Måndagen den 12 maj hölls slutligen öppningsanförandena i rättegången mot Sean ”Diddy” Combs i New York. Den har omgärdats av ett hysteriskt medieuppbåd och förväntas pågå i upp till åtta veckor.
Diddy, miljardär och musikmogul, står åtalad för bland annat våldtäkter, människohandel och utpressning. Åklagarsidan hävdar att han i decennier styrt över ett nätverk som har möjliggjort hans brott. Döms han riskerar han livstids fängelse.
I centrum står de så kallade ”freak-offs”, namnet Diddy själv använde för sina drogfyllda sexfester, som kunde pågå i dagar. Harmlösa orgier med frivilliga deltagare, enligt Diddys försvar. En del av hans visserligen icke-traditionella men ej brottsliga livsstil som swinger.
Åklagarsidan målar upp en annan bild: inhyrda manliga prostituerade som förgrep sig på drogade, dittvingade individer. Vissa av dem minderåriga. Allt skedde på Diddys inrådan, som ibland deltog fullt ut, ibland intog en mer tillbakadragen roll som en sorts regissör. Enligt åklagarna ska han senare ha använt filmer för att utpressa de inblandade.
Sammanlagt har 120 personer anklagat Diddy för olika typer av övergrepp men bara en handfull av fallen utgör del av det federala åtalet. Sångerskan och modellen Casandra ”Cassie” Ventura, Diddys exflickvän, är central.
De träffades 2006, när hon var en 19-åring med stora drömmar. Diddy skrev ett obscent långt kontrakt med henne, som sträckte sig över tio album. Från den stunden hade han total kontroll över hennes musik, och trots att hon spelade in hundratals låtar fick hon bara släppa ett album, debuten ”Cassie” (2006).
Maktbalansen – åldersskillnaden, hans enorma rikedom och dokumenterade våldskapital, samt faktumet att hon i princip var hans anställda – präglade relationen
Diddy började uppvakta henne året därpå och de hade en av-och-på-relation som varade ända till 2018. Maktbalansen – åldersskillnaden, hans enorma rikedom och dokumenterade våldskapital, samt faktumet att hon i princip var hans anställda – präglade relationen.
Under hennes fyra dagar långa vittnesmål förra veckan hävdade hon att han tidigt i relationen började pressa henne till att delta i ”freak-offs”. De kom snart att utgöra en allt större del av förhållandet. Hon tog droger för att stänga av och de längsta festerna kunde pågå i fyra dygn, varpå hon behövde dropp för att återhämta sig.
Ventura menar att Diddy regelbundet hotade att släppa filmer från övergreppen för att förstöra hennes rykte. Och när hon gjorde motstånd blev han våldsam. Det var när hon försökte lämna en ”freak-off” på ett hotell i Los Angeles 2016 som Diddy, iförd bara handduk, sprang efter och både sparkade och slog henne. Misshandeln fångades av säkerhetskameror och filmen läckte i början av 2024.
Diddy förnekade först alla anklagelser, men tvingades efter videoläckan erkänna att han varit våldsam. Han vidhåller dock att varken sexuella övergrepp, trafficking eller organiserad brottslighet har förekommit.
Mediecykeln kring rättegången följer ett väntat mönster. Seriösa medier är först med att göra noggranna sammanställningar av vad som hänt under rättegången, därefter tar mer klickjagande kanaler över. Populära aktörer som No Jumper, Complex och DJ Akademiks lyfter fram de mest skandalösa detaljerna, formulerar slagkraftiga men missvisande rubriker och väntar sedan in kommentarerna.
Varje inlägg följs av dussintals, ibland hundratals, kommentarer som på olika sätt förlöjligar, tonar ned eller rättfärdigar det Ventura påstås ha genomgått
Och det som skrivs på X eller i olika kommentarsfält på Instagram, Youtube eller Tiktok blottar ett bottenlöst kvinnohat. Varje inlägg följs av dussintals, ibland hundratals, kommentarer som på olika sätt förlöjligar, tonar ned eller rättfärdigar det Ventura påstås ha genomgått.
”Hon är bara ute efter pengar.” ”Varför lämnade hon honom inte?” ”Hon skäms för att hon varit så kinky.” ”Hon tyckte säkert om det.” ”Hon visste vad hon gav sig in på.” ”Hon vill bara hämnas för att hon inte lyckades som sångare.”
Andra män fokuserar på hur synd det är om hennes nuvarande man, Alex Fine, efter att ha hört om alla vidrigheter som framkommit i Venturas vittnesmål. Som om den verkliga tragedin är att en man får höra om sin frus tidigare ”sexuella eskapader”. Det är fullkomligt deprimerande.
Mönstret känns igen från andra fall med kända män och kvinnor: Amber Heard, Megan Thee Stallion, R Kelly, Russell Brand, Halle Bailey. Det ständiga ifrågasättandet av kvinnor är inget nytt, och drabbar naturligtvis inte bara kändisar utan helt vanliga kvinnor som anklagar helt vanliga män.
Den toxiska manosfären har haft stora framgångar på internet de senaste åren. Och algoritmerna premierar det kontroversiella, det ensidiga, det snuttifierade, det vilseledande
Det är svårt att säga hur representativa kommentarerna är, men den hätska och empatilösa stämningen på sociala medier tycks vara på uppsving. Kanske särskilt bland unga män som är kroniskt online. Den toxiska manosfären har haft stora framgångar på internet de senaste åren. Och algoritmerna premierar det kontroversiella, det ensidiga, det snuttifierade, det vilseledande.
Sociala medier är inte bara en spegel som reflekterar åsikter som redan återfinns i samhället, de är en megafon som aktivt radikaliserar delar av befolkningen.
Rättegången mot Sean ”Diddy” Combs visar att problemet inte bara är vad algoritmerna visar oss. Problemet är vad de gör med vår mänsklighet.
Läs mer:
Festerna, drogerna, våldet – så rasade Diddys imperium