigt försenade pendeltågstunneln Västlänken grävas och gjutas fram till det som ska bli den underjordiska stationen Haga.

Att under det komplicerade arbetet med tunneln låta en av Göteborgs största turistattraktioner ställas in flera säsonger, och dessutom stänga av kanalens vatten från att kunna strömma fritt, har aldrig varit aktuellt.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Den sannolika lösningen efter vattendomen 2018 bedömdes vara en akvedukt, alltså en slags bro fylld med vatten – trots insikten om att kostnaden skulle bli hög och konstruktionen komplex.

DN skrev för ett par månader sedan att planen var att Paddanbåtarna, som drivs av Strömmabolaget, och andra flytetyg ska kunna passera genom den drygt 60 meter långa akvedukten under byggtiden med start nästa vår, men att tillståndet för ingreppet i kanalen som Trafikverket behöver hängde löst.

Trafikverket och Länsstyrelsen gör helt olika bedömningar om den nya byggmetod som Trafikverket i vintras ansökt om att få byta till ska bedömas som en så kallad mindre ändring eller är så omfattande att den kräver en helt ny miljöprövning och vattendom. En process på ett par år.

Nu är läget kritiskt.

I en ovanligt skarpt formulerad skrivelse varnar den ena myndigheten, Trafikverket, att öppningen av hela tågtunneln Västlänken försenas med ytterligare upp till ett år och blir 400 miljoner dyrare – om inte den andra myndigheten, alltså Länsstyrelsen, senast om 25 dagar ger med sig och tillåter att 2 500 kvadratmeter av kanalen får fyllas igen med sten och sand under arbetets gång (se faktaruta).

Ett år hit eller dit och lite dyrare kanske inte hade varit en så stor sak om inte Västlänken, ”Göteborgs tunnelbana”, redan är fyra år försenad och fördyrad med åtskilliga miljarder – en fördyring ingen ännu vet hur den ska betalas.

Tålamodet i Göteborg för ytterligare försening är helt enkelt mycket begränsat.

Det stämningsläget präglar också den nya skrivelse som Trafikverket skickat in, där de menar att Länsstyrelsen hade kunnat förvarna långt tidigare om risken att de säger nej till den ändrade arbetsplanen.

Ett exempel ur skrivelsen: ”Det är alltså inte förrän i slutet mars 2025, fem månader efter att ytornas utbredning först redovisades, som länsstyrelsen uttrycker att ytorna skulle kunna vara för stora för att rymmas inom en mindre ändring”

Länsstyrelsen ger Trafikverket en slags klapp på axeln genom att inte ifrågasätta att deras önskan att byta byggmetod ”är ett bättre alternativ för projektet”, men markerar att de inte har mandatet att betrakta detta som en ”mindre ändring”.

Någon kritik för att orimligt sent ha varnat för att det riskerar att bli ett nej accepterar de inte heller: ”De kompletteringar som vi begärt från Trafikverket (…) inkom först den 14 mars 2025”, skriver Länsstyrelsen.

Trafikverket säger nu att de måste ha besked senast 1 juli om de får jobba enligt deras nya plan – annars hinner de helt enkelt inte bygga akvedukten klar tills turisterna ska ta plats i båtarna nästa vår.

De spekulationer som förekommit om att Trafikverket skulle kunna lösa knipan genom att ”köpa ut” Paddanbåtarnas ägare under byggperioden avfärdas, det är inte möjligt med den vattendom som gäller för Västlänken.

Överdäckning eller fylla igen i kanalen?

Den metod för att hålla Rosenlundskanalen öppen för båttrafik under bygget av Västlänkentunneln som fram till i fjol planerats för har varit att anlägga en överdäckning, alltså ett ”tak” som pålas fast i marken, som de maskiner och kranar som behövs skulle kunna stå på.

Trafikverket meddelade i fjol att de både av ekonomiska men också byggnadstekniska och säkerhetsskäl ville skifta till att på en vattenyta på ca 2500 kvadratmeter i stället göra en utfyllnad med drygt 8 000 kubikmeter sten och grus.

Utfyllnaden skulle få fungera ”som en buffertzon för upplag av material samt skapa säkra gång- och trafikleder”.

Trafikverket anser också att man i praktiken inte skulle lägga beslag på någon vattenyta som annars varit tillgänglig för annan verksamhet.

Med den metoden skulle båtarnas resa genom själva akvedukten kunna ske i dagsljus.

Källa: Trafikverket m fl

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Johan Forssell kallas till riksdagen – ska frågas ut om anhörig med koppling till högerextremism

Sverige juli 9, 2025

HD: Inget sabotage när miljöaktivister blockerade E4

Sverige juli 9, 2025

Kungens lyxresa skulle hållas hemlig – röjdes av Säpo

Sverige juli 9, 2025

Intagna på anstalt hungerstrejkar – vill ha mer mat

Sverige juli 8, 2025

Svenska Maya var fast i Iran – fick hjälp av Oman

Sverige juli 8, 2025

Agrell: ”Kan användas för att slå ut statsapparaten”

Sverige juli 8, 2025

Experterna: Så skyddar du dig mot skyfallen

Sverige juli 8, 2025

Här läcker Säpo hemliga uppgifter om Ulf Kristersson

Sverige juli 8, 2025

Varningen: Turkiet kan kräva eftergifter för att lagföra Abdo

Sverige juli 7, 2025

Redaktörens Val

Nya USA-krav att Hizbollah lämnar in sina vapen

juli 9, 2025

Barbie lanserar docka med diabetes

juli 9, 2025

Muskägda Grok censureras i Turkiet – har förolämpat Erdogan

juli 9, 2025

Lilian Sjölund: Moderaterna gjorde misstaget att försöka påverka granskningen

juli 9, 2025

Kristofer Ahlström: Kanske har Sverige aldrig varit bättre än 1977

juli 9, 2025

Senaste Nytt

Johan Forssell kallas till riksdagen – ska frågas ut om anhörig med koppling till högerextremism

juli 9, 2025

Klibbig gel vaccinerade vampyrer mot rabies

juli 9, 2025

Peter Alestig: Domen öppnar för fler vägblockader – och det behöver vi tåla

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?