Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Carl Johan von Seth: Allt är inte alls nattsvart – här är tre ljuspunkter i ekonomin

maj 24, 2025

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

maj 24, 2025

Israeliska flykten: ”Alla undersöker om de kan få ett europeiskt pass”

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ann-Helén Laestadius skriver levande om den samiska dubbla skammen
Kultur

Ann-Helén Laestadius skriver levande om den samiska dubbla skammen

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Roman

Ann-Helén Laestadius

”Skam”

Romanus & Selling, 393 sidor

S som i Same och Sápmi. Nu kommer den tredje romanen på bokstaven S i Ann-Helén Laestadius Sápmitrilogi: ”Skam”, efter ”Stöld” och ”Straff”. ”Stöld” var en drivande roman om en blottlagd samisk verklighet och den ilade i kroppen. Boken tog sig ut i världen, berättelsen hamnade till och med på Netflix, som film.

Eftersom romanerna har paketerats som en trilogi är det svårt att inte jämföra dem. I ”Stöld” fick Laestadius, tidigare kriminalreporter och ungdomsboksförfattare, snabbt upp farten och intensiteten. Nioåriga Elsa är med om en traumatisk händelse, bevittnar hur hennes egen, kära ren dödas av en samehatande man. Romanen vibrerar kring detta brott och utvidgas till en historia som blir allt mer intressant och upprörande.

”Skam” är en annan sorts bok. Den är mer vänd inåt, mot familjen. Den har inte samma driv och tempo utan dröjer vid beskrivningar av svåra och sårade relationer i den nära släkten. Marina, bokens huvudperson, kommer hem till Kiruna och börjar jobba i matbespisningen. Berättelsen åker sedan fram och tillbaka mellan årtalen och fixerar händelser som visar sig betydelsebärande i hennes liv som barn och ung.

I centrum finns Marinas familj och hennes fundamentalistiskt religiösa farbror Sture och faster Helmi. Deras dotter Eva är Marinas jämnåriga kusin och barndomsvän, men den vänskapen krossas av pressen på levnadsregler från Evas föräldrar, de stränga laestadianerna, som skickar släkt och vänner till helvetet med jämna mellanrum. Vissa personer vet som bekant att de alltid har rätt och Eva gör ett ”avslut” med sin kusin – här finns ingen nåd.


Vi följer den unga Marina fram och tillbaka genom åren, får del av hennes förvirring, osäkerhet och ilska

Ann-Helén Laestadius är ättling till väckelseprästen Lars Levi Laestadius som under 1800-talet grundade en trosriktning som lever vidare med bland annat speciella föreställningar om vad som är ”synd”. Där återfinns preventivmedel, kortspel, smink, dans, tv, gardiner (djävulens kalsonger). Barnen i den här boken får till exempel inte läsa eller titta på Astrid Lindgrens berättelse om Madicken och det är i de trosvissas ögon väldigt illa att Marinas morföräldrar lägger patiens.

Hennes föräldrar har utan att göra väsen av saken lättat på trosmoralen. Men farbroderns barnrika och beskäftiga familj har tagit på sig uppgiften att fösa in dem på den rätta vägen, vilket innebär en hel del hemlighetsmakeri och tigande, något som blir svårnavigerat för Marina.

En jämnårig pojke, Daniel, är från unga år föremål för både Marinas och Evas passion, vilket krånglar till allting ytterligare. Marina har dessutom en avancerad och frigjord väninna, Ingela, som inte har mycket till övers för de religiösa förbuden. Hon blir därför både befriande och destruktiv. Och ett beläte för farbroderns familj.

Vi följer den unga Marina fram och tillbaka genom åren, får del av hennes förvirring, osäkerhet och ilska. Men efterhand också hennes allt tydligare riktning. Hon rör sig längre bort från det förbjudande laestadianska och närmare moderns samiska tradition och ursprung. Även där finns skammen, en förnekad tillhörighet, moderns hemliga år i nomadskola, en samehatande husmors våldsamhet och ärret efter en sprucken läpp.

Marina växer alltså upp med en skam från två håll. Från faderns familj och från moderns. Men hennes snälla mormor och moster och deras samiska ord och uttryck värmer romanen och laddar successivt kraften ur laestadianernas påverkansmission.


Vägen in i psykologiska tillstånd krävs en subtilitet, som tyvärr saknas i texten. Det måste till mer för att få läsaren att förfäras eller bli indignerad

Intensiteten från de tidigare böckerna, framför allt ”Stöld”, är utbytt mot en långsammare berättarteknik som nog avser att pejla lite djupare. Men här får författaren inte riktigt med mig. Språket räcker inte till. Det blir lite kantigt och yxigt, övertydligt och förgrovat. Vägen in i psykologiska tillstånd kräver en subtilitet, som tyvärr saknas i texten. Det måste till mer för att få läsaren att förfäras eller bli indignerad.

Jag väntar i flera hundra sidor på att romanen ska lyfta; det är först i slutet som det ibland bränner till några gånger. Men då känner man att Ann-Helén Laestadius verkligen har gåvan att skapa spänning och dramatik och förmedla ett levande engagemang för de i Sverige skamfullt behandlade samerna. Den talangen kommer hon säkert att kunna förvalta i kommande böcker.

Läs fler texter av Maria Schottenius och fler recensioner av aktuella böcker.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

Kultur maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

Kultur maj 24, 2025

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

Kultur maj 24, 2025

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

Kultur maj 24, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 21

Kultur maj 24, 2025

Sinnesvidgande konstskatter i de finska skogarna

Kultur maj 24, 2025

Förföriskt måleri med sensuella veck och draperingar

Kultur maj 24, 2025

Ny konsthall i Nacka – i flera hundra år gammalt sjukhus

Kultur maj 24, 2025

Brasilianske stjärnfotografen Salgado är död

Kultur maj 24, 2025

Redaktörens Val

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

maj 24, 2025

Israeliska flykten: ”Alla undersöker om de kan få ett europeiskt pass”

maj 24, 2025

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

maj 24, 2025

Senaste Nytt

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

maj 24, 2025

Barcelona tung finalfavorit: ”Vi ska skriva historia”

maj 24, 2025

”Jag har inte haft tid att filosofera över vad som kunde ha hänt”

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?