Swedbanks kunder hade i onsdags problem att logga in i appen eller på hemsidan. SEB och Swedbank hade tekniska problem med sina banktjänster förra helgen och senast under lördagen låg Nordeas hemsida och app nere.
Magnus Bernfell och övriga i familjen har flera gånger haft problem att logga in på Nordeas app och internetbank den senaste tiden.
– Det här är jättedåligt. Det är otroligt viktigt att sådant här fungerar, säger han.
Han har inte kunnat kontrollera om pengar kommit in som de ska och hans son har inte kunnat genomföra internetköp.
Framför allt är Magnus Bernfell besviken på vad han anser är bristfällig information från Nordea. När han ringt banken säger han att han mötts av en robotröst som säger att det råder tekniska problem.
– Man förstår att det kan bli fel ibland, men det är väldigt viktigt med information så man vet vad man ska göra, hur länge det kommer att pågå, vilket typ av problem det är.
Nordea uppger i ett mejl att de informerar på nätet och i appen om bankens tjänster strular.
”Om det krånglar ber vi om att vänta lite och försöka igen. Vi är ledsna för detta och jobbar hela tiden för att våra tjänster ska fungera så bra som möjligt för våra kunder”, skriver Hugo Laigar på Nordeas bankavdelning.
Bankerna dras återkommande med tekniska problem. Enligt it-säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinder handlar det i regel om överbelastningsattacker mot bankernas system. När systemet inte har kapacitet att ta emot all trafik börjar det neka förfrågningar om att kunna ta sig in i systemet. Resultatet blir att kunder möter en långsam hemsida eller inte kommer in över huvud taget.
– Det är en ganska vanlig metod. I teorin kan det ske utan avsikt om någon gjort en felkonfiguration någonstans. Men som regel är det någon som ligger bakom överbelastningsangreppet, säger hon.
I perioder ökar dessa typer av angrepp. Enligt Nationellt cybersäkerhetscentrum kan angriparen ha ideologiska motiv för att utpressa en organisation eller distrahera från andra attacker.
– Det är svårt att säga om det är en enda aktör som slår till mot flera banker eller om det finns flera. Allt handlar om motiv och resurser, för det här kostar att göra, säger Eklund Löwinder.
Denna typ av överbelastningsattacker är inte samhällshotande. Den främsta konsekvensen är att människor får svårare att nå banktjänsterna.
– Men skulle belastningen bli väldigt hög så att det påverkar tillgängligheten för många under lång tid kan det bli problematiskt, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.
Bankerna tar höjd för angreppen, men systemet har ibland svårt att skilja på legitim och illegitim trafik.
Enligt Nordea kan banken ofta stå emot överbelastningsattacker, men den senaste tidens angrepp har sammanfallit med ett underhållningsarbete vilket stundvis gjort de digitala tjänsterna långsammare eller otillgängliga.
”Vi arbetar fortlöpande med att stärka vårt försvar mot överbelastningsattacker”, skriver banken.