Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

december 8, 2025
Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Anna von Hausswolff med ett frustrerat stridsrop över samtidens kaos
Kultur

Anna von Hausswolff med ett frustrerat stridsrop över samtidens kaos

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Anna von Hausswolff med ett frustrerat stridsrop över samtidens kaos

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Pop

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

Anna von Hausswolff

”Iconoclasts”

(YEAR0001)

Sedan förra skivan, instrumentala ”All thoughts fly”, har Anna von Hausswolff tvingats ställa in konserter på grund av satanistanklagelser från katolska fundamentalister och skrivit ett symfoniskt verk tillsammans med tonsättaren Mikael Karlsson. Dylika erfarenheter tycks på olika sätt ha format nya albumet ”Iconoclasts”.

I en intervju med musiksajten The line of best fit förklarade von Hausswolff nyligen att många av låtarna handlar om kärlek, men att hon ville få skivan att låta som ”ett stridsrop”. Och nog är det uppenbart att även frustrationen över samtidens kaos och krig sipprat in i hennes kompromisslösa kraftmätning mellan mörker och ljus. ”Too many soldiers around, too many children in the ground”, sjunger hon på elvaminutersspåret ”The iconoclast”.

Inte sällan framstår von Hausswolff som just en bildstormare i förhållande till såväl genrer som till det uttryck hon själv har odlat med röst och orgel som huvudinstrument. Soundet är mer lättsmält och bråkigare på samma gång. Vid sidan av följeslagaren Filip Leyman har saxofonisten Otis Sandsjö fått en framträdande position och sätter groovet på öppningsspåret ”The beast”.

Här finns en fritänkande kärna med förgreningar till såväl psykedelia som konstmusikalisk minimalism. Men också ståtliga stråkar och ibland beats som drar musiken i en poppigare riktning. Särskilt när von Hausswolff slår sig ihop med omdebatterade southern gothic-artisten Ethel Cain på ”Aging young women”. ”The whole woman” är i sin tur en fin duett med punkens ärrade gudfader Iggy Pop.

Gästartisterna säger något om den Göteborgsbördiga orgeltämjarens internationella position. Samtidigt är ingendera låten representativ för albumet som kräver att man går in i den vindlande musiken på dess egna villkor i skarven mellan det experimentella och mer insmickrande kommersiella. Men belöningen är mestadels mycket stor.

Bästa spår: ”Facing Atlas”.

Läs fler skivrecensioner och andra texter av Johanna Paulsson.

Få mer kultur med våra nyhetsbrev

• Intro – håll koll på det senaste i musikvärlden.
• På scen – håll koll på teater, dans och ståupp.
• DN Kultur – det bästa från Kulturredaktionen.

Här kan du registrera dig för att få dina favoriter av DN:s olika nyhetsbrev.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025

Senaste Nytt

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?