Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Sörling efter pingiskaoset: ”Kände mig inte trygg”

maj 27, 2025

Kirurgen om Jenners ansikte: Det lär ha kostat pengar, tid och smärta

maj 27, 2025

Hundratusentals försöker nå nödhjälp – skott avlossade

maj 27, 2025

Polska kvinnor tar abortfrågan i egna händer inför valet

maj 27, 2025

”Dept Q” är en beroendeframkallande kriminalserie med taggtrådsvass dialog

maj 27, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Älskvärt när hon genomskådar drottningen på Folkoperan
Kultur

Älskvärt när hon genomskådar drottningen på Folkoperan

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Musikperformance

”Drottning inuti”

Idé och koncept: Charlotte Engelkes

Libretto: Marina Steinmo

Musik och ljuddesign: Willi Bopp

Dirigent och stråkarrangemang: Niklas Tamm

Kostymdesign: Anna Ardelius

Koreografi: Eytan Sivak

Ljusdesign: Tom Prehn

Video: Geska Brečević och Robert Brečević

Ljudinspelning: Erik Pauser

Medverkande: Charlotte Engelkes, Maja Frydén, Julietta Birkeland, Tobias Ulfvebrand m fl

Scen: Gästspel på Folkoperan, Stockholm

Alla som följt Charlotte Engelkes Wagneräventyr och andra fria scenfantasier vet att det enda man egentligen kan förvänta sig av den påhittiga performanceartisten är det oväntade. Sådana överraskningar finns det gott om i nya föreställningen ”Drottning inuti” med undertiteln ”En sagolik opera för ditt inre rikes säkerhet”. Det där med opera får man följaktligen ta med en nypa salt, men nog dyker det upp en och annan lånt drottningaria. För så fort man tänker att detta allkonstverk börjar röra sig lite väl långt från musikdramatiken gör sopranen Maja Frydén entré.

I likhet med Donizettis opera ”Maria Stuarda” (efter Friedrich Schillers pjäs) har Engelkes tagit fasta på det fiktiva mötet mellan Maria Stuart och hennes kusin, drottning Elisabet I, som i själva verket aldrig träffades. Nu har de båda budats in på aktion och hamnat i samma hushåll. Ja, till en början trängs de till och med i samma klänning. Och ur kjolen – stor nog att leva sitt eget liv – dyker snart ytterligare två ”drottningar” upp: dansaren Tobias Ulvfebrand och cirkusartisten Julietta Birkeland. På scen finns dessutom en egen stråkkvintett, förlåt ”Queentett”.

Maja Frydéns fria uttryck är en fröjd att uppleva. Hur många sopraner står ut med att bli fasttejpade i scengolvet utan att tumma på en ton? Även Wagner får vara med på ett hörn i detta drömlika sagospel som samtidigt har nära till både vardagliga bekännelser och större samtidsproblem, tysk liedtradition och technotakter. Engelkes myndiga ”Jag tar ansvar”-monolog är liksom Tudorestetiken och papperskronorna i sin tur bekanta från ”Concert for a lost queen” – ett tidigare duosamarbete med Leif Elggren.

Ibland kan det associativa flödet framstå som väl infallsrikt och något överlastat. Men Engelkes metod är aldrig planlös. Hon har en frågeställning hon vill undersöka och följer den: Vad innebär det egentligen att vara drottning i sitt eget universum? Svaren är många, förmedlat genom både barnteckningar och blandade intervjusvar från folk i största allmänhet. Det gör ”Drottning inuti” till ett älskvärt rörigt, rörligt och roligt gästspel.

Läs mer om opera och alla texter om musik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

”Dept Q” är en beroendeframkallande kriminalserie med taggtrådsvass dialog

Kultur maj 27, 2025

Isabelle Ståhl: Jag anar en desperation bland stoicismens nutida fanboys

Kultur maj 27, 2025

Per I Gedin: Gunnar Nirstedts antiintellektualism är 50 år försenad

Kultur maj 27, 2025

Josephine Bornebuschs tv-serie ”Älska mig” får sydkoreansk version

Kultur maj 27, 2025

Birgitta Rubin: Kulturdepartementet tävlar om att slå samman flest myndigheter

Kultur maj 27, 2025

Kärlek och lust bäddar för dramatik på Bokmässan

Kultur maj 27, 2025

Nisse: Han vet ju själv vad han heter

Kultur maj 27, 2025

Polarpristagaren Barbara Hannigan: ”Jag vill få folk att känna”

Kultur maj 27, 2025

Isak Gröndahl: Min sexuella debut blev ett fiasko trots att jag levde på gymmet

Kultur maj 26, 2025

Redaktörens Val

Kirurgen om Jenners ansikte: Det lär ha kostat pengar, tid och smärta

maj 27, 2025

Hundratusentals försöker nå nödhjälp – skott avlossade

maj 27, 2025

Polska kvinnor tar abortfrågan i egna händer inför valet

maj 27, 2025

”Dept Q” är en beroendeframkallande kriminalserie med taggtrådsvass dialog

maj 27, 2025

I dag skulle 21 ta examen – men sex saknas för alltid

maj 27, 2025

Senaste Nytt

Satellitbilder: Ryssland bygger elledning till ockuperat kärnkraftverk

maj 27, 2025

Isabelle Ståhl: Jag anar en desperation bland stoicismens nutida fanboys

maj 27, 2025

Kaosscener vid bordtennisens ordförandeval

maj 27, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?