Maria Callas älskade Venedig. Det var här i stan, på La Fenice, som hon 1949 fick sitt stora genombrott med rollen som Elvira i Bellinis ”Puritanerna”. Resten är operahistoria fylld av succéer och stjärnkult men också sammanbrott, sjukdom och sorger.
Den Maria Callas vi möter i den drömskt biografiska ”Maria” är i slutet av sitt korta liv (hon blev bara 53 år gammal). Rösten har svikit, hennes bedrägliga älskare Aristoteles Onassis är död och hon har mest sällskap av sina drogframkallade hallucinationer i den stora, ödsliga Parislägenheten.
– Jag var hemskt nervös för att göra den här filmen och rädd för att göra Maria Callas-fansen besvikna. Jag fick pröva saker som jag aldrig gjort förut. Jag har ju inte sjungit offentligt, så jag fick träna i sju månader innan. Två av mina söner stod och höll för dörren i början så att ingen skulle komma in, säger Angelina Jolie som mötte pressen i det tropikvarma Venedig klädd i en avskalad, figurnära svart klänning och utsläppt hår. Hon är uppenbart nöjd med att vara tillbaka igen i rampljuset efter några års bortavaro.
Hon berättar också att hon hade en del postum hjälp av den kvinna hon gestaltar i filmen.
– Det finns flera inspelningar där Callas lär ut sång till andra, som jag lyssnade på. Där handlar det mycket om att musiken och kompositörens intentioner kommer först. Sedan kan man släppa in sina personliga känslor.
– Man gör inte något halvhjärtat med Pablo Larraín, lägger hon till.
Jolie hyllar, förstås, samarbetet med den chilenska regissören som med ”Maria” avslutar sin märkvärdiga trilogi om kända kvinnor (”Jackie” om Jacqueline Kennedy) och ”Spencer” (om prinsessan Diana). Tre kvinnor som förenas av att de stått i centrum för en enorm medial uppmärksamhet och fångats av den offentliga bilden.
– Pablo hjälpte mig mycket under inspelningen, i början fick jag sjunga i ett litet rum och först sedan på scenen på La Scala, förklarar hon.
Fakta.Maria Callas
Född: 1923 i New York som Maria Anna Sofia Cecilia Kalogeropoulou, hon växte upp i Aten och dog i Paris 1977.
Karriär: En av världens medialt mest omsusade operastjärnor med stora fanskaror. Hon uppträdde på världens stora scener och spelade in många skivor, känd för bland annat för roller i kända uppsättningar av Bellinis ”Norma”, Donizettis ”Lucia di Lammermoor” och Rossinis ”Barberaren i Sevilla”.
Filmvärlden lockade på 60-talet då hon gjorde titelrollen i Pasolinis ”Medea”.
Den första stora filmen om henne, Tom Volfs dokumentär ”Maria by Callas” kom 2017.
Den geniala bryggan mellan den första filmen och den sista är den grekiska skeppsredaren och playboyen Onassis – dynamiskt spelad av den turkiska skådespelaren Haluk Bilgner – som fyllde löpsedlar på sextio- och sjuttiotalen. Han var Callas stora kärlek, men gifte sig plötsligt med Jacqueline Kennedy bakom ryggen på operastjärnan. I Larraíns hypnotiska film blandas Callas minnen i ett fascinerande filmiskt kalejdoskop som blandar färg- och svartvitt och olika filmformat från Super 8 till 35 mm.
Angelina Jolie berättar att när hon väl kommit förbi det hårt disciplinerade stadiet att studera musiken och sången i Callas liv så kunde hon närma sig privatpersonen.
– Jag satte på mig hennes glasögon, morgonrock, föreställde mig henne hemma i sitt kök. Försökte sätta mig in i hennes ensamhet. Åh, jag önskar att hon fick vara här i dag. Hon fick så mycket elak kritik innan hon dog.
På frågan om hur hon själv kan relatera till den verkliga personen Maria Callas svarar hon kryptiskt och med ett litet skratt.
– Det är mycket som jag inte kan berätta i det här rummet, vilket ni förmodligen vet. Men ja, ja, jag kan identifiera mig med den delen av henne som var väldigt mjuk och relatera till hur det inte riktigt fanns möjlighet för henne att vara så känslomässigt öppen som hon i verkligheten var. Jag tror jag delar hennes sårbarhet mer än något annat.
När prefixet ”diva” kommer på tal, något som ofta föregick Maria Callas namn offentligt, säger Angelina Jolie:
– Det är ett ord som ofta är väldigt negativt kodat. Det handlar ofta om andra människors förutfattade meningar. Det känns som jag lärt mig en annan betydelse genom ”Maria”.
Pablo Larraín, som sitter bredvid sin stjärna, vill trots allt tona ner svärtan i filmen.
– Jag ville inte göra en mörk film om en tragisk situation, snarare en film om en kvinna som sjungit för andra hela sitt liv och oroat sig för sina relationer men som nu, på slutet, är beredd att göra upp med sitt eget öde.
Fakta.Angelina Jolie
Född: 1975 i Los Angeles. Skådespelare och regissör. Dotter till sjuttiotalstjärnan Jon Voigt och skådespelaren Marcheline Bertrand.
Karriär: Filmer i urval: ”Sex lektioner i kärlek” , ”Lara Croft: Tombraider”, ”Mr & Mrs Smith”, ”Mighty heart”, ”Changeling”, ”Maleficient”, ”By the sea” (som hon även regisserade). Vann en tidig Oscar för sitt genombrott i James Mangolds ”Stulna år” år 2000.
Aktuell: Spelar operastjärnan Maria Callas i Pablo Larraíns ”Maria” som är köpt av Netflix. Svensk biopremiär är ännu inte bestämd. Har regisserat krigsdramat ”With blood” som är ny på Netflix.
Läs mer om film i DN och mer om Venedigs filmfestival här.
Tim Burton: ”Jag har jobbat med hjärtat, inte för pengarna
Helena Lindblad: Förvandlingskonstnärerna Lady Gaga och Daniel Craig är jokrar i årets Venediglek