Ni vet sådana där fiskar som suger sig fast på magen på en större fisk och åker snålskjuts? Så är Addison Rae på Charli XCX. Och det menar jag verkligen som en komplimang.
För två år sedan var Addison Rae en töntig tiktok-kändis. En snygg men totalt ospännande tjugo-någonting tjej från Louisiana som var bra på att dansa bland tusen andra. Visst, hennes video till ”WAP Challenge” är den mest sedda dansvideon på Tiktok någonsin, men utöver det var det inte mycket som fick henne att framstå som något annat än en dussininfluencer.
Så knöt Charli XCX plötsligt Addison till sig. Som ett sorts ploj, tänkte man först – ett sätt att vara införstådd med lågstatus och camp. Men genom fler smarta allianser – som med den ultracoola dansaren Lexee Smith, den alternativa elektroniska artisten Arca och svenska låtskrivaren Elvira Anderfjärd – lyckades Addison Rae på sant popstjärnemanér återuppfinna sig själv. Från intetsägande internetkändis till stökig, sexig, stilbildande popidol av 2020-talet.
Addison Rae är som sådan en produkt av stunden. Hos henne möts flera av de mest utmärkande strömningarna för den första halvan av det här årtiondet. På den åttonde mars skrev jag om hur nuet ockuperats av main pop girls som alla erbjuder något eget – som ett myllrande Spice girls med arketyper för alla smaker. Vad som främst utmärker nuets poptjej är dock att hon är vit.
Om 2010-talet dominerades av artister som Beyoncé, Nicki Minaj, Rihanna eller Cardi B, som ofta lekte med rasistiska stereotyper om den aggressivt sexuella svarta kvinnan men samtidigt stod för en myndig sexualitet, är 2020-talets main pop girl en ljushyllt flickaktig varelse som rör sig på en skala från brådmogen docka (Sabrina Carpenter) till porrfantasi-cheerleader (Tate McRae). ”Do I provoke you with my tone of innocence?”, sjunger Addison på ”Fame is a gun”, iklädd gulligt hårspänne och knästrumpor. Hitten ”Diet pepsi” handlar om att vara tonåring och förlora oskulden i baksätet på en bil.
Addison representerar det här skiftet också i hur hennes uppenbarelse är ett kategoriskt avståndstagande från den uppumpade, insnörda, gjorda Kardashian-amasonen från förr. Hon bär varken löshår- eller ögonfransar, har korta naglar, ingen contouring, ingen BBL och oftast ingen BH. Hennes stil och opolerade, oretuscherade sociala medier-närvaro är helt central för hennes artisteri, och den känns ung och, ja, personlig. En obryddhet och attityd som får Addison att sticka ut och stå för något verkligt nytt.
Men om hennes vilda uppenbarelse utgör ena hälften av magnetismen med Addison, är andra hälften helt och hållet Elvira Anderfjärds förtjänst. Den Max Martin-anknutna 25-åriga svenskan, som tidigare arbetat med Tove Lo och här samarbetar med österrikiska Luka Kloser, är rent ut sagt briljant. Hennes lyxiga, definierade produktion, med melodier värdiga en ur Martins stall, kompletterar Addisons utstrålning perfekt.
På albumet har det tillkommit fem låtar utöver singlarna, som tveklöst är de starkaste. Grundtemat är Addisons flämtande röst och en väldigt trendkänslig, tydligt Klas Åhlund-inspirerad, danspop med inslag av r’n’b och triphop från tidigt 90-tal. Texterna utgörs av en sorts intelligent popsatir där Addison iklär sig rollen som dumförklarad bimbo à la Paris Hilton eller Britney Spears – raderna ”black car, pick me up from the airport/drop my bags at The Bowery Hotel/next stop to the club, I’m a dance whore” på låten ”New York” är knappast allvarligt menade – vilket når en särskild sorts rättfram visdom.
Addison är ”det sista Addison Rae-albumet” enligt artisten själv, ett uttalande alla har tolkat som att Addison tänker dumpa Rae och hädanefter släppa musik under sitt förnamn. Ett ganska tamt försök till ny persona om man jämför med pophistoriska pionjärer, men som samtidigt inger hopp om att hon planerar för en längre karriär. För som dansfluencer-råkat-bli-popstjärna skulle nog ingen bli förvånad om det visar sig att före detta Addison Rae bara har det här albumet i sig. Det är inte illa.
Bästa spår: ”Headphones on”
Läs fler artiklar av Saga Cavallin och läs fler skivrecensioner