Den 25 juni 2023 spårade bergochdalbanan Jetline delvis ur på Gröna Lund i Stockholm. Följderna blev ohyggliga. En kvinna i 30-årsåldern dog när hon slungades ut ur en av vagnarna. Flera personer skadades, varav tre mycket allvarligt. En av dem är Karin Elmegard som fick ett svårräknat antal frakturer och fortfarande lider av flera men efter olyckan.
– Jag minns hur jag faller mot gräset, gräset närmar sig med en rasande fart, sade Karin Elmegard när hon tillsammans med sin make Mikael vittnade i Stockholms tingsrätt om förloppet när hon föll sex meter med huvudet före.
Under rättegången har även den övervakningsfilm där den 30-åriga kvinnan föll mot sin död visats. Flera åhörare drog då efter andan av förfäran.
Frågan som nu prövats i tingsrätten är om Gröna Lund och två andra företag genom oaktsamhet har orsakat olyckan. Åklagare Christer B Jarlås har väckt talan mot bolagen för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Ingen person har åtalats för brott.
På onsdagen hölls slutanföranden och Christer B Jarlås inledde med att konstatera att det har varit ett upprörande mål för de drabbade. Han framhöll att de flesta av oss har en relation till Gröna Lund eftersom så många har besökt nöjesparken.
– Vi alla som har varit där har fullt ut litat på att Gröna Lund har koll på säkerheten. Det har jag trott, och det trodde alla som satt i tåget den där dagen, sade han och syftade på olycksvagnen.
Han påpekade att lagen på det här området är solklar.
– En tivoliattraktion ska erbjuda betryggande säkerhet mot olycksfall, sade Jarlås och uppehöll sig sedan vid att inget av de tre bolagen är beredda att axla straffrättsligt ansvar.
– Man kan enkelt uttrycka det som att alla skyller på alla.
Enkelt uttryckt orsakades olyckan av att en bärarm – alltså den upphängningsanordning som länkar ihop hjulen med vagnen – knäcktes. Bärarmen som brast var nytillverkad.
Enligt Christer B Jarlås är det anmärkningsvärt att man inte beställde originaldelar utan vände sig till ett företag som aldrig tillverkat bärarmar. Statens haverikommission har i sin utredning påpekat att beställningen av bärarmarna var bristfällig, liksom tillverkningen. Det konstaterades även att kontrollen av de färdiga bärarmarna var undermålig.
Företagen krävs på sammanlagt 18 miljoner i böter. Beträffande beräkningen av storleken på böterna nämnde Christer B Jarlås bland annat fallet där en anställd dödades av vargar på Kolmården 2012. Då dömdes djurparken, som ingår i samma koncern som Gröna Lund, och fick en bot på 3,5 miljoner kronor.
De olycksdrabbade riktar dessutom skadeståndskrav på mellan 50 000 och 600 000 kronor per person.
– Det är inte svårt att föreställa sig den dödsångest de måste ha känt, sade målsägarbiträdet till den omkomna kvinnans familj.
Flera av dem befann sig i olycksvagnen och blev vittnen till dödsolyckan.
Gröna Lunds advokat Jonas Tamm framhöll att Gröna Lund inte har brutit mot något regelverk.
– Det här är en utomordentligt tragisk olycka. Men i det här målet är det en fråga om brott har begåtts av Gröna Lunds medarbetare, och med bestämdhet säger jag, nej, det har det inte, sade Jonas Tamm.
Dom i målet meddelas senare.
Läs mer:
Dödsolyckan fångades på film – visades i rätten
Karin var nära döden på Gröna Lund: ”Minns hur jag faller”
Statens haverikommission: Flera systemfel bakom dödsolyckan
Efter kritiken om dödsolyckan: Gröna Lund skrotar Jetline















