Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Jakob Hellman: ”Jag anmäler mig som medelmåttans ambassadör”

juli 9, 2025

”Man tror inte det ska komma en sex meter hög vägg med vatten”

juli 9, 2025

Det viktiga EM-målet: Nu räcker kryss för gruppsegern

juli 9, 2025

Medina raderar kritiserad ”Allsång”-bild

juli 9, 2025

SvFF:s disciplinnämnd medger delikatessjäv: ”Trovärdigheten skadas”

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
23°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna
Ledare

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sänkta bränslepriser var något av Tidöhögerns trumfkort i valrörelsen 2022. Det skulle bli billigare vid pump – allt för att locka landsbygdsväljarna, som saknar en utbyggd kollektivtrafik och är beroende av bilen. Det gick hem.

Sedan har man tvingats backa. En avisering av höjd reduktionsplikt med 10 procent kom redan förra året men väljarna fick inte snuvas på konfekten, varför drivmedelsskatten sänktes.

Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen enligt Trafikverket.

Att med den vetskapen fortsätta slå sig för bröstet om de låga bensin- och dieselpriserna som mandatperiodens mest lyckade beslut, är med förlov sagt obegåvat.

För det var det där med samhällsansvar och samhällsuppdrag, det som Green Cargos vd Henrik Dahlin säger att godstågbolaget inte har. Hans uppgift är att få företaget lönsamt, något som hans föregångare misslyckats med. Och något som Dahlin inte heller kan lova inom de närmaste åren.

Så vad göra? Spara och dra ner är alltid enklast och mest effektivt. Sedan 1989 har antalet taxepunkter, varifrån kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från 900 till 200. Bara ifjol drog Green Cargo in ytterligare ett trettiotal stationer. Så för alla företag som producerar allt från hus till bröd återstår lastbilar. Dieseln är billigare, vägarna mer lättillgängliga och råkar inte chaufförerna ut för svårt väglag eller olyckor har de lättare att komma fram i tid. I en jämförelse med godstågen som har samma problem med punktligheten som persontågen.


Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen?

Ökade utsläpp får någon annan ta ansvar för. Förslagsvis regeringen.

Green Cargo vill se en sänkt banavgift och höjd miljökompensation för att kunna konkurrera med lastbilstrafiken. Man har också tröttnat på att prioriteras bort till förmån för persontrafiken.

Det är gott och väl att stål, malm och timmer fortfarande går på räls. Men nedmonteringen av den andra godstrafiken i detta avlånga land går stick i stäv med alla klimatmål. Dessutom är vissa vägar, främst vintertid, väldigt olycksdrabbade där tung trafik inte sällan är inblandad.

Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen? Så att rälsen räcker för såväl gods- som persontrafik. Punktlighet är viktigt. Men klimatfrågan överskuggar allt.

Läs mer:

Lilian Sjölund: Remisser slarvas bort, provtagningar missas – nya journaler hotar patientsäkerheten

Lisa Magnusson: IS-krigaren kanske inte ska sommarprata, men det är förjävligt ändå

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ledare: På den gröna marknaden är Kina kung – men Europa kan ta över kronan

Ledare juli 9, 2025

Lisa Magnusson: Sverige håller på att bli en turistmagnet

Ledare juli 8, 2025

Lilian Sjölund: Skippa skrämselpropagandan – varför inte rusta miljonprogrammen?

Ledare juli 8, 2025

Amanda Sokolnicki: Hur ska de kunna skydda Sverige när de inte kan skydda sig själva?

Ledare juli 8, 2025

Tom Alandh: Äntligen stod alla böcker i bokhyllan – i bokstavsordning

Ledare juli 7, 2025

Ledare: Elias Rosell: Det kan visst vara en mänsklig rättighet att få bo i Sverige

Ledare juli 7, 2025

Ledare: Här finns pengar till försvaret – vågar partierna?

Ledare juli 7, 2025

Elias Rosell: Vetenskapen gör det som Gud aldrig lyckades med

Ledare juli 6, 2025

Emma Høen Bustos: Gör AI oss dummare? Det väljer vi själva!

Ledare juli 5, 2025

Redaktörens Val

”Man tror inte det ska komma en sex meter hög vägg med vatten”

juli 9, 2025

Det viktiga EM-målet: Nu räcker kryss för gruppsegern

juli 9, 2025

Medina raderar kritiserad ”Allsång”-bild

juli 9, 2025

SvFF:s disciplinnämnd medger delikatessjäv: ”Trovärdigheten skadas”

juli 9, 2025

HD: Inget sabotage när miljöaktivister blockerade E4

juli 9, 2025

Senaste Nytt

Över hundra skadade i bränderna kring Marseille

juli 9, 2025

Färre hyr ut sina bostäder: ”Dramatiska sänkningar”

juli 9, 2025

Flanören: Mitt liv som huvudperson

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?