Redan i november 2023 riktade Justitieombudsmannen (JO) kritik mot Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och sedan dess har nya anmälningar inkommit.
I Arbetsförmedlingens yttrande i ärendet framkommer flera brister under perioden som undersökts, november 2023–november 2024. 45 procent av samtalen har inte besvarats och resterande som kom fram fick vänta i genomsnitt 30 minuter.
Nio av tio försök att använda Arbetsförmedlingens chatt besvarades heller inte. Totalt 395 000 samtal, eller var femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön.
Arbetsförmedlingen konstaterar själva ”att myndighetens tillgänglighet inte är tillfredsställande”. Inga förbättringar har skett sedan 2022 för arbetssökande som försöker få telefonkontakt och chattfunktionen har ”försämrats avsevärt”.
Bristerna förklaras bland annat av den stigande arbetslösheten. Myndigheten har även fått i regeringsuppdrag att prioritera personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är resurskrävande. Till följd av minskade budgetanslag har myndigheten också tvingats minska personalstyrkan.