Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Cecilia Malmström: Varför är tanken på en blocköverskridande regering så omöjlig i Sverige?

augusti 2, 2025

Sommarmat: Plockmat till spelpjäs och tärning

augusti 2, 2025

Fyra astronauter till rymdstationen efter ett års väntan

augusti 2, 2025

Minst fyra döda efter skjutning på bar i Montana

augusti 1, 2025

Trump renoverar Vita huset – bygger balsal för miljarder

augusti 1, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna
Ledare

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sänkta bränslepriser var något av Tidöhögerns trumfkort i valrörelsen 2022. Det skulle bli billigare vid pump – allt för att locka landsbygdsväljarna, som saknar en utbyggd kollektivtrafik och är beroende av bilen. Det gick hem.

Sedan har man tvingats backa. En avisering av höjd reduktionsplikt med 10 procent kom redan förra året men väljarna fick inte snuvas på konfekten, varför drivmedelsskatten sänktes.

Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen enligt Trafikverket.

Att med den vetskapen fortsätta slå sig för bröstet om de låga bensin- och dieselpriserna som mandatperiodens mest lyckade beslut, är med förlov sagt obegåvat.

För det var det där med samhällsansvar och samhällsuppdrag, det som Green Cargos vd Henrik Dahlin säger att godstågbolaget inte har. Hans uppgift är att få företaget lönsamt, något som hans föregångare misslyckats med. Och något som Dahlin inte heller kan lova inom de närmaste åren.

Så vad göra? Spara och dra ner är alltid enklast och mest effektivt. Sedan 1989 har antalet taxepunkter, varifrån kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från 900 till 200. Bara ifjol drog Green Cargo in ytterligare ett trettiotal stationer. Så för alla företag som producerar allt från hus till bröd återstår lastbilar. Dieseln är billigare, vägarna mer lättillgängliga och råkar inte chaufförerna ut för svårt väglag eller olyckor har de lättare att komma fram i tid. I en jämförelse med godstågen som har samma problem med punktligheten som persontågen.


Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen?

Ökade utsläpp får någon annan ta ansvar för. Förslagsvis regeringen.

Green Cargo vill se en sänkt banavgift och höjd miljökompensation för att kunna konkurrera med lastbilstrafiken. Man har också tröttnat på att prioriteras bort till förmån för persontrafiken.

Det är gott och väl att stål, malm och timmer fortfarande går på räls. Men nedmonteringen av den andra godstrafiken i detta avlånga land går stick i stäv med alla klimatmål. Dessutom är vissa vägar, främst vintertid, väldigt olycksdrabbade där tung trafik inte sällan är inblandad.

Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen? Så att rälsen räcker för såväl gods- som persontrafik. Punktlighet är viktigt. Men klimatfrågan överskuggar allt.

Läs mer:

Lilian Sjölund: Remisser slarvas bort, provtagningar missas – nya journaler hotar patientsäkerheten

Lisa Magnusson: IS-krigaren kanske inte ska sommarprata, men det är förjävligt ändå

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Cecilia Malmström: Varför är tanken på en blocköverskridande regering så omöjlig i Sverige?

Ledare augusti 2, 2025

Elias Rosell: Israel och Hamas kan inte skylla sina krigsbrott på varandra

Ledare augusti 1, 2025

Max Hjelm: I Storbritannien kan det i värsta fall snart bli olagligt att skämta

Ledare augusti 1, 2025

Lilian Sjölund: Att splittra familjer saknar varje uns av anständighet

Ledare augusti 1, 2025

Elias Rosell: Glädjande att läraryrket kan vara attraktivt

Ledare juli 31, 2025

Susanne Nyström: Äntligen tar regeringen fajten mot fuskande föräldrar

Ledare juli 31, 2025

Lilian Sjölund: Pensionärer tar inte jobb från unga – de håller bara rullatorn på avstånd

Ledare juli 31, 2025

Max Hjelm: Det är inte Babblarna och Greta Gris du ska oroa dig för

Ledare juli 31, 2025

Ledare: Regeringen har inte tänkt klart – varför locka högutbildade till Sverige och sedan neka dem jobb?

Ledare juli 30, 2025

Redaktörens Val

Sommarmat: Plockmat till spelpjäs och tärning

augusti 2, 2025

Fyra astronauter till rymdstationen efter ett års väntan

augusti 2, 2025

Minst fyra döda efter skjutning på bar i Montana

augusti 1, 2025

Trump renoverar Vita huset – bygger balsal för miljarder

augusti 1, 2025

Svaga jobbsiffror – Trump sparkar statistikchef

augusti 1, 2025

Senaste Nytt

USA vill sluta kalla växthusgaser farliga: ”Hål i huvudet”

augusti 1, 2025

Underverken, del 42 av 56

augusti 1, 2025

Åttonde raka guldet – men inget rekord för Larsson

augusti 1, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?