Bilmekaniker, eller fordonstekniker, har blivit allt svårare få tag på. Över 6 000 saknas de närmaste åren, enligt branschberäkningar från Transportföretagen. Det har gjort att en del företag i branschen fått avvakta med satsningar eller till och med fått lägga ned.
– Två av tre av våra företag har svårt att rekrytera. Det är klart större konkurrens i storstäderna och norrut är det stora industrier som lockar tekniker. På glesbygden får kunder svårare att hitta verkstäder för att lämna in bilen för service och reparation, säger Mathias Haag, regionansvarig för skola på Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Att det råder sådan brist har flera förklaringar, enligt honom.
– Dels utbildas det inte lika många i takt med behovet. Något som är tydligt för många yrkesutbildningar, som inte upplevs ha samma status som andra, högskoleförberedande, utbildningar, säger han.
För att höja intresset för yrket görs olika insatser. Ett projekt som pågår är öppna verkstäder, där 10 000 elever bjuds in på besök för att få en inblick i alla de karriärmöjligheter som finns.
– Så att de får se hur modern och högteknologisk vår verksamhet är. Det är heller inte så smutsigt som folk tror och vi har en ganska tyst arbetsmiljö. Eleverna får prova på olika moment och får se att det är ett roligt och variationsrikt arbete där man får ständigt får utveckla sig, säger Mathias Haag.
En ljusning i det hela, enligt Haag, är att antalet sökande till fordons- och transportprogrammet ser ut att gå upp.
– Men även om vi skulle fylla alla dagens utbildningsplatser och alla elever går ut med fullständig examen så täcker vi ändå bara 60 procent av våra behov, säger han.
En utmaning är också teknikskiftet i branschen. Det ställer krav på allt fler kompetenser men är också en möjlighet för den som väljer yrket att kunna specialisera sig.
– Kompetenserna har förändrats mycket, från att byta mekaniska delar till att byta komponenter. Databoxar måste bytas men vi måste veta vad som ska bytas eftersom det är stora system som hänger ihop, vilket kräver ett systematiskt diagnostänk, säger Mathias Haag.
Allt från AI till mer avancerade vindrutor med funktioner som kameror och infodisplayer ökar behovet av annan kompetens i branschen.
– När jag arbetade som utbildningschef inom Volkswagen infördes till exempel en ny funktion på verkstaden: en media- och it-expert. Programmering är än så länge mest i produktionslinjen men man behöver som fordonstekniker förstå programmeringen bakom i felsöknings- och servicearbetet. Sedan har AI redan letat sig in i bilen och infotainmentsystem. Moderna bilar vet redan mycket om dina vanor och vi måste ha tekniker som kan hantera den tekniken, säger Mathias Haag.
I takt med att elbilarna blivit allt vanligare behövs det också fler fordonstekniker specialiserade på denna kategori. Alla mekaniker ska ha en grundläggande elkunskap, men för att lyfta på huven och börja hantera elsystemen krävs det högre kunskaper. Och ofta ännu mer utbildning.
– Även om man är fackkunnig med högre kompetens och högvoltsexpert så har varje bilmärke krav på egna specifika utbildningar, säger Haag.
Läs mer: Fem vanliga missar folk gör vid hjulbyte