Ordet kund ska fasas ut ur språkbruket på Arbetsförmedlingen. Det beskedet fick anställda härom veckan. Myndigheten ska nu i stället enbart tala om arbetssökande och arbetsgivare. ”Vi är inte försäljare utan vi är statstjänstemän”, säger generaldirektören Maria Hemström Hemmingsson till Sveriges Radio.
Kund lånades in från tyskan redan på 1600-talet. I ett par århundraden användes ordet ofta i bemärkelsen ”kamrat, vän, kumpan”. I en översättning av Mark Twains noveller från 1870-talet skildrades till exempel hur en viss herr Nickerson ”hyrde en tarflig gammal kund till att spela piano åt sig”. Men numera är det betydelsen ”person som gör inköp eller utnyttjar viss tjänst” som dominerar i svenskan.
På 1990-talet blev kund plötsligt vanligt i myndighetsspråket. Vid samma tid sköljde vågen av new public management, NPM, över Sverige. En bärande idé var att offentliga organisationer skulle bli mer effektiva genom att bli mer företagslika. Ett led i denna filosofi var att betrakta människor som kunder.
Att i stället tala om arbetssökande och arbetsgivare signalerar en återgång till en mer traditionell syn på uppdraget
Den NPM-doftande vokabulären rotade sig snabbt även på myndigheter. Ylva Byrman, språkvetare vid Göteborgs universitet, kunde i en uppsats från 2007 visa att bruket av kund var mer utbrett på Försäkringskassan än på en snabbmatsrestaurang där personalen i stället uppmanades att säga gäst. I intervjuer med anställda på myndigheten var det flera som betonade att det var viktigt att ge god service och att den attityden underlättades av att använda kund. Andra ansåg att ordet var problematiskt bland annat eftersom verksamheten styrs av lagar som dikterar myndighetens skyldigheter.
Tom S Karlsson, forskare i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet, undersökte i flera års tid chefskap på just Försäkringskassan. Han noterade att bruket av kund var så etablerat att det var snudd på uppseendeväckande om någon använde medborgare.
Kanske antyder Arbetsförmedlingens kursändring att myndigheternas vurmande för NPM-språket har svalnat. Att i stället tala om arbetssökande och arbetsgivare signalerar en återgång till en mer traditionell syn på uppdraget och att det trots allt är en hel del som skiljer myndigheter från företag.
Kunden hos myndigheterna har ju alltid lagstadgade rättigheter – men däremot inte alltid rätt.