Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Susanne Nyström: Varför behandlar Moderaterna Magdalena Andersson som sin statsminister?

juni 4, 2025

Döva padelstjärnan och sexbarnsmamman: ”Sporten har varit min medicin”

juni 4, 2025

Ulf Kristersson duckar intervju om adoptionerna

juni 4, 2025

Sverige förebild när européerna ska bli preppare

juni 4, 2025

Björn Wiman: Cecilia Uddén och Sami Abu Salem visar hur brott mot mänskligheten luktar och känns

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Andra flygresenärer kan behöva betala för Bromma flygplats
Klimatet

Andra flygresenärer kan behöva betala för Bromma flygplats

NyhetsrumBy Nyhetsrummars 15, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Nio av tio passagerarflygplan som landar på Bromma flygplats är numera privatflygplan. DN har i en artikel kunnat berätta att några av Sveriges rikaste personer använder flygplatsen för skidresor i privatflyg till schweiziska Alperna.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia vill lägga ner flygplatsen, eftersom den inte har någon lönsamhet.

Regeringen har hittills svarat att den avser att bevara Bromma flygplats, minst mandatperioden ut.

Men det kan bli en ekonomisk smäll för andra flygresenärer.

Bromma flygplats ingår i Swedavias så kallade basutbud. Det innebär bland annat att driften av flygplatsen finansieras genom avgifter på andra flygplatser. Konsekvensen blir att en fortsatt drift av Bromma måste bäras ekonomiskt av andra flygresenärer.

Enligt Karin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm, är Bromma flygplats en förlustaffär även för skattebetalarna. Stockholms kommun förlorar hundratals miljoner kronor om året på att Bromma flygplats drivs vidare, menar Karin Wanngård.

Om flygplatsen ska hållas vid liv ända tills arrendeavtalet löper ut 2038 kan det kosta skattebetalare i Stockholm 1,3 miljarder kronor, uppger finansborgarrådet för Sveriges Radios P4 Stockholm.

DN har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) med frågor om varför regeringen vill driva Bromma vidare med förlust och om det är rimligt att andra flygresenärer och skattebetalare ska subventionera flygplatsen.

I ett skriftligt svar pekar infrastrukturministern på att Bromma flygplats spelar en viktig roll för kontrollen av luftrummet över Stockholm, för ambulans- och polisflyg och även för privatflyget.

Enligt Andreas Carlson planerar regeringen att tillsätta en utredning som ska undersöka vilka ställningstaganden som behöver göras kring flygplatsens framtid.

”Det handlar bland annat om vilken betydelse Bromma flygplats har för civilförsvaret, hur det statliga basutbudet av flygplatser bör se ut och vad som ska hända med befintlig kvarvarande verksamhet”, skriver Andreas Carlson.

Fakta.Ambulansflyg på Bromma flygplats

DN har begärt ut uppgifter från kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, där Sveriges samtliga 21 regioner är medlemmar.

Under 2024 använde Svenskt Ambulansflyg Bromma flygplats 186 gånger, att jämföra med 804 besök på Arlanda. Merparten av fallen var enligt Svenskt Ambulansflyg inte av brådskande natur.

Tidskritiska transporter från exempelvis olycksplatser till sjukhus görs av ambulansbilar och ambulanshelikoptrar.

När ambulansflyget kallas in handlar det i regel om att transportera patienter med stabiliserade tillstånd mellan olika sjukhus.

I Sverige finns 27 beredskapsflygplatser, som måste kunna öppna för samhällsviktigt flyg dygnet runt. Bromma flygplats är inte en av dem.

Även det privata flygservicebolaget Grafair äger ett ambulansflygplan som står i en hangar på Bromma, men har inte kunnat uppge någon siffra på hur ofta det används.

Källa: Svenskt Ambulansflyg och Grafair

Läs mer: Nästan bara privatflyg kvar på Bromma flygplats: ”Åker själv med mops”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Vetenskapligt råd sågar Sveriges position: ”Väldigt riskabelt”

Klimatet juni 2, 2025

Varningen: ”Särskilt svår” situation med skogsbränder i sommar

Klimatet maj 31, 2025

Peter Alestig: Ruggig tajmning med glaciärkollapsen och det tyska rättsfallet

Klimatet maj 30, 2025

90 procent av schweiziska byn förstörd i raset

Klimatet maj 29, 2025

Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”

Klimatet maj 29, 2025

Peter Alestig: EU:s klimatpolitik förtjänar att hyllas – men den räcker inte

Klimatet maj 28, 2025

Ledare: Stor utsläppsökning – regeringens klimatfiasko fortsätter

Klimatet maj 28, 2025

Sverige vill stoppa allergiframkallande ämnen – sex år senare är de fortfarande tillåtna

Klimatet maj 27, 2025

Tre tidigare ärkebiskopar i vädjan till kyrkostyrelsen: ”Våga tänka nytt”

Klimatet maj 26, 2025

Redaktörens Val

Döva padelstjärnan och sexbarnsmamman: ”Sporten har varit min medicin”

juni 4, 2025

Ulf Kristersson duckar intervju om adoptionerna

juni 4, 2025

Sverige förebild när européerna ska bli preppare

juni 4, 2025

Björn Wiman: Cecilia Uddén och Sami Abu Salem visar hur brott mot mänskligheten luktar och känns

juni 4, 2025

Guide: Stjärnan kan bryta mardrömssviten

juni 4, 2025

Senaste Nytt

Farah flydde kriget – designade fordon för katastrofdrabbade

juni 4, 2025

Länsstyrelsen inleder granskning av af Klint-stiftelsen

juni 4, 2025

Hon förlamades av lustgas – glad över förbud

juni 4, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?