Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

USA inför sanktioner mot FN:s Palestinaexpert

juli 9, 2025

Aktivklubb gynnas av rampljuset: ”Ökar sin aktivitet”

juli 9, 2025

Därför överlever von der Leyen misstroendeomröstningen i EU

juli 9, 2025

Underverken, del 19 av 56

juli 9, 2025

Uppvisning av ”krisande” England – utklassade Nederländerna

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Dystopiska toner och en märklig klocka i nya noveller för barn
Kultur

Dystopiska toner och en märklig klocka i nya noveller för barn

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kortprosa

Kerstin Lundberg Hahn

”Tunnelbarnen. 5 berättelser”

Rabén & Sjögren, från 9 år.

Petter Lidbeck

”Den magiska klockan”

Rabén & Sjögren, från 9 år.

Förlaget Rabén & Sjögrens satsning på noveller är berömvärd. ”Bara för dig på mellanstadiet” från 2015 och Lise Indahls ”Du får vara hund” från 2023 – som också passar mellanstadiebarn med krav på intrig – är några exempel.

Det är ju novellens krux, att inte bara vara ett lösryckt kapitel. Samlingen ”Framtid. 11 berättelser för mellanstadiet” som gavs ut 2020, har texter som ger ett sådant intryck. Nu har Kerstin Lundberg Hahn arbetat vidare med en text därifrån till en ny novell i ”Tunnelbarnen”. Även här handlar det om framtid, en dystopisk sådan, där ett gott klimat bara finns för rika och syrgas behövs på land. I titelberättelsen ses barn leva i tunnelbanan, i en karg miljö där lastpallar brinner. I en annan av samlingens noveller, ”Rimbo”, skildras den dystopiska framtiden i relation till en älskad hund. Här sätts önskan om att husdjuret ska leva vidare i en kopia på prov, och texten igenom kan man höra en eventuell lärare inleda diskussionen kring om man är sitt dna, eller om personligheten sitter i något annat.

Överlag ljuder klassrummets uppgifter genom novellerna. Här finns samma problem som i några av de tidigare novellerna i samlingar riktade till de lärare och bibliotekarier som köper klassuppsättningar. Vad vill de här berättelserna, annat än att ge läsare som saknar förmågan att ta sig igenom en roman, del av den populära genren ”dystopi”? Det är svårt att veta: är det ett överhängande problem för genren att det inte räcker med att allt har dött för att berättelsen ska leva? Är det detta faktum som som gör novellerna tama? Eller har det att göra med en förväntad didaktisk situation?

Kerstin Lundberg Hahn är en produktiv författare, som fångar unga läsare genom ett rappt språk och tydliga situationer. Denna förmåga syns även i hennes senaste bok. Men kanske är hon alltför produktiv: i år kommer ytterligare en samling, ”Ingenmansland”, och frågan är om inte det bästa från ”Tunnelbarnen” hade kunnat passa in där.

Petter Lidbecks ”Den magiska klockan” är inte en novell, men den är kort som en sådan. Den riktar sig till yngre barn än Lundberg Hahns berättelser, men är lika tydligt knuten till en genre – i detta fall sagoparodin, som vi känner den från Astrid Lindgrens ”Ingen rövare finns i skogen” och framåt. Vilma är hos mormor i väntan på att mamma ska komma hem från jobbet. Hon har det lika tråkigt som Bertil i ”Nils Karlsson pyssling” när mor och far arbetar och grannfrun passar, fram till att det magiska händer. Här är det klockan, snickrad av magiskt virke, som vid jämna slag gör fotografierna av släktingarna levande, vilket underhåller Vilma.

Per Dybvigs moderna illustrationer, som påminner om Quentin Blakes klassiska teckningar till Roald Dahls berättelser, gör att historien – som egentligen är lika bagatellartad som novellerna i ”Tunnelbarnen” – ändå blir lika levande som bilderna av gamla släktingar. Petter Lidbecks grundidé är långt äldre än mostrar och kusiner innanför ramarna på väggen, men att något originellt saknas täcks över mycket bättre med humor och tajmning, än med ett dystopiskt mörker.

Läs mer av DN:s barnboksbevakning

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 19 av 56

Kultur juli 9, 2025

Birgitta Rubin: Här är den ljuvligaste sommarbild jag vet

Kultur juli 9, 2025

Samuel Levander: Vi behöver all hjälp vi kan få för att tala om annat än räntan

Kultur juli 9, 2025

Barbie lanserar docka med diabetes

Kultur juli 9, 2025

Kristofer Ahlström: Kanske har Sverige aldrig varit bättre än 1977

Kultur juli 9, 2025

”Superman” – en barnsligt bra tvärpolitisk saga om gott och ont

Kultur juli 9, 2025

Musks AI kallade sig själv ”MechaHitler”

Kultur juli 9, 2025

Jakob Hellman: ”Jag anmäler mig som medelmåttans ambassadör”

Kultur juli 9, 2025

Medina raderar kritiserad ”Allsång”-bild

Kultur juli 9, 2025

Redaktörens Val

Aktivklubb gynnas av rampljuset: ”Ökar sin aktivitet”

juli 9, 2025

Därför överlever von der Leyen misstroendeomröstningen i EU

juli 9, 2025

Underverken, del 19 av 56

juli 9, 2025

Uppvisning av ”krisande” England – utklassade Nederländerna

juli 9, 2025

Säpos egna råd till makthavarna: Undvik träningsappar

juli 9, 2025

Senaste Nytt

Birgitta Rubin: Här är den ljuvligaste sommarbild jag vet

juli 9, 2025

Khaddafis hästar stoppades från Falsterbo Horse Show: ”Tog hus i helvete”

juli 9, 2025

Statsvetare: ”Regeringen skjuter sig själv i foten”

juli 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?