Alla som följt Charlotte Engelkes Wagneräventyr och andra fria scenfantasier vet att det enda man egentligen kan förvänta sig av den påhittiga performanceartisten är det oväntade. Sådana överraskningar finns det gott om i nya föreställningen ”Drottning inuti” med undertiteln ”En sagolik opera för ditt inre rikes säkerhet”. Det där med opera får man följaktligen ta med en nypa salt, men nog dyker det upp en och annan lånt drottningaria. För så fort man tänker att detta allkonstverk börjar röra sig lite väl långt från musikdramatiken gör sopranen Maja Frydén entré.
I likhet med Donizettis opera ”Maria Stuarda” (efter Friedrich Schillers pjäs) har Engelkes tagit fasta på det fiktiva mötet mellan Maria Stuart och hennes kusin, drottning Elisabet I, som i själva verket aldrig träffades. Nu har de båda budats in på aktion och hamnat i samma hushåll. Ja, till en början trängs de till och med i samma klänning. Och ur kjolen – stor nog att leva sitt eget liv – dyker snart ytterligare två ”drottningar” upp: dansaren Tobias Ulvfebrand och cirkusartisten Julietta Birkeland. På scen finns dessutom en egen stråkkvintett, förlåt ”Queentett”.
Maja Frydéns fria uttryck är en fröjd att uppleva. Hur många sopraner står ut med att bli fasttejpade i scengolvet utan att tumma på en ton? Även Wagner får vara med på ett hörn i detta drömlika sagospel som samtidigt har nära till både vardagliga bekännelser och större samtidsproblem, tysk liedtradition och technotakter. Engelkes myndiga ”Jag tar ansvar”-monolog är liksom Tudorestetiken och papperskronorna i sin tur bekanta från ”Concert for a lost queen” – ett tidigare duosamarbete med Leif Elggren.
Ibland kan det associativa flödet framstå som väl infallsrikt och något överlastat. Men Engelkes metod är aldrig planlös. Hon har en frågeställning hon vill undersöka och följer den: Vad innebär det egentligen att vara drottning i sitt eget universum? Svaren är många, förmedlat genom både barnteckningar och blandade intervjusvar från folk i största allmänhet. Det gör ”Drottning inuti” till ett älskvärt rörigt, rörligt och roligt gästspel.
Läs mer om opera och alla texter om musik