Mockasiner glimrande av pärlbroderier, siden och en och annan piggsvinstand. Ett par är i praktisk stövelmodell och i montern får även en samtidsvariant plats: fabriksnya Nike Air med färgstarka broderier, stora stygn och ett innovativt tänk vad gäller snörningen.
De genialt konstruerade mockasinerna ingår i utställningen ”Native American Fashion” på Världskulturmuseet i Göteborg, nyligen i oväntat medialt rampljus. Detta när museet tackade nej till att delta i Trumps kulturpolitiska agenda om att utesluta mångfald och jämställdhet i programmet och därmed gick miste om 100 000 kronor i bidrag (se DN 17/4).
Läs mer: Världskulturmuseet skriver inte på Trumpavtal
Utställningen sjuder av explosiv framtidstro och skaparglädje. Ett fyrtiotal ursprungsamerikanska formgivare och konstnärer från USA och Kanada visar samtida och traditionell design i en politisk och historisk kontext.
Plaggen korsbefruktar varandra med betydelser och budskap: förtrollande jingle dresses möter arga t-shirts med text som protesterar mot kulturell appropriering. Keramik med ljuvligt vackert papegojmönster av Sarah Garcia kompletteras med Dante Biss-Graysons orangea cape. Här finns utsökta navajosmycken med turkoser och spektakulär haute couture.
Alldeles särskilt faller jag för den poetiskt eleganta aftonklänningen för stjärnmänniskor av Orlando Dugi, inspirerad av barndomens sommarnätter hos farföräldrarna vid Grand Canyon. Och för en ceremoniell, helt sanslöst dramatisk skapelse med fjädrar av Jontay Kahm.
På utställningen screenas också en ny, hyllad dokumentär om modeskaparen och pionjären Lloyd Kiva New, av grundarna av Institute of American Indian Arts (IAIA).
Trots sin popularitet i USA med kunder som självaste Eleanor Roosevelt är Lloyd Kiva New fortfarande en doldis i internationell modehistorieskrivning. Den djupröda skjortklänningen får mig att vilja se mycket mer av hans design och arbete, kanske rentav besöka livsverket Kiva Crafts Center i Scottsdale i Arizona.
Men tiden stannar nog ändå allra allra mest vid vissa berättelser om livsöden som är knutna till plagg och föremål. Ett fotografi från sent 1800-tal från ett reservat visar till exempel en tvångsförflyttad kvinna och hennes dotter som liksom mot allt sunt förnuft ändå bär sina traditionella, fina hjorttandsklänningar.
Och tårarna börjar rinna inför en anonym docka i handgjorda miniplagg, inklusive perfekt broderade mockasiner: en av de tusentals leksaker som stals från sina små ägare på tågstationer inför resor till internatskolor i tvångsassimileringens namn.
”Native American Fashion” lyckas med balansen att inte väja för berättelser om det fruktansvärda i behandlingen av människor i kolonialismens skugga, samtidigt som den belyser ett fantastiskt skapande som är kopplat till motstånd. Varenda plagg och föremål som visas blir ett snabbspår till ett perspektiv på formgivning som levande, bultande historia. Det här är en utställning för vår tid.
Läs mer om konst på dn.se