Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Underverken, del 35 av 56

juli 25, 2025

Efter medaljerna – Nilsson siktar högre i Göteborg

juli 25, 2025

Därför föds det så få i Västerbotten – och så många i Halland

juli 25, 2025

Glöm 10 000 steg – så mycket behöver du gå för en bättre hälsa

juli 25, 2025

DN Debatt. ”Svenska järnvägen är ett fiasko – nu behövs ny myndighet”

juli 25, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Amerikanskt urfolksmode som sjuder av skaparglädje
Kultur

Amerikanskt urfolksmode som sjuder av skaparglädje

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställning

Native American Fashion – från rötter till runway”

Världskulturmuseet, Göteborg. Visas t o m 2/11 2026

Mockasiner glimrande av pärlbroderier, siden och en och annan piggsvinstand. Ett par är i praktisk stövelmodell och i montern får även en samtidsvariant plats: fabriksnya Nike Air med färgstarka broderier, stora stygn och ett innovativt tänk vad gäller snörningen.

De genialt konstruerade mockasinerna ingår i utställningen ”Native American Fashion” på Världskulturmuseet i Göteborg, nyligen i oväntat medialt rampljus. Detta när museet tackade nej till att delta i Trumps kulturpolitiska agenda om att utesluta mångfald och jämställdhet i programmet och därmed gick miste om 100 000 kronor i bidrag (se DN 17/4).

Läs mer: Världskulturmuseet skriver inte på Trumpavtal

Utställningen sjuder av explosiv framtidstro och skaparglädje. Ett fyrtiotal ursprungsamerikanska formgivare och konstnärer från USA och Kanada visar samtida och traditionell design i en politisk och historisk kontext.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Plaggen korsbefruktar varandra med betydelser och budskap: förtrollande jingle dresses möter arga t-shirts med text som protesterar mot kulturell appropriering. Keramik med ljuvligt vackert papegojmönster av Sarah Garcia kompletteras med Dante Biss-Graysons orangea cape. Här finns utsökta navajosmycken med turkoser och spektakulär haute couture.

Alldeles särskilt faller jag för den poetiskt eleganta aftonklänningen för stjärnmänniskor av Orlando Dugi, inspirerad av barndomens sommarnätter hos farföräldrarna vid Grand Canyon. Och för en ceremoniell, helt sanslöst dramatisk skapelse med fjädrar av Jontay Kahm.

På utställningen screenas också en ny, hyllad dokumentär om modeskaparen och pionjären Lloyd Kiva New, av grundarna av Institute of American Indian Arts (IAIA).

Trots sin popularitet i USA med kunder som självaste Eleanor Roosevelt är Lloyd Kiva New fortfarande en doldis i internationell modehistorieskrivning. Den djupröda skjortklänningen får mig att vilja se mycket mer av hans design och arbete, kanske rentav besöka livsverket Kiva Crafts Center i Scottsdale i Arizona.

Men tiden stannar nog ändå allra allra mest vid vissa berättelser om livsöden som är knutna till plagg och föremål. Ett fotografi från sent 1800-tal från ett reservat visar till exempel en tvångsförflyttad kvinna och hennes dotter som liksom mot allt sunt förnuft ändå bär sina traditionella, fina hjorttandsklänningar.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Och tårarna börjar rinna inför en anonym docka i handgjorda miniplagg, inklusive perfekt broderade mockasiner: en av de tusentals leksaker som stals från sina små ägare på tågstationer inför resor till internatskolor i tvångsassimileringens namn.

”Native American Fashion” lyckas med balansen att inte väja för berättelser om det fruktansvärda i behandlingen av människor i kolonialismens skugga, samtidigt som den belyser ett fantastiskt skapande som är kopplat till motstånd. Varenda plagg och föremål som visas blir ett snabbspår till ett perspektiv på formgivning som levande, bultande historia. Det här är en utställning för vår tid.

Läs mer om konst på dn.se

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 35 av 56

Kultur juli 25, 2025

Säverman: Varför inte kalla det broavgift?

Kultur juli 25, 2025

Lawen Redar: ”Jag ångrar att jag lägger så mycket tid på sociala medier”

Kultur juli 25, 2025

Mörkt, kaotiskt och träffsäkert när Konträr klär av den svenskaste av högtider

Kultur juli 25, 2025

Hanna Fahl: Här är fem romaner för den som är misstänksam mot science fiction

Kultur juli 25, 2025

Debaser Pontonen: En solig mötesplats för musik, mat och dryck

Kultur juli 25, 2025

Gabriel Zetterström: Plötsligt är det inte längre jag som har skrivit Bret Easton Ellis succébok

Kultur juli 25, 2025

Stilfulla ”The Umesh chronicles” ger flickperspektiv på Indien

Kultur juli 25, 2025

Filmlistan vecka 30: ”The Fantastic Four. First steps” räddar världen

Kultur juli 25, 2025

Redaktörens Val

Efter medaljerna – Nilsson siktar högre i Göteborg

juli 25, 2025

Därför föds det så få i Västerbotten – och så många i Halland

juli 25, 2025

Glöm 10 000 steg – så mycket behöver du gå för en bättre hälsa

juli 25, 2025

DN Debatt. ”Svenska järnvägen är ett fiasko – nu behövs ny myndighet”

juli 25, 2025

Ledare: Miljöframgången vi aldrig firar – luften blir renare

juli 25, 2025

Senaste Nytt

Säverman: Varför inte kalla det broavgift?

juli 25, 2025

Idrottspsykologen om straffspöket under EM: ”Det är inte ett lotteri”

juli 25, 2025

Ambulansens personalkris: ”Känns som att hela systemet bygger på övertid”

juli 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?