Bolaget kallar sig för Bymetis och ägnar sig åt prenumerationsuppsägningar. I stället för att du själv kontaktar gymmet, tidningen eller strömningstjänsten så meddelar du Bymetis som skickar ett uppsägningsbrev till företaget i fråga.
Det kan tyckas som en onödig mellanhand, men företaget argumenterar på sin hemsida för att kunden slipper krångel och onödigt komplicerade processer. Kostnaden är 400 kronor, för den som betalar i tid.
Flera kunder vittnar i anmälningar till myndigheter och på recensionssajten Trustpilot om hur avgiften snabbt växer om man inte betalar på en gång. I ett första steg med någon hundralapp men efter ett tag kan det handla om tusentals kronor.
Själva tjänsten verkar, baserat på anmälningarna, utföras som utlovat – prenumerationen sägs upp efter ett tag. Det som upprör konsumenterna är att de inte har förstått att tjänsten skulle kosta pengar. Många gånger har de inte ens förstått att de har haft med den här mellanhanden att göra.
En DN-läsare vittnar om hur han efter att ha sagt upp sin tidningsprenumeration inför en längre resa plötsligt fick en faktura från Bymetis, ett bolag som han aldrig hört talas om.
– Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, säger han.
Han är en av flera som har polisanmält Bymetis. Enligt Aftonbladet, som rapporterade om företaget tidigare i våras, finns det ett hundratal anmälningar mot samma bolag i polisens system.
På Konsumentverket har man tagit emot över 170 anmälningar om företaget sedan september. Räknar man med anmälningar, frågor och klagomål som inkommit till myndighetens konsumentvägledning och dess motsvarigheter inom EU-samarbetet ECC så är det en bra bit över 500 ärenden sedan i höstas.
Nora Shoki, ansvarig för Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, så finns det tydliga mönster i anmälningarna.
– Vi har lyckats identifiera två olika typer av situationer som konsumenter berättat om. Antingen har man tänkt säga upp till exempel ett gymmedlemskap och trott att man varit inne på gymmets hemsida men, senare insett att man av misstag varit inne på Bymetis.
– Eller så har man egentligen aldrig varit intresserad av att säga upp någonting men det har kommit en faktura ändå från ingenstans, säger hon.
Vad kan man göra om man är drabbad?
– Vi trycker ganska många gånger på att om det är så att Bymetis skickar en faktura till en konsument och de påstår att konsumenten har ingått ett avtal, då är det också Bymetis som ska bevisa att konsumenten har ingått ett avtal, säger Nora Shoki och tillägger:
– Det är viktigt att känna till sina rättigheter och att man har möjlighet att bestrida en faktura om man tycker att den är felaktig, och det är viktigt att man gör det skriftligen och förklarar för Bymetis varför man inte tänker betala.
Bymetis hemsida avslöjar inte mer om bolaget bakom verksamheten än att det har en adress i ett industriområde i nederländska Andelst. Och Konsumentverket vet inte mycket mer.
– Tyvärr inte. Men det är ett företag som ändå riktar sig till svenska konsumenter i och med att de har en sajt som är skriven på svenska, säger hon.
Det finns också en nederländsk sajt och en dansk som båda ser ut som den svenska sajten. Anmälningar till konsumentverkets motsvarigheter i andra länder tyder på att det inte bara är i Sverige som det här företaget har blivit ett problem.
Kommer ni att inleda någon granskning av det här bolaget?
– Jag kan inte svara på det just nu eftersom det föreligger sekretess, säger Nora Shoki.
DN har sökt företaget via den enda kontaktväg som finns på hemsidan, en allmän kundtjänstmejladress, utan att få någon återkoppling.
Om du får en felaktig faktura
● Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.
● Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning.
Källa: Konsumentverket.
Läs mer: Lurades i bitcoinbedrägeri
Läs mer: Rekordmånga bedrägerier